Extra skärm till Lowrance nätverk. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Extra skärm till Lowrance nätverk.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Extra skärm till Lowrance nätverk.

    Hej, har idag ett Lowrance HDS7 gen3 och är lite sugen på att ha ytterligare en skärm där jag tänkte ha sjökort på. Vet att i princip alla gen 2 skulle funka att använda men kan man använda även de hds5-lod som de säljer i usa? Har hört att det kan vara nåt "geo-lås" på vissa. Någon som vet vilka modeller detta gäller? Har det någon betydelse om man bara använder lodet som en extraskärm?
    Vet att det finns många ekolod-gurus här, och en i synnerhet .

  • #2
    Alle HDS med US basemap (Insight Mapping) har en variant av geofencing. Det er ikke egentlig geofencing i ordets rette forstand, for enhetene fungerer i Europa, men gir endel feilmeldinger og du kan ikke endre til metriske enheter så du er låst på feet/yards. Enheter solgt i USA som ROW (rest of world) har så vidt jeg vet ikke geofencingen, men du er fortsatt låst til feet. ROW er ment solgt til amerikanere, men til den lille prosenten av amerikanere som faktisk har et pass og kan finne på å dra på båttur utenfor USAs grenser. Kort sagt vil jeg anbefale å droppe tanken på HDS kjøpt i USA.

    Det beste er utvilsomt å få tak i en Gen 2 i m-modell (mapping only). Om den så er Gen 2 eller Gen 2 touch blir en smakssak. Går vi ned til Gen 1 (som også finnes i m-modell) mister du muligheten til å dele kartbrikke mellom HDSene, og Gen 1 kan ikke bruke Insight Genesis.

    Som et eksempel bruker jeg en HDS 7m Gen 2 Touch på akterdekket i båten min. Inne i kabinen har jeg to HDS Gen 2. Med m-modellen i nettverk med de andre fungerer den akkurat som en kombimodell hadde gjort.

    Den betalte jeg 5000 for når Olssons solgte de ut i fjor.

    Med mitt oppsett kan jeg også bruke flere kart samtidig, og veksle på hvilket jeg vil se på uansett hvilken skjerm jeg ser på. Navionics i en, IG i en og Reefmaster i en. Bildet over er med Reefmaster.

    For de spesielt interesserte, så ser man også at min Motorguide Xi5 er i bruk, at ekkoloddet kommer via SonarHub-modulen, og at Reefmaster-kartet bruker bakgrunn fra Open Street Map. Fint skal det være.
    Senast ändrad av Team Colibri; 2016-02-09, 12:17.
    Team Colibri

    Kommentera


    • #3
      Riktigt najs!! Får hålla ögonen öppna om det dyker upp något gen2/3 lod och då kvittar det om det är ett m(map).
      Har du kopplat ihop din motor med Motorguide gateway-kit?

      Kommentera


      • #4
        Ja, jeg bruker Gateway-kit så jeg får Motorguiden inn på NMEA2000-nettverket mitt. Jeg hadde nettverket fra før siden jeg har en VHF og en GPS-antenne som begge går på det nettverket. Men hvis man ikke har nettverket fra før trenger man også et NMEA2000 starter kit. (Et tips der er å kjøpe Garmin sitt kit, det passer og er billigere enn Lowrance.)
        Team Colibri

        Kommentera


        • #5
          Japp, det har jag sett att andra har kört med Garmin-nät istället.
          Om man vill koppla ihop fler enheter(skärmar) behöver man ha ethernetkabel mellan dessa då eller använder man NMEA2000 där oxå?

          Kommentera


          • #6
            Det kommer an på hva du vil oppnå.

            NMEA2000 deler endel informasjon, ethernet deler endel informasjon. For alt må man ha begge deler. Men for å dele "det vanlige" mellom to HDS trenger man bare ethernetkabel (den grå med gule kontakter). Da synkroniserer de waypoints, deler ekkolodd og kart.

            For å dele data fra Xi5, Point-1, VHF, stereoanlegg, drivstoffsensorer etc trenger man NMEA2000, og da må hver HDS du vil ha inn informasjonen på være tilknyttet NMEA2000. Som en liten kuriositet, så vil to HDS med NMEA2000 dele innstilling av lysstyrke. Så endrer du lysstyrken på den ene endres det automatisk på den andre også. Den funksjonen kan man slå av, noe som er kjekt for meg som har to skjermer inne i kabinen og en ute. De to inne justeres samtidig, den ute justeres for seg selv.
            Team Colibri

            Kommentera


            • #7
              Tusen tack för, som vanligt, uttömmande svar!! Ha de gr8!!

              PS) Du vet inte om någon som säljer lowrance-ethernetkabel billigt, de är hutlöst dyra!!

              Kommentera


              • #8
                He-he, selv takk.
                Nei, jeg har ikke sjekket pris på kablene. Men bør kanskje gjøre det for jeg trenger en 5-meters kabel selv.
                Team Colibri

                Kommentera


                • #9
                  Goddag! Lowrance geofence är inte längre ett problem. Jag kan avblockera en geofence och något språk efter vilja på någon lowrance
                  geofenceleo@gmail.com
                  telegram @GeoLeo7

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av LeoGeo Visa inlägg
                    Goddag! Lowrance geofence är inte längre ett problem. Jag kan avblockera en geofence och något språk efter vilja på någon lowrance
                    geofenceleo@gmail.com
                    telegram @GeoLeo7
                    Her bør det nevnes at man ikke bare fjerner geofence, man fjerner også Lowrance sin garanti....
                    Team Colibri

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Rospigg, 2009-05-24, 09:40
                    1 216 svar
                    156 011 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg HenkeW
                    av HenkeW
                     
                    Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17
                    12 svar
                    2 699 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Piscantur stercore  
                    Startad av SportAE, 2022-06-25, 13:51
                    27 svar
                    1 965 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg gabbu
                    av gabbu
                     
                    Startad av Wahlin, 2023-04-12, 19:17
                    2 svar
                    488 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg profilnamnet  
                    Startad av DavidFelmeri, 2023-04-28, 20:23
                    2 svar
                    353 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Old Firehand  
                    Arbetar...
                    X