Koppla in solcell till elmotor och startmotor - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Koppla in solcell till elmotor och startmotor

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Koppla in solcell till elmotor och startmotor

    Hade under förra säsongen bara ett batteri som gick både till startmotor och förbrukare. De enda förbrukarna jag hade då är var länspump och lanternor kopplade via plint och strömbrytarpanel. Jag hade en inkopplad solcell som toppladdade batteriet när båten låg still.

    Nu har jag skaffat mig en elmotor och ett extra batteri. Hur ska jag koppla för att få bästa lösningen så att startbatteriet alltid är fullt och att elmotorbatteriet också laddas av solcellen?

  • #2
    Det Du behöver är väl ett laddningsrelä som styr vilket batteris om ska laddas först, alltså startbatteriet sedan när det är fulladdat så skiftar det över och laddar elmotorbatteriet, finns många trådar med tips och kopplingsscheman på detta här på FS så testa söka på laddningsrelä som en början.

    Kommentera


    • #3
      Schysst, tack för svar. Jag tänker att du menar ett skiljerelä, kanske är samma sak?

      Min tanke just nu är att göra följande:
      Koppla bort solcellerna från det batteri jag hade förra året.
      Låt allt vara som det är i övrigt.
      Koppla solcellen på det nya batteriet.
      Sätta ihop batterierna med ett skiljerelä, så släpps laddningen på till det nya batteriet när motorn (generatorn) laddar. Då laddas iofs inte startbatteriet av solcellen men det drar ju så lite att starta motorn så tänker att det inte behövs.
      Rätt eller fel? Andra smarta lösningar?

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av Sallesunden Visa inlägg
        Hade under förra säsongen bara ett batteri som gick både till startmotor och förbrukare. De enda förbrukarna jag hade då är var länspump och lanternor kopplade via plint och strömbrytarpanel. Jag hade en inkopplad solcell som toppladdade batteriet när båten låg still.

        Nu har jag skaffat mig en elmotor och ett extra batteri. Hur ska jag koppla för att få bästa lösningen så att startbatteriet alltid är fullt och att elmotorbatteriet också laddas av solcellen?
        Hej Salle;

        Det här har det skrivits en del om för massor av år sedan. Om jag inte minns fel var det ett företag som tillverkade solceller och monterade solcellen i ett stativ ovanpå elmotorn. Jag tror att projektet dog av sig själv ganska snabbt....

        Förhasta dig inte! Innan du köper en solcell för att ladda elmotor- och startbatteri bör du undersöka hur många ampere solcellen ger vid 12 volts spänning. Tänk då på att elmotorn drar mycket ström och tänk också på att du behöver ett laddat batteri för att kunna starta din utombordare...

        Själv använder jag två parallellkopplade 80Ah Tudor marinbatterier till min Minn Kota elmotor som används vid Göstrolling..Du ser en bild på Tudor marinbatterierna och elmotorn här..http://www.trumman.com/fisketips/galleri_04.htm ...

        Nothing is forever!

        http://www.trumman.com/fisketips.htm
        Old Firehand

        www.trumman.com

        Ps. Det finns många bra batteriladdare med underhållsfunktion att köpa till betydligt lägre pris än några solceller. Båda mina Tudor batteriladdare har fungerat perfekt i över 40 års tid. Tudors Marinbatterier brukar ha en livslängd på 6 - 8 år och ibland några år till...Ds.
        Senast ändrad av Old Firehand; 2017-04-25, 17:11.

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av Sallesunden Visa inlägg
          Schysst, tack för svar. Jag tänker att du menar ett skiljerelä, kanske är samma sak?

          Min tanke just nu är att göra följande:
          Koppla bort solcellerna från det batteri jag hade förra året.
          Låt allt vara som det är i övrigt.
          Koppla solcellen på det nya batteriet.
          Sätta ihop batterierna med ett skiljerelä, så släpps laddningen på till det nya batteriet när motorn (generatorn) laddar. Då laddas iofs inte startbatteriet av solcellen men det drar ju så lite att starta motorn så tänker att det inte behövs.
          Rätt eller fel? Andra smarta lösningar?
          Jag använder iofs inte solceller utan laddar mitt batteri till elmotorn från min utombordare.
          Jag har kopplat så att startbatteriet alltid laddas först och sen laddas det andra batteriet.

          Jag använder ett skiljerelä från biltema, http://www.biltema.se/sv/Fritid/Husv...la-2000024038/
          för detta. Har fungerat utmärkt i ett par år nu. Du får kolla vilken spänning din solcellsregulator ger.

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
            Hej Salle;

            Förhasta dig inte! Innan du köper en solcell för att ladda elmotor- och startbatteri bör du undersöka hur många ampere solcellen ger vid 12 volts spänning. Tänk då på att elmotorn drar mycket ström och tänk också på att du behöver ett laddat batteri för att kuna starta din utombordare...

            Själv använder jag två parallellkopplade 80Ah Tudor marinbatterier till min Minn Kota elmotor som används vid Göstrolling..Du ser en bild på Tudor marinbatterierna och elmotorn här..http://www.trumman.com/fisketips/galleri_04.htm ...

