Välja ekolod/plotter för nybörjare - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Välja ekolod/plotter för nybörjare

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Välja ekolod/plotter för nybörjare

    Hej

    Jag och min lilla grabb tänkte börja fiska från vår 4 meters båt, främst abborre och gädda och detta vid kusten uppe i Norrland.

    Nu gjorde vi ett impulsköp på Jula av ett Lowrance 4 HDI sv/vitt för 1295 kr vilket lät kanon, men nu har vi spanat runt lite och funderar om vi kanske ska lämna tillbaka det och köpa något annat dock måste jag säga att jag gillar lodet skarpt inte bara för dess pris.

    Tillsaken hör att vi seglar nere i 08 också och har ev tänkt att byta ut vår gamla handhållna Garmin till förmån för ett motsvarande modernare där också.

    Så, tanken finns på att kanske köpa sjökort så småningom och då vore det fint om man kunde flytta sjökorten mellan segelbåten och fiskejollen, vi tänker oss även att pimpla vintertid då vi åker skoter.

    Men nu gäller fiske i vår lilla båt, ström har vi då vi lånar skoterns batteri på 12V 14A.

    Garmin 42dv finns till mycket bra pris också 2795 kr samt färg Lowrance 4 och 5 med Chirp, är sv/vitt värdelöst eller...

    Vad ska vi göra tycker ni som är kungar på detta ( (Erik ) mfl, vilket av dessa fabrikat och modeller är bäst för fiske främst men även som navigator?

    mvh Michael o Tommy
    Senast ändrad av mlaajanen; 2015-06-11, 18:34.

  • #2
    Helix 5! Jag var inne på ett Lowrance x4 först men en bekant övertalade mig att lägga några pengar extra och köpa ett Helix, ångrar det inte en sekund! Mycket lod för pengarna.

    Kommentera


    • #3
      Svart/vitt är absolut inte värdelöst. I väntan på Lottogudarna kör jag själv ett femtums Eagle 360 som vertikallod. Slår lätt mitt Elit 4 (som ju bara är 3,5 tum). Men vill du ha både plotter och lod i samma blir nog en 4-tumsskärm väl liten. Jag vet att många hävdar att det räcker, men själv är jag, av erfarenhet, av den uppfattningen att storlek är viktigare än färg/monokrom...
      Har ersatt mitt Elit 4 med ett Elit 5 HDI. Av flera orsaker. Dels är det en större skärm om man vill köra delat lod/plotter (räcker, men nästa blir minst sju tum...). Dels har du möjligheten att logga dina spår och därmed, med hjälp av Insight Genesis eller djupkarta.se skapa egna djupkartor. Och en färgskärm ÄR många gånger lättare att se fiskar och strukturer med, även om den inte är överlägset tydligare än en monokrom.
      Så vad är mitt råd? Som gammal seglare kan jag bara säga att gå upp till färg och femtum... Visst f-n kan man segla med papperskort, tog mig själv från Saltsjöbaden till Motala den vägen för 40 år sedan utan egentlig erfarenhet av något annat än Vättern.
      Men på plottern ser du båtens läge hela tiden och slipper leta referenspunkter och enslinjer hela tiden.
      Visst kan man klara sig med en fyrtumsskärm om man bara ska ha plottern uppe, men med delad skärm blir det litet...
      Och så får du hoppas att även vår lille Kollibri hör av sig och berättar att höjden på skärmen är viktigast om man bara ska loda. Då får du råd att lita på! ´Mina är kanske mer subjektiva...
      Men som sagt, jag vertikalfiskar fortfarande med ett svartvitt lod och Elit 5 HDI är åklod med vilket jag bl a loggar egna spår, medan Elit 4:an väntar på ett vettigt givarfäste i fören för att funka som "skvallerlod" med stor kon...
      Skitfiske!
      PS Jag har mitt Eagle ovanpå en liten nätt plywoodlåda som precis rymmer ett 12 ah mc-batteri med en ordinär givarkrycka funkar det fint som mobilt...

      Kommentera


      • #4
        Köp bra begagnat lod med typ 1-2 år på nacken, då kan du få ett riktigt värstnglod som dög till proffsen för ett år sen lr två, du kan då göra riktigt en bra affär och få mycke mer lod för pengarna, bättre än att köpa en ny halvsnikvariant med liten skärm i stället för ett riktigt bra kvalitetslod med större skärm och mer funktioner. Man måste inte ha den absolut senaste tekniken som man oftast inte märker någon större skillnad på endå och som snart oxå är gammalt som all annan jävla elektronik. Mvh

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av Junk0ne Visa inlägg
          Köp bra begagnat lod med typ 1-2 år på nacken, då kan du få ett riktigt värstnglod som dög till proffsen för ett år sen lr två, du kan då göra riktigt en bra affär och få mycke mer lod för pengarna, bättre än att köpa en ny halvsnikvariant med liten skärm i stället för ett riktigt bra kvalitetslod med större skärm och mer funktioner. Man måste inte ha den absolut senaste tekniken som man oftast inte märker någon större skillnad på endå och som snart oxå är gammalt som all annan jävla elektronik. Mvh
          JunkOne har rätt till en del... Men glöm inte att skillnaden mellan t ex Elite 5 och Elite 5 HDI är möjligheten att logga egna spår och skapa egna djupkartor...

