Göra egna djupkartor till Humminbird? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Göra egna djupkartor till Humminbird?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Göra egna djupkartor till Humminbird?

    Har bara kört med Lowarance tidigare och det är lätt göra djupkartor i Reefmaster. Exporterar i AT5 och sen bara köra in det i lodet.

    Men hur fungerar det med Humminbird? Har HT filer som jag lagt i. Men de kommer inte upp som djupkarta som på Lowrance. Förstår att HB fungerar på annorlunda sätt. Provade lägga in GPX fil också. Får inte upp någon karta.

    När jag är inne på filerna så är där ett litet preview fönster till höger och där ser man dem. Men får inte upp dem på skärmen.

    Försökt läsa mig till hur Humminbird fungerar men det står inte alls lika mycket skrivet om HB som till Lowarance.

    Har köpt ett Humminbird Helix 5 SI GPS som jag tänkt använda som 2D, DI och SI. Elite 4:an får fungera som GPS/plotter. Men jag vill gärna ha in kartor i Helixen också ifall man bara släpar med ett lod.

    Tack på förhand för hjälp.
    Senast ändrad av Silverfisk; 2015-07-26, 14:17.

  • #2
    Gå in på inställningar, sen sjökort (har jag för mig), sen står det "välj basskikt" och där väljer man sedan det man ska ha. Så fungerar det i alla fall för mig när jag använder mina egna autochart-kartor till min 899:a.

    Kommentera


    • #3
      Du får gå in under rutter och spår och göra dem synliga.

      Vill minnas att jag hade mina som färg efter djup också, mörkare = djupare.
      Alumacraft så klart!

      Kommentera


      • #4
        Click image for larger version

Name:	humminbird.jpg
Views:	1
Size:	107,8 KB
ID:	1778944

        Nåt sånt kan man lägga färgen på kurvorna.
        Har du lagt över alla HT-filerna?

        Så får du in och synliggöra dem alla i lodet
        Alumacraft så klart!

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av pontus.karpp Visa inlägg
          Gå in på inställningar, sen sjökort (har jag för mig), sen står det "välj basskikt" och där väljer man sedan det man ska ha. Så fungerar det i alla fall för mig när jag använder mina egna autochart-kartor till min 899:a.
          Utan autochart får man bara in HT-filer som är Humminbirds track-filer. Dvs man får in kurvorna som spår och kan således behandla dem som sparade spår med att slå av och på synlighet, färg mm.
          Alumacraft så klart!

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av pontus.karpp Visa inlägg
            Gå in på inställningar, sen sjökort (har jag för mig), sen står det "välj basskikt" och där väljer man sedan det man ska ha. Så fungerar det i alla fall för mig när jag använder mina egna autochart-kartor till min 899:a.
            Hittar inget som heter välj basskikt.

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av Tybling Visa inlägg
              Du får gå in under rutter och spår och göra dem synliga.

              Vill minnas att jag hade mina som färg efter djup också, mörkare = djupare.
              De är markerade synliga.

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av Tybling Visa inlägg
                Utan autochart får man bara in HT-filer som är Humminbirds track-filer. Dvs man får in kurvorna som spår och kan således behandla dem som sparade spår med att slå av och på synlighet, färg mm.
                Låter som man behöver Autochart då? Tycker Autochart verkar dyrt.

                Kommentera


                • #9
                  Nä du ska kunna köra ht -filer som bilden jag postade, det var före autochart.

                  Man lägger in dem på kortet, sen frågar lodet om man ska lägga till dem. Sen är de uppdelade så man får synliggöra alla till samma sjö. Strandlinje och kurvor är enskilda tracks.

                  Men fördelarna är ju många med autochart. Snyggare kort och sen användbart att själv lägga färger efter djup mm.
                  Alumacraft så klart!

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av Tybling Visa inlägg
                    Nä du ska kunna köra ht -filer som bilden jag postade, det var före autochart.

                    Man lägger in dem på kortet, sen frågar lodet om man ska lägga till dem. Sen är de uppdelade så man får synliggöra alla till samma sjö. Strandlinje och kurvor är enskilda tracks.

                    Men fördelarna är ju många med autochart. Snyggare kort och sen användbart att själv lägga färger efter djup mm.
                    Ja den frågade om jag ville lägga till dem och de ligger nu i Helixen. Men jag lyckas inte få fram dem så de syns.

                    Okej. Jag får se om jag får upp dem i morgon när jag skall ut och testa det på riktigt med GPS igång.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Rospigg, 2009-05-24, 09:40
                    1 216 svar
                    156 014 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg HenkeW
                    av HenkeW
                     
                    Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17
                    12 svar
                    2 700 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Piscantur stercore  
                    Startad av SportAE, 2022-06-25, 13:51
                    27 svar
                    1 966 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg gabbu
                    av gabbu
                     
                    Startad av Wahlin, 2023-04-12, 19:17
                    2 svar
                    489 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg profilnamnet  
                    Startad av DavidFelmeri, 2023-04-28, 20:23
                    2 svar
                    353 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Old Firehand  
                    Arbetar...
                    X