            Nothing is forever!

            http://www.trumman.com/fisketips.htm
            Old Firehand

            www.trumman.com

            Ps. Det finns många bra batteriladdare med underhållsfunktion att köpa till betydligt lägre pris än några solceller. Båda mina Tudor batteriladdare har fungerat perfekt i över 40 års tid. Ds.
            Enkelt, du ska ALLTID ha ett separat förbrukningsbatteri från startbatteriet om du har elmotor.
            Poängen med solceller är förstås att ditt batteri ska laddas mellan dina båtturer. Har man båten på trailer vi ett eluttag så skulle jag oxå använda tex en CTEK laddare. Men ligger båten i vattnet så är det oftast ingen tillgång på el.

            Enda problemet jag ser med solcellsladdare är att om jag fiskar två dagar i rad så är det inte säkert att förbrukningsbatterierna hinner laddas upp mellan turerna.

            Jag laddar mitt förbrukningsbatteri från motorn. Men mitt sätt att fiska, ofta med lite längre transport , säg totalt 1.5-2 h motortid varje gång jag är ute samt att jag gärna försöker utnyttja vinden till max har iallafall fungerat klanderfritt.

            Kommentera


            • #7
              Man kan också skaffa en https://www.seasea.se/el/batteri-sol...batterikretsar

              Kommentera


              • #8
                Min kommer ligga i vattnet och jag vill inte släpa hem förbrukningsbatteriet varje gång, därav tanken att använda solcellen som redan sitter monterad på båten. Använder båten också rätt sporadiskt och inte varje dag vilket gör att batteriet hinner laddas tänker jag.

                Hur har du kopplat från motorns generator? Med skiljerelä?

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av Sallesunden Visa inlägg
                  Schysst, tack för svar. Jag tänker att du menar ett skiljerelä, kanske är samma sak?

                  Min tanke just nu är att göra följande:
                  Koppla bort solcellerna från det batteri jag hade förra året.
                  Låt allt vara som det är i övrigt.
                  Koppla solcellen på det nya batteriet.
                  Sätta ihop batterierna med ett skiljerelä, så släpps laddningen på till det nya batteriet när motorn (generatorn) laddar. Då laddas iofs inte startbatteriet av solcellen men det drar ju så lite att starta motorn så tänker att det inte behövs.
                  Rätt eller fel? Andra smarta lösningar?
                  Jo det var skiljerelä jag menade men var slarvig i mitt uttryck sorry men Du förstod så då gick det bra, jag skulle satsa på att koppla så att båda kan laddas av solcellen mellan turerna för Du lär ha mera på startbatteriet än bara motor som en länspump som tar ström under tiden vid bryggan lite mekigare att koppla men i mina ögon smartare lösning.

                  Välj en solcell med bra kapacitet 80W eller mera och snåla inte på kvaliteten på relä inte kul när det lägger av, Du ska inte låta Dig luras av namnet på solcell för det krävs inte solljus för att det ska ladda det räcker med dagsljus även om det såklart laddar mindre då än i strålande sol men laddar gör det och att det inte är så många A gör inget då laddtiden är lång så det jämnar ut sig.

                  Som exempel på min Buster så har jag en 50lbs frontis med ett 75Ah marinbatteri som laddas med en 50W solcell och efter en heldagstur med fiske där elmotorn sköter alla korta förflyttningar och justeringar under fisket så kopplar jag på solcellen vid hemkomst och under nästa dag så har den laddat upp batteriet helt igen så solceller ger mer än många tror ;-)

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av mickedykare Visa inlägg
                    Jag använder iofs inte solceller utan laddar mitt batteri till elmotorn från min utombordare.
                    Jag har kopplat så att startbatteriet alltid laddas först och sen laddas det andra batteriet.

                    Jag använder ett skiljerelä från biltema, http://www.biltema.se/sv/Fritid/Husv...la-2000024038/
                    för detta. Har fungerat utmärkt i ett par år nu. Du får kolla vilken spänning din solcellsregulator ger.
                    Intressant, "har fungerat utmärkt" säger du. Menar du då att du inte behövt ladda förbrukarbatterierna (Ah?) med landström mellan fisketurerna dessa år? Du transportåker långt och det hjälper ju men hur jobbar elmotorn, mest ankring och korta förflyttningar eller trollas det timvis emellanåt?

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Rospigg, 2009-05-24, 09:40
                    1 216 svar
                    155 978 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg HenkeW
                    av HenkeW
                     
                    Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17
                    12 svar
                    2 697 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Piscantur stercore  
                    Startad av SportAE, 2022-06-25, 13:51
                    27 svar
                    1 961 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg gabbu
                    av gabbu
                     
                    Startad av Wahlin, 2023-04-12, 19:17
                    2 svar
                    483 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg profilnamnet  
                    Startad av DavidFelmeri, 2023-04-28, 20:23
                    2 svar
                    349 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Old Firehand  
                    Arbetar...
                    X