Bästa ekolodet? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bästa ekolodet?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Team Colibri
    replied
    Ursprungligen postat av Classe69 Visa inlägg
    Men fan va struligt det blev nu då. Får ringa till Söders och häva köpet. Har visserligen svårt att tro på det med 10m. Varför skulle man göra ett lod som bara klarar max 10m. Snacka om att förstöra sitt märke då
    Årsaken handler om to ting - penger og antatt bruk. For å holde prisen nede bruker Lowrance et billig 2D-element i Tripleshot-giveren. Ta en kikk på prisforskjellen mellom Tripleshot og AI 3i1 om du er i tvil. : )

    Samtidig er mange av Lowrance sine kunder bass-fiskere, og disse er sjelden på dypere vann enn 3-4 meter i sitt fiske. Disse trenger med andre ord ikke nødvendigvis et 2D-element som kan spore bunnen på 600 meter. Men siden de fleste skandinaviske sportsfiskere ofte er vesentlig dypere enn 3-4 meter er Tripleshot et elendig alternativ her.

    Lämna en kommentar:


  • Team Colibri
    replied
    Ursprungligen postat av TiSo Visa inlägg
    Någon som kan förklara varför det är så stor skillnad i storlek och vikt mellan Garmin GT52-givare (0,62 kg) och Lowrance 3-i-1-givare (1,48 kg)? Prismässigt ligger de ju ungefär lika och vad jag förstår stödjer de väl samma funktioner?




    Forskjellen er mye lengre elementer for det skannende ekkoloddet i AI 3i1. Dette betaler seg igjen i form av bedre SideScan/ DownScan med AI 3i1 enn GT52.

    Lämna en kommentar:


  • Team Colibri
    replied
    Ursprungligen postat av Classe69 Visa inlägg

    Är det denna du menar att jag skall köpa till lowrance hook.

    https://www.sportfiskeprylar.se/sv/a...vare-xdcr.html
    Den er helt klart et godt alternativ men krever adapter (SKU 000-14068-001) . Samme ekkoloddgiver med plugg som passer direkte i Hook Reveal (og Hook2) er SKU 000-15640-001.

    Lämna en kommentar:


  • TiSo
    replied
    Någon som kan förklara varför det är så stor skillnad i storlek och vikt mellan Garmin GT52-givare (0,62 kg) och Lowrance 3-i-1-givare (1,48 kg)? Prismässigt ligger de ju ungefär lika och vad jag förstår stödjer de väl samma funktioner?





    Lämna en kommentar:


  • Classe69
    replied
    Men fan va struligt det blev nu då. Får ringa till Söders och häva köpet. Har visserligen svårt att tro på det med 10m. Varför skulle man göra ett lod som bara klarar max 10m. Snacka om att förstöra sitt märke då

    Lämna en kommentar:


  • esox88
    replied
    Ursprungligen postat av Classe69 Visa inlägg

    Är det denna du menar att jag skall köpa till lowrance hook.

    https://www.sportfiskeprylar.se/sv/a...vare-xdcr.html
    Det bör vara den han menar ja. Men tänk på att du inte har nån sidescan men den givaren.

    Lämna en kommentar:


  • Classe69
    replied
    Ursprungligen postat av Team Colibri Visa inlägg

    Hook Reveal er en bra innstegsmodell, men Tripleshot er en elendig ekkoloddgiver. Kjøp gjerne Hook reveal, men da med 83/200-HDI som ekkoloddgiver. Skal man ha Lowrance og SideScan er i praksis Elite Ti2 (og nye Elite FS) de billigste alternativene som fungerer godt, da disse selges med "Active Imaging 3 in 1" som ekkoloddgiver, og den er mye bedre enn Tripleshot.
    Är det denna du menar att jag skall köpa till lowrance hook.

    https://www.sportfiskeprylar.se/sv/a...vare-xdcr.html

    Lämna en kommentar:


  • Team Colibri
    replied
    Ursprungligen postat av Classe69 Visa inlägg
    Öppnar upp denna tråd :-)

    Jag fick ett ekolod av min sambo i Julklapp, men jag får välja och köpa själv :-)
    Jag vill ha ett enkelt och inte snordyrt. Har därför kollat på detta.
    Lowrance Hook Reveal 9 Tripleshot ROW

    Vad har ni för erfarenhet av detta ? Skall jag slå till ?
    Jag fiskar i mälaren och utgår från Strängnäs. Gös och Borre är det jag fiskar till 90%

    Skall ha det i min Bella 530 HT Classic.

    Classe
    Hook Reveal er en bra innstegsmodell, men Tripleshot er en elendig ekkoloddgiver. Kjøp gjerne Hook reveal, men da med 83/200-HDI som ekkoloddgiver. Skal man ha Lowrance og SideScan er i praksis Elite Ti2 (og nye Elite FS) de billigste alternativene som fungerer godt, da disse selges med "Active Imaging 3 in 1" som ekkoloddgiver, og den er mye bedre enn Tripleshot.

    Lämna en kommentar:


  • TiSo
    replied
    Ursprungligen postat av holden Visa inlägg

    Sjön får ej vara över 10m djup, annars finns risk för att lodet ej kommer fungera. Saxat från Olssons. Det är inte heller pekskärm vilket jag anser är ett minimikrav, men det är ju en smaksak.
    Det där slog mig också när jag läste om lodet på Olssons hemsida. Men jag har inte sett att denna begränsning framgår någon annanstans, så jag tänkte att det måste vara fel.

    Jag menar, var och varannan sjö i Sverige är ju djupare än 10 meter och även om man sällan/aldrig fiskar så djupt, så är det ju rätt kasst att ett lod i den prisklassen inte fungerar på större djup (vad som nu menas med "inte fungerar"...).

    Lämna en kommentar:


  • holden
    replied
    Ursprungligen postat av Classe69 Visa inlägg
    Vi får se när den sitter på plats :-) tror nog den funkar på mer än 10m, fiskar visserligen sällan djupare :-)
    Även om man oftast inte fiskar djupare är det ju väldigt begränsande att inte kunna se djupare, undrar hur det yttrar sig på skärmen? Jag har 52 meters djup några hundra meter från köksfönstret och det är alltid spännande att se vad som händer därnere vilket Eliten faktiskt grejar.

    Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av Rospigg, 2009-05-24, 09:40
1 216 svar
156 029 visningar
0 gillar
Senaste inlägg HenkeW
av HenkeW
 
Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17
12 svar
2 704 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Piscantur stercore  
Startad av SportAE, 2022-06-25, 13:51
27 svar
1 974 visningar
0 gillar
Senaste inlägg gabbu
av gabbu
 
Startad av Wahlin, 2023-04-12, 19:17
2 svar
495 visningar
0 gillar
Senaste inlägg profilnamnet  
Startad av DavidFelmeri, 2023-04-28, 20:23
2 svar
354 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Old Firehand  
Arbetar...
X