Störningar ekolod, fast montering (Buster) - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Störningar ekolod, fast montering (Buster)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #21
    Rätt säker på det är elektronisk störning eller magnetfältstörning. Du får göra gammal hederlig felsökning och börja flytta kabeln till givaren från andra kablar och se om de stör ut givaren. Försvinner inte problemen får du testa med nätfilter som Erik säger eller separat batteri.

    Kommentera


    • #22
      Nu har jag testat lite olika givarplaceringar, både längre ut samt längre in. Detta ser ut att ha gett marginellt bättre resultat, men det är forfarande dåligt. Kan bero på att den fasta placeringen ligger i nära anslutning till de kanter som löper längs med skrovet på Bustet. Läste nånstans att givaren bör placeras mellan dessa. Kan ju också vara slumpen.

      Har även testat att frigöra givarkabeln, drog den direkt från givare till lod utan att ligga nära andra kablar, detta gav ingenting. Får fortsätta felsökningen med ett separat batteri när jag får fatt i ett sådant.

      Spelade även in en videosnutt på eländet: https://youtu.be/UVQrW47r5J4

      Kommentera


      • #23
        Har du provat att byta givaren mot den som fungerar bra?

        Kommentera


        • #24
          Tips. Köp Garmin nästa gång. Tycker den slår samtliga ekolod. Humminbird gör också bra lod.

          Jag är inte tekninsk av mig ö.h.t, men jag följde beskrivningen som jag fick med och började borra. Den läcker inget och har perfekt bild även när jag kör snabbt. Som någon tidigare beskrev så har luftbubblor och turbulensen en stor betydelse för hur bra lodet presterar.

          http://images.clasohlson.com/medias/...4192880670.pdf

          Kolla på sida 2, bilden i mitten. Alla dessa faktorer påverkar prestandan på givaren. Läs igenom det och se om du kanske har placerat den fel. Lycka till

          Kommentera


          • #25
            Ursäkta om jag kapar tråden men vet någon om han/hon fick ordning på störningarna och vad som var felet ? Har själv liknande på min Linder och kör med garmin ekolod har kopplat med egna batteri osv men inget funkar det uppstår vid ca 2000 varv på Honda motorn då blire Samma typ av störningar.
            någon som har tips eller ide om va dekan vara?
            ha de bäst

            Kommentera


            • #26
              Ursprungligen postat av Team Shrek Visa inlägg
              Ursäkta om jag kapar tråden men vet någon om han/hon fick ordning på störningarna och vad som var felet ? Har själv liknande på min Linder och kör med garmin ekolod har kopplat med egna batteri osv men inget funkar det uppstår vid ca 2000 varv på Honda motorn då blire Samma typ av störningar.
              någon som har tips eller ide om va dekan vara?
              ha de bäst
              Søk litt så vil du se hva løsningen er. Du må jevne ut overgangen mellom skroget og listen rundt akterspeilet.
              Team Colibri

              Kommentera


              • #27
                Listen runt akterspegel är utjämnad testat och kollat så givaren inte sitter bakom någon list , eget batteri till ekoloden så ja idéer börjar ta slut nu så var lite därför jag undra

                Kommentera


                • #28
                  Ursprungligen postat av Team Shrek Visa inlägg
                  Listen runt akterspegel är utjämnad testat och kollat så givaren inte sitter bakom någon list , eget batteri till ekoloden så ja idéer börjar ta slut nu så var lite därför jag undra
                  Hej Team Shrek , har du någon film/bild på störningen? Vad har du för motor?

                  Jag ska faktiskt testa separat batteri i dagarna och se om det blir någon skillnad.

                  Team Colibri vad avses med "jevne ut overgangen mellom skroget og listen rundt akterspeilet", har du bild?

                  Mvh Johan

                  Kommentera


                  • #29
                    Hej!
                    jag ska ut senare idag o kan ta lite kort! Jag kör med en Honda bf30 på en Linder sportsman catch! Som har som en kant runt om akterspegel men den har jag jämnat ut så tror det är mer elektriskts störning som uppstår . Men återkommer med bilder !

                    Kommentera


                    • #30
                      Hej igen var ute å testa lite idag utan ige vidare skillnad, ekoloden har eget batteri oC inga kablar ligger nära motor kablar har nu funderingar om motor sitter för långt ned så de blir för mycket turbulens runt skrovet ?

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Rospigg, 2009-05-24, 09:40
                      1 216 svar
                      156 003 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg HenkeW
                      av HenkeW
                       
                      Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17
                      12 svar
                      2 697 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Piscantur stercore  
                      Startad av SportAE, 2022-06-25, 13:51
                      27 svar
                      1 964 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg gabbu
                      av gabbu
                       
                      Startad av Wahlin, 2023-04-12, 19:17
                      2 svar
                      485 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg profilnamnet  
                      Startad av DavidFelmeri, 2023-04-28, 20:23
                      2 svar
                      349 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Old Firehand  
                      Arbetar...
                      X