Störningar ekolod, fast montering (Buster) - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Störningar ekolod, fast montering (Buster)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Den är igång vid 0 knop, resultatet är detsamma oavsett om den är på i neutral eller avstängd. Störningarna uppstår vid gaspådrag och varierar med det linjärt.

    Givaren sitter på rätt sida, avstånd mm till propeller är däremot tveksamt. Osäker på om det ens nämndes i broshyren man fick med. Återanvände befintliga hål från gammal knopmätare, var smidigt då jag inte behövde borra så mkt, placering i förhållande till skrov känns däremot OK, men det kanske blir att flytta givaren om inget annat gör bilden bättre.

    Kommentera


    • #12
      Ursprungligen postat av johasp20 Visa inlägg
      Hej!

      Har precis monterat en fast givare i aktern på min Buster M, men resultatet är inte bra. Blir en massa störningar på mitt Lowrance Gen3 så fort jag ger lite gaspådrag. Och när jag backar blir hela bilden röd av störningar. Någon som vet vad som är kass?

      Misstänker att jag placerat givaren för långt ned, för nära propellern. Använde gamla hål från en knopmätare vid montering.

      Har en annan givare på pinne, och den funkar utmärkt.

      Med vänlig hälsning, Johan
      Hej Johan;

      Turbulensstörningar.
      Nästan alltid elimineras de flesta störningar om givaren är monterad på akterspegeln 15-20 cm vid sidan av båtens mittlinje med ekolodsgivarens kontaktyta 3-5 cm under akterspegeln. Akterspegelsgivaren bör monteras med 5-6 graders lyft i framkant, så att turbulensfritt vatten kan strömma under givarens kontaktyta ...

      Låt någon annan person köra båten så att du kan gå bak till aktern och se var vattnet bakom akterspegeln strömmar klarast utan en massa störande luftbubblor. Här bör givaren monteras...

      Elektriska störningar.
      Elektriska störningar orsakas ofta av båtmotorn eller andra elapparater ombord.

      http://www.trumman.com/fisketips.htm
      Old Firehand

      www.trumman.com
      Senast ändrad av Old Firehand; 2016-07-24, 08:57.

      Kommentera


      • #13
        Får du störningar om du gasar med motorn i neutral?

        Skickat från min D5503 via Tapatalk
        "Old enough to know better, young enough to do it anyway."

        Kommentera


        • #14
          Svårt säga utan sett hur din givare sitter. Dock låter det mer som elektronisk störning. Hur får ekolodet ström? Kan vara du behöver eget batteri till ekolodet eller sätta ferritkärna runt strömkablarna. Kan du låna ett 12v batteri och prova, så kan du utesluta elektrisk störning. Ferritkärnor är inte fel att ha ändå.

          Kommentera


          • #15
            Du kan också prova att dra givarkabeln så långt ifrån motorns kablar som möjligt, det tog bort lite störningar för mig. Jag kör med Yamaha/Lowrance.

            Kommentera


            • #16
              Bildet ditt viser elektrisk støy. Denne kan komme av flere ting, men kilden her er tydeligvis motoren din. Hvis du har et ekstra batteri, så prøv å koble ekkoloddet mot det. Blir støyen borte da, følger støyen det elektriske systemet i båten din. Da kan du enten forsøke å filtrere den bort med støyfilter montert på kablene fra motoren så nære motoren du får til, eller fortsette med ekkoloddet på eget batteri. Et slikt støyfilter består av kondensatorer som utlikner spenningstopper i ladestrømmen fra motoren din ved å koble positiv og negativ kabel sammen så spenningstopper reduseres. Hvis støyen IKKE blir borte med eget batteri, er det sannsynligvis elektromagnetisk stråling fra motoren din som slår ut på kabelen til ekkoloddgiveren. Det kan løses ved å flytte ekkoloddgiver (og kabel) lengre fra motoren, eller ved å skjerme kabelen til ekkoloddgiveren med feks et blyrør.

              Men start altså med å teste ekkoloddet på eget batteri, og ta det derfra.
              Team Colibri

              Kommentera


              • #17
                eftersom den andra givaren på sidan fungerar som den ska är det lätt att tro att du har dragit givarkabeln till den som får störningar ihop med andra kablar som kan störa den....beror det på att du kör lodet på samma batteri som motorn borde du
                ha störningar med bägge givarna....förutsatt att det är lika givare på bägge platser...
                Never let your memories be greater then your dreams...

                I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

                Kommentera


                • #18
                  Många tips att kolla på, tack alla!

                  Har pillat på en tillfällig givarhållare under dagen som testkördes nu under kvällen, givaren som är fast placerad 30cm från centrum flyttades tillfälligt ut ytterliggare. Inga revolutionerande resultat men något bättre bild blev det. Nu var det en hyffsad bild i 4kn men över 5kn blev det grötigt.

                  Ska kolla in på det där men givarkabeln, ligger parallellt med ett gäng andra kablar i en kabelkanal, kanske kan bli bättre.

                  I brist på extrabatterier blir det svårt att testa annan strömkälla än det startbatteri som enheten går på nu

                  2kn/4,5kn/5,2kn
                  Click image for larger version

Name:	image.jpeg
Views:	1
Size:	165,1 KB
ID:	1782157

                  Tillfällig givarpinne för test av placering
                  Click image for larger version

Name:	image.jpg
Views:	1
Size:	963,8 KB
ID:	1782158
                  Senast ändrad av johasp20; 2016-07-24, 21:39.

                  Kommentera


                  • #19
                    Ursprungligen postat av dannan Visa inlägg
                    Får du störningar om du gasar med motorn i neutral?

                    Skickat från min D5503 via Tapatalk
                    Osäker på om det går på min båt, har aldrig lyckats iallafall med det reglage jag har, gas/neutral/back. Har ingen separat växel och gas.

                    Kommentera


                    • #20
                      Ursprungligen postat av johasp20 Visa inlägg
                      Osäker på om det går på min båt, har aldrig lyckats iallafall med det reglage jag har, gas/neutral/back. Har ingen separat växel och gas.
                      Det brukar finnas en separat gas för att gasa utan att lägga i växeln.

                      ...Eller jag har jag alltid haft de på de motorer jag har haft...

                      Skickat från min SM-T819 via Tapatalk
                      "Old enough to know better, young enough to do it anyway."

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Rospigg, 2009-05-24, 09:40
                      1 216 svar
                      155 915 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg HenkeW
                      av HenkeW
                       
                      Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17
                      12 svar
                      2 684 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Piscantur stercore  
                      Startad av SportAE, 2022-06-25, 13:51
                      27 svar
                      1 936 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg gabbu
                      av gabbu
                       
                      Startad av Jojje2, 2023-03-21, 22:59
                      13 svar
                      1 143 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg holden
                      av holden
                       
                      Startad av fishmark, 2023-03-30, 10:27
                      2 svar
                      161 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg fishmark  
                      Arbetar...
                      X