Välja ekolod/plotter för nybörjare - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Välja ekolod/plotter för nybörjare

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Hej. Om man nu köper ett Gold Navionics så känns det lämpligt att ersätta den gamla navigatorn i segelbåten med en kartplotter med ev lod som man kan nyttja Gold navionics kortet i när man seglar, vilken model är bra som navigator och har ett pris på max 6-7000 tips emottages?

    Låg strömförbrukning är A och O, dvs inga 1A mojänger

    Kommentera


    • #12
      Du kan jo kjøpe en ekstra brakett og strømkabel, og flytte med deg Eliten også?
      Team Colibri

      Kommentera


      • #13
        Hej

        Sant, har tänkt lite på det men det är en skärgårdsbåt och begränsat med plats så flushmonterat är det jag tänkt mig då strömkabeln och hållaren är rätt klumpiga och kräver att man monterar allt ovanpå tex ruffen isåfall med nackdelen att man skymmer sikten och att man bryter av den när man ska upp och fixa med segel ifall det tutar i

        Så därav att jag tänkte fälla in den istället.

        Idag har jag en 20 år gammal Garmin GPS12, den är väldigt slick och sitter mot skottet men Lowrance 4:a är för stor för det.

        Hade nästan tänkt att köpa en till 4 HDI på Jula för 1295 och fälla in den men Jula har inte längre det priset (:

        Hur är 5:orna för att navigera med, är dom bra på det och vad skiljer 5 HDI 5 Chirp mm map allt utom lodet dvs navigering skärm mm?
        Senast ändrad av mlaajanen; 2015-06-16, 09:43.

        Kommentera


        • #14
          5" er i mine øyne på grensen hva gjelder størrelse for navigasjon, men så lenge man ikke er altfor langt fra skjermen går det fint. (Og det med skjermstørrelse har vi vel uansett diskutert oss igjennom.)

          Elite HD heter varianten uten ekkolodd. Ellers har du selvfølgelig B&G som har samme eier som Lowrance, men med spesialisering mot seiling og en litt annen prislapp igjen. Som ren kartplotter er heller ikke Raymarine borte vekk, kanskje du kan få en bra pris på en a68 hvis du er heldig.
          Team Colibri

          Kommentera

          Foton

          Collapse

          Relaterat

          Collapse

          Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Rospigg, 2009-05-24, 09:40
          1 216 svar
          156 026 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg HenkeW
          av HenkeW
           
          Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17
          12 svar
          2 704 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Piscantur stercore  
          Startad av SportAE, 2022-06-25, 13:51
          27 svar
          1 974 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg gabbu
          av gabbu
           
          Startad av Wahlin, 2023-04-12, 19:17
          2 svar
          493 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg profilnamnet  
          Startad av DavidFelmeri, 2023-04-28, 20:23
          2 svar
          354 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Old Firehand  
          Arbetar...
          X