Stör helix mitt andra lod? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Stör helix mitt andra lod?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Tittar man i manualen så använder Helixen dual beam (både 200 samt 83) på si som jag förstod det förutom sidoseendet på 455 khz. http://www.humminbird.com/Category/S...oduct-Manuals/
    Click image for larger version

Name:	helix SI.JPG
Views:	1
Size:	60,1 KB
ID:	1777609

    Var nån som trodde att det gick att ställa om till bara 83 khz men vet inte om det stämmer. Nån som testat? Vanliga ekolodsdelen verkar gå att göra det på.
    Senast ändrad av Niklar; 2015-04-24, 07:37.

    Kommentera


    • #12
      Av vad jag läst och folk som skrivit till mig så går inte 200hz att stänga av på helix, den är igång och kör hela tiden

      Kommentera


      • #13
        Ursprungligen postat av byggarn Visa inlägg
        ett annat HB i nätverk med Helixen och använda samma givare???...eller ett fristående valfritt lod som går på 50khz...eller nån annan givare som verkligen sänder med annan frekvens än 200...
        Går ej för helixen är inte nätverkningsbar typ som Elite .

        Det är ingen enkel nöt

        Kommentera


        • #14
          Ursprungligen postat av danielp Visa inlägg
          Vad jag förstår så fungerar inte Helizen i nätverk med andra. Jag vill ju inte gå ner på hertz, i såna fall kan jag behålla mark 5x. Så finns det dom med högre hertz?

          Har helixen ett realtidsfönster?
          Helixen är ett mkt bättre ekolod än det du har i mark5. Du har realtidsfönster där med.

          Kommentera


          • #15
            Då löser jag första problemet med att byta ut lodet. Då kommer nästa problem, vilket lod ska jag prickskjuta med? Inga dyra tips för då får jag leta efter en ny sambo

            Kommentera


            • #16
              Ursprungligen postat av danielp Visa inlägg
              Då löser jag första problemet med att byta ut lodet. Då kommer nästa problem, vilket lod ska jag prickskjuta med? Inga dyra tips för då får jag leta efter en ny sambo
              Om du ska ha 2 skärmar varav ena SI och andra 200hz så måste du köpa en nätverkningsbar modell.

              Kommentera


              • #17
                Då får jag fundera på vad jag ska göra. Tycker att Helix hade ett överkomligt pris så vill inte gärna lägga ut mer pengar.

                Kommentera


                • #18
                  Ursprungligen postat av danielp Visa inlägg
                  Då får jag fundera på vad jag ska göra. Tycker att Helix hade ett överkomligt pris så vill inte gärna lägga ut mer pengar.
                  Det har den verkligen. Enda problemet med den är just att man inte kan nätverka den så att man kan ha fler skärmar. Tanken med den är att man ska använda den som en enhet.

                  Kommentera


                  • #19
                    Dette gjelder alle "mellomklassemodellene". Lowrance Elite, Humminbird Helix, Garmin Echomap og Raymarine Dragonfly har alle til felles at de deler mange av kvalitene med sine dyrere brødre, men nettverksmulighetene er i beste fall begrenset, og i mange tilfeller ikke-eksisterende.

                    Selv om du kanskje ikke ser på deg selv som en avansert bruker bare fordi du vil ha to skjermer, så ser elektronikkprodusentene på deg som en avansert bruker, og da er det multifunksjonsdisplayene (forkortet MFD) som er deres alternativ. Trøsten er at hvis du går noen år tilbake i tid, så hadde mellomklassemodellene merkbart dårligere ekkolodd enn storebrødrene, og var derfor uansett ikke et alternativ for mange. Så ting har blitt bedre for en sportsfisker med begrenset budsjett, selv om det kanskje er surt at nettverksbiten fortsatt koster endel penger.

                    Hvis du ikke er oppsatt på at alt skal være nytt, så kommer det jevnlig ut eldre MFD-modeller på bruktmarkedet. Lowrance HDS i første generasjon, Humminbird modeller som slutter på -8 og tilsvarende Raymarine og Garmin har som regel nettverksmuligheten, og kan være et alternativ.
                    Team Colibri

                    Kommentera


                    • #20
                      Ursprungligen postat av danielp Visa inlägg
                      Hej!

                      Köpte ett helix 5 med SI idag. Har paketat fortfarande oöppnat då någon sa till mig att den kommer att störa signalen på mitt lowrance mark 5x som jag tänkte prickskytta med. Helix var tänkt att sitta i akterspegeln och den andra styrbord sida.

                      Någon som har fakta eller någon som vet något?
                      Hej Daniel;

                      Om du har två ekolod igång i båten som arbetar vid samma frekvens, exempelvis 200 kHz, då stör de varandra och du ser ofta dessa störningar genom en massa oönskade, prickar och vertikala streck på båda ekolodens bildskärmar.

                      Bäst är att ha de två ekoloden arbetande vid olika frekvenser eller att ena ekolodet arbetar vid kort pulslängd och det andra vid lång pulslängd. Kan du inte åstadkomma detta får du nöja dig med att välja att köra ett ekolod i taget.

                      Ju mer du vet om ekolod - därför Lowrance ombord!

                      http://www.trumman.com/fisketips/galleri_38.htm
                      Old Firehand


                      www.trumman.com

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Rospigg, 2009-05-24, 09:40
                      1 216 svar
                      156 029 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg HenkeW
                      av HenkeW
                       
                      Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17
                      12 svar
                      2 704 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Piscantur stercore  
                      Startad av SportAE, 2022-06-25, 13:51
                      27 svar
                      1 974 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg gabbu
                      av gabbu
                       
                      Startad av Wahlin, 2023-04-12, 19:17
                      2 svar
                      495 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg profilnamnet  
                      Startad av DavidFelmeri, 2023-04-28, 20:23
                      2 svar
                      354 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Old Firehand  
                      Arbetar...
                      X