          Kommentera


          • #6
            Jeg er enig med både Stefan og Johan. Du får en Lowrance HDS 5 Gen 2 brukt til prisen (cirka) av en ny Elite 5 CHIRP hvis du følger litt med i timen. HDS er serien jeg bruker selv, og jeg har en HDS 5 Gen 2 på dashen min som neppe blir byttet ut med det første. Vær litt mer skeptisk til den forrige generasjonen, HDS 5 Gen 1 kan du ikke bruke med Insight Genesis og det er et alvorlig drawback for en som fisker i ferskvann.

            Joda Stefan størrelse teller. Jeg er ikke i tvil om at jeg heller ser på min HDS 8 med 8,4" skjerm enn min Elite 4 HDI med halvparten så stor skjermflate. Det er dog en aldri så liten prisforskjell også. Jeg kjøpte forresten Mark 4 HDI på Jula selv her om dagen, og rigget den som portabel løsning. (Det er Mark trådstarter snakker om, ikke Elite.) For ekkoloddets del synes jeg ikke fargeskjerm vs gråtoneskjerm har allverdens betydning, men for kartplotterdelen er det stor forskjell. Dagens kart ala Insight Genesis og djupkarta.se har mye farger og er vesentlig mer lettleste enn tilsvarende på en gråtoneskjerm. For en nybegynner er nok også fargeskjermen på ekkoloddet mer lettlest enn gråtoneskjermen, ikke minst når det kommer til å tolke bunntype myk-hard.

            Så sats på en fargeskjerm, så stor du føler du har råd til. Ekkoloddet til Lowrance ER mer følsomt enn ekkoloddet til Garmin, men fisker du hovedsakelig grunnere enn 20-30-40 meter spiller ikke det så stor rolle. Humminbird er slettes ikke værst, men Helix synes jeg bare er et poeng hvis du går for modellen med SideImaging, som vanlig ekkolodd/ kartplotter blir skjermen for lav for min smak. Hold et øye med at du kan få (gode) kart for området du fisker i, utvalget kart er klart best til Lowrance, nest best til Humminbird, så Raymarine og til sist Garmin.
            Team Colibri

            Kommentera


            • #7
              Hej alla och tack för alla svar!

              Nu har vi haft rådslagning, jag och barnen och det lutar att att vi behåller vår svart/vita men billiga men billiga Mark 4 HDI.

              Vi är nog långt ifrån den nivå ni alla är på så vi ser detta som läropengar och att den efter vad ni även skrivit inte är ett dåligt lod dock finns det bättre, vi lär nog köpa en ny och större båt om 1-2 år och då finns det säkert ett ännu häftigare lod att köpa.

              Verkar vara en rörande enig jury om att Lowrance är rätt märke för fiske, kul jag gillar seriösa firmor

              Möjligen kommer vi att köpa ett Navionics sjökort och i såfall mest på kul. Har sett fina Lowrance väskor för pimpling också tom med speciella transducers och inbyggt batteri kanske blir något sådant till vintern.

              En ny fråga är om vi har Navionics sjökort, kan man flytta dom mellan två enheter(segelbåten) samt eftersom man bara kan ha ett SD kort i Mark 4 och isåfall måste man logga på navionicskortet vilket kanske blir fullt går det att kopiera över kartan till ett större SD kort?

              Eller är det oftast plats kvar på Navionicskorten för loggning så det är ett icke problem?

              Alternativt eftersom vi åker på en så liten del av kusten(max 10 Nm) så undrar jag om man kan göra dom själv med Insight Genesis gratis eller har jag fattat det fel?

              mvh Michael

              Kommentera


              • #8
                Så lenge du holder deg til merker som bruker det samme kartformatet, kan du bruke Navionics-brikken din der du vil uten problemer.

                Jeg vil ikke anbefale deg å logge til Navionics-brikken, eller endre dens innhold på noen måte utover å kjøre Updates via hjemmesiden til Navionics. Årsaken er at du bryter Navionics sine garanti-forutsetninger. Rent teknisk går det helt fint, men det er i så tilfelle noe du gjør på eget ansvar. Du kan ikke flytte kartfilene fra Navionics-brikken, da utløser du en kopisperre og de vil ikke fungere lengre.

                Så kjøp heller et minnekort på 4-8GB du bruker til å logge med, i ferskvann går du nok fort over til å bruke kartene fra Insight Genesis eller djupkarta.se uansett.
                Team Colibri

                Kommentera


                • #9
                  Hej

                  Okej, kan man byta SD kort från tex Navionics till ett rent logkort utan att slå av lodet?

                  Och, den andra frågan kan man göra egna kustkort(små sådana 10Nm) själv gratis med Insight Genesis eller med något annat program?

                  Är 4-8GB lagom storlek för en dags loggning?

                  Kommentera


                  • #10
                    Ja, du kan bytte om på minnekortene uten å slå av enheten.
                    Det er forbudt å kartlegge svensk territorialfarvann, og du kan derfor ikke bruke IG i svensk saltvann.
                    8GB holder til et stort kart fra IG og flere dager med logging.
                    Team Colibri

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Rospigg, 2009-05-24, 09:40
                    1 216 svar
                    155 916 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg HenkeW
                    av HenkeW
                     
                    Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17
                    12 svar
                    2 687 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Piscantur stercore  
                    Startad av SportAE, 2022-06-25, 13:51
                    27 svar
                    1 936 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg gabbu
                    av gabbu
                     
                    Startad av Jojje2, 2023-03-21, 22:59
                    13 svar
                    1 144 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg holden
                    av holden
                     
                    Startad av fishmark, 2023-03-30, 10:27
                    2 svar
                    161 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg fishmark  
                    Arbetar...
                    X