Lowrance frekvens - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lowrance frekvens

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Lowrance frekvens

    Hej!
    Är ny på ekolod, och har ingen riktigt koll på de olika frekvenserna 83khz, 200kzh Low och high chirp. Har tänkt att använda det till leta fisk och branter.
    Hur kör ni?

  • #2
    jag är inte så säker så att jag skulle ta gift på detta påstående, men som jag har förstått det så skall Low och High Chirp motsvara 83khz och 200khz fast i Chirp mode. dvs med High så har du en snävare kon än om du använder dig av low.

    men någon som kan detta bättre än mig får gärna fylla på

    //A

    Kommentera


    • #3
      Chirp betyr at ekkoloddgiveren sender et sveip hvor den begynner på en frekvens, jobber seg igjenom og avslutter med en frekvens. Omtrent som når fugler kvitrer en skala.

      Med Lowrance sine egne givere er chirp-sveipet helt riktig basert rundt de to vanlige frekvensene. Dvs hvis du har en 200/83-giver så kan du få høy og medium chirp. Har du en 50/200 kan du få lav og høy chirp.

      Siden sveipet er basert rundt de kjente frekvensene blir konevinkelen også i nærheten. Konevinkel blir alltid større desto lavere frekvens, og siden chirp begynner lavere og slutter høyere enn standard, er konevinkelen noe bredere med chirp enn standard.

      Høye frekvenser har mindre energi enn lavere frekvenser, og taper seg derfor raskere etterhvert som de går ned i vannet. Når vi snakker om konevinkel i chirp vil det være en skala fra stor vinkel til smal vinkel gjennom sveipet. Siden de høyeste (og smaleste) frekvensene forsvinner først, vil du alltid ha maksimal konevinkel med chirp, men oppløsningen blir gradvis dårligere desto dypere det er. Dette fordi oppløsningen med chirp er gitt av det totale frekvensbåndet (sveipet), ikke pulslengden slik det er med fast frekvens.
      Team Colibri

      Kommentera


      • #4
        Og før du spør:
        HDI-giverne som er de ekkoloddgiverne som typisk selges med feks Hook-serien sender på 40-60 kHz ved Lav, 60-100 kHz ved Medium og 160-240 kHz ved Høy.
        Team Colibri

        Kommentera


        • #5
          Ja det låter logiskt att det är så, för om jag har förstått det hela rätt så pingar chirp ut flera singnaler så det blir bättre å detaljrikare bilder.

          Så chirp är då bättre att köra/välja än 83-200khz

          Kommentera


          • #6
            83 har jeg knapt nok brukt uansett med Lowrance, for lite detaljer (dårlig oppløsning) og for mye støy.

            200 bruker jeg fortsatt en hel del, mest fordi jeg ikke er helt fornøyd med høy chirp på Lowrance-giverne.

            Medium bruker jeg mye, til trolling og spinnfiske. Vid konevinkel er fint for å finne ut av om det er mye agnfisk i området og oppløsningen er veldig bra. (Nesten like god som min Airmar TM150M til 4000-5000 kroner).

            200 bruker jeg når jeg logger og når jeg også bruker StructureScan.
            Team Colibri

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av Team Colibri Visa inlägg
              83 har jeg knapt nok brukt uansett med Lowrance, for lite detaljer (dårlig oppløsning) og for mye støy.

              200 bruker jeg fortsatt en hel del, mest fordi jeg ikke er helt fornøyd med høy chirp på Lowrance-giverne.

              Medium bruker jeg mye, til trolling og spinnfiske. Vid konevinkel er fint for å finne ut av om det er mye agnfisk i området og oppløsningen er veldig bra. (Nesten like god som min Airmar TM150M til 4000-5000 kroner).

              200 bruker jeg når jeg logger og når jeg også bruker StructureScan.

              Har följt tråden och väntade mig bra svar.

              Jag blev inte besviken.

              Tack!
              Ingen fisk är chans för fisk.
              https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

              Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
              https://www.youtube.com/user/jurgenjons

              Kommentera

              Foton

              Collapse

              Relaterat

              Collapse

              Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Rospigg, 2009-05-24, 09:40
              1 216 svar
              155 916 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg HenkeW
              av HenkeW
               
              Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17
              12 svar
              2 687 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Piscantur stercore  
              Startad av SportAE, 2022-06-25, 13:51
              27 svar
              1 936 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg gabbu
              av gabbu
               
              Startad av Jojje2, 2023-03-21, 22:59
              13 svar
              1 144 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg holden
              av holden
               
              Startad av fishmark, 2023-03-30, 10:27
              2 svar
              161 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg fishmark  
              Arbetar...
              X