Garmin Striker eller Echomap - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Garmin Striker eller Echomap

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Garmin Striker eller Echomap

    Funderar på att köpa ett ekolod och väljer mellan Striker Plus 9sv eller Echomap Plus 92sv.

    Har försökt läsa på vad som skiljer mellan dessa, men blir inte riktigt klok på vad som är skillnaderna, förutom priserna 9.600/15.000.

    Någon som kan hjälpa till med valet av dessa två?
    Vad är det man "får" för de extra 5.400kr på en Echomap?
    Vad är det man "förlorar" med den "billigare" Strikern?

    (Fiskar i relativt grunda insjöar efter Gädda, Linder Sportsman 400 SP, front monterad minn kota, 20hk Tohatsu.)
    Visst fn är det en materialsport!

  • #2
    Colibri lär veta, jag tror att den förra är ett "stand alone" medan den senare kan nätverka och har bättre givare som du inte nödvändigtvis behöver på grunda vatten men kolla, sidevu:n kan vara bättre.

    Kolla också givarvinkeln på 2D, förr hade Garmin en lite smal sådan som passar bättre i djupa vatten. Jag förutsätter att båda kan rita sjökort i realtid, Contour eller vad det heter, det skulle jag inte vilja vara utan om jag köpte lod idag.

    Kommentera


    • #3
      Striker är ett ekolod med GPS.
      Echomap är en GPS-plotter med ekolod.

      Det betyder att Echomap kan visa sjökort.
      Striker kan endast visa position och inget riktigt sjökort. Den senaste versionen av striker(Striker plus) kan köra Garmin quickdraw. Det betyder att den kan rita egna sjökort live med hjälp av uppmätt djup och position. Detta är en fantastisk funktion för fiske men inget man navigerar efter.

      Valet är enkelt.
      Vill du kunna använda ett riktigt sjökort, välj Echomap.
      Vill du inte använda ett riktigt sjökort, eller om du fiskar i en sjö som ej finns med i sjökort, välj Striker plus.
      Vad du än gör, köp inte en vanlig Striker utan Quickdraw. Den funktionen är guld värd.

      Med tanke på att du ska fiska i små insjöar( som troligen inte finns med i köpta sjökort) så skulle jag rekommendera Striker plus.
      Senast ändrad av Team Isotopes; 2018-01-27, 18:40.

      Kommentera


      • #4
        Ja Quickdraw hette det! Ett strålande svar från Team Isotopes!

        Kommentera


        • #5
          Som nevnt er den største forskjellen at Echomap har kartplotter. Men Echomap er også kompatibel med Panoptix, og NMEA2000 som gjør at du feks kan få motordata inn på skjermen.
          Team Colibri

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av Team Colibri Visa inlägg
            at Echomap har kartplotter
            Vad är det då man kan göra med en kartplotter i Echomap, som man inte kan göra i Strikern?

            Jag menar, båda kan "spela in" och göra en karta över sjön (som saknar sjökort), båda har samma givare,
            vad blir skillnaden?
            Kan båda visa "spår" var jag varit eller är det kartplotterns funktion?
            (Känns märkligt att det skiljer 5.400 och man då bara får möjligheten till att köpa "riktiga sjökort" och kan visa motordata på skärmen).
            Visst fn är det en materialsport!

            Kommentera


            • #7
              Strikern är en unik produkt. Vad jag vet finns inget liknande från Lowrance, Humminbird mm.
              Priset avspeglar nog inte vad innehållet kostar att tillverka utan vad folk är beredda att betala. Echomapens pris baserar sig nog på vad övriga fabrikat tar för en 9" GPS-plotter med ekolod. Strikerns pris jämförs med övriga 9" ekolod. Det verkar som Garmin hade svårt att sälja den första generationens Striker(ständigt extrapris) Inte många som var intresserade av att betala extra för en gpsfunktion utan karta/sjökort. Men den nya med Quickdraw blir nog populär.

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av pegaso Visa inlägg
                Vad är det då man kan göra med en kartplotter i Echomap, som man inte kan göra i Strikern?

                Jag menar, båda kan "spela in" och göra en karta över sjön (som saknar sjökort), båda har samma givare,
                vad blir skillnaden?
                Kan båda visa "spår" var jag varit eller är det kartplotterns funktion?
                (Känns märkligt att det skiljer 5.400 och man då bara får möjligheten till att köpa "riktiga sjökort" och kan visa motordata på skärmen).
                Du svarer på ditt eget spørsmål. Echomap kan bruke kartbrikker, Striker kan det ikke.

                Hvis du igjen ser på forskjellen mellom Echomap og GPSmap vil du se at den største forskjellen der er ethernet. Muligheten til nettverk er per i dag en av de største forskjellene mellom prisklassene.
                Team Colibri

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av Team Isotopes Visa inlägg
                  Strikern är en unik produkt. Vad jag vet finns inget liknande från Lowrance, Humminbird mm.
                  Priset avspeglar nog inte vad innehållet kostar att tillverka utan vad folk är beredda att betala. Echomapens pris baserar sig nog på vad övriga fabrikat tar för en 9" GPS-plotter med ekolod. Strikerns pris jämförs med övriga 9" ekolod. Det verkar som Garmin hade svårt att sälja den första generationens Striker(ständigt extrapris) Inte många som var intresserade av att betala extra för en gpsfunktion utan karta/sjökort. Men den nya med Quickdraw blir nog populär.
                  I dag har Lowrance Hook2-serien flere modeller med samme prinsipp som Garmins Striker. Humminbirds gamle Matrix-serie hadde flere modeller med prinsippet men krevde ekstern GPS-mottager. Går du endel år tilbake var alle «kartplottere» slik, dvs ren posisjonsvisning som du så sammenliknet med et papirkart.
                  Team Colibri

                  Kommentera


                  • #10
                    Uppskattar informationen i denna tråd!

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Rospigg, 2009-05-24, 09:40
                    1 216 svar
                    155 915 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg HenkeW
                    av HenkeW
                     
                    Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17
                    12 svar
                    2 684 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Piscantur stercore  
                    Startad av SportAE, 2022-06-25, 13:51
                    27 svar
                    1 936 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg gabbu
                    av gabbu
                     
                    Startad av Jojje2, 2023-03-21, 22:59
                    13 svar
                    1 143 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg holden
                    av holden
                     
                    Startad av fishmark, 2023-03-30, 10:27
                    2 svar
                    161 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg fishmark  
                    Arbetar...
                    X