Bästa ekolodet? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bästa ekolodet?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #41
    Jag har aldrig känt något behov av minneskort till min IPhone, allt lagras i molnet, 50 GB för 9 kronor i månaden. Funkar klockrent, varför skulle man inte kunna använda molntjänster för sonarloggar? Det stöd som finns för Wi-Fi i dagens enheter är pinsamt dåligt, och att sjökort måste levereras på sd-kort är som att leverera Youtube på VHS-kassett. Min Tesla strömmar sömlöst detaljerad kartdata via långsam LTE som inte ligger i närheten av 4G-hastigheten i iPhonen, tänk om man skulle behöva byta minneskort vid varje kommungräns.

    Kommentera


    • #42
      Rent generellt så tycker jag att Lowrance användargränssnitt suger fett. Nu har jag inte testat konkurrenterna. Har testat flera olika modeller och det är patetiskt dåligt. Hade iofs hummingbird innan och den var också bedrövlig.

      Det borde finnas ett bra internminne i grunden och sen möjlighet att utöka med ett extra minneskort. Sen en enhet med inbyggt mobilnät där du bara sätter in ett eget minneskort. Sen en app som som är en spegling så att man enkelt kan jobba antingen i mobilen eller i plottern. Idag är en vanlig sjökortsapp egentligen överlägsen vilken plotter som helst om man bortser från ljusstyrka och vattentålighet. Lägger jag in en rutt i mobilen så finns den i paddan.

      Nu måste jag ha wifi aktiverat som access punkt vilket innebär att jag inte kan surfa på telefonen utan att slå av wifi. Då överförs rutterna (navionics) och sjökort uppdateras så länge du har ett aktivt abbonemang i plottern vilket är rätt dyrt. Och du måste gå till filhanteraren i plottern för att importera en fil för att få dina rutter.
      ​​​​​​Däremot är det förstås ekolod som är anledningen till att jag överhuvudtaget har en plotterplotter

      Blir nog ett annat märke nästa gång....

      Kommentera


      • #43
        Att man måste göra lodet till en accesspunkt istället för att internetdela mobilen och ansluta lodet hänger ju ihop med resten av tänket, man är livrädd för att släppa in nya möjligheter som att kunna ansluta till valfri molntjänst. Det är givetvis inte några tekniska problem som inte redan är lösta utan bara ett sätt att monopolisera med proprietära skitlösningar, det verkar gälla all marinelektronik. Sedan sminkar man vidare på liket genom att lägga till en mer eller mindre meningslös feature under nytt coolt varumärke varje år.

        Kommentera

        Foton

        Collapse

        Relaterat

        Collapse

        Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av Rospigg, 2009-05-24, 09:40
        1 216 svar
        155 875 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg HenkeW
        av HenkeW
         
        Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17
        12 svar
        2 673 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Piscantur stercore  
        Startad av SportAE, 2022-06-25, 13:51
        27 svar
        1 933 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg gabbu
        av gabbu
         
        Startad av Jojje2, 2023-03-21, 22:59
        13 svar
        1 130 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg holden
        av holden
         
        Startad av fishmark, 2023-03-30, 10:27
        2 svar
        160 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg fishmark  
        Arbetar...
        X