Insjötrolling, vilken kombiplotter/lod med "auto/live sjömätning" - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Insjötrolling, vilken kombiplotter/lod med "auto/live sjömätning"

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Insjötrolling, vilken kombiplotter/lod med "auto/live sjömätning"

Tjena!

Hej jag undrar vilken kombiplotter samt system jag ska välja för mitt trollingfiske? Jag vill ha ett system som loggar och sparar djupdatan. Fiskar i en stor men ej sjömätt sjö i Jämtland.
    Hade helst sett att baskartan som jag loggar på är hyffsat detaljerad med ok strandlinjer

Läst i timtal på forumen och många förordar garmins modeller men är lite rädd att min sjö inte ens finns med på deras baskarta, dvs inga strandlinjer...

Är jättetacksam om ni kan reda ut det här :-) Mvh Dennis

Kolla insight genesis/social map om någon börjat logga sjön, isåfall är lowrance ett alternativ, nackdelen är ju att du inte får livefunktionen

Kommentera

Alle merkene har mulighet for brukerbaserte dybdekart.
      Alle merkene har elendige bakgrunnskart.
      Om strandlinjene er med eller ei på bakgrunnskartet har INGEN betydelse for dybdekartet du lager da det uansett ikke interpoleres med den strandlinjen.
      Team Colibri

Kommentera

Ursprungligen postat av Denno Visa inlägg
        Tjena!

Hej jag undrar vilken kombiplotter samt system jag ska välja för mitt trollingfiske? Jag vill ha ett system som loggar och sparar djupdatan. Fiskar i en stor men ej sjömätt sjö i Jämtland.
        Hade helst sett att baskartan som jag loggar på är hyffsat detaljerad med ok strandlinjer

Läst i timtal på forumen och många förordar garmins modeller men är lite rädd att min sjö inte ens finns med på deras baskarta, dvs inga strandlinjer...

Är jättetacksam om ni kan reda ut det här :-) Mvh Dennis
        I dagsläget är det väl bara Humminbird med autochart och Garmin med Quickdraw som du har att välja på, jag har provat båda och de funkar ypperligt båda två. Strandlinjerna är rätt kassa på humminbird för min hemmasjö så det är svårt att säga hur din kommer att se ut men autochart är extremt bra...

Lowrance har ju som sagt insight genesis och social maps men själv tycker jag det är bättre att kunna rita själv då jag vetprecs vad som har ritats och vid vilket vattenstånd, delar man informationen vet du inte alls om datan stämmer och dessutom finns det ofta stora hål där du själv vill ha information... Lowrance ska ju också komma med liveloggning men det är ingen som vet när det kommer, för ett år sedan skulle det komma inom någon månad och se vart vi är idag. Jag skulle nog personligen valt Garmin då jag föredrar deras 2d framför den som Humminbird har.

Kommentera

Har just köpt en Garmin och provade den i en liten göl. Det visades inga strandlinjer överhuvudtaget på skärmen utan jag körde omkring i "tomma intet".
          Men jag spelade in och på skärmen ritades det upp djupkurvor.....
          Väl hemma loggade jag in på Garmin Quickdraw, laddade upp filen, och vips placerades min inspelning så fint på kartan.
          Dock är strandlinjerna inte spikraka utan lite "hackiga", dvs kör man nära land kan inspelningen visas som om vattnet sträcker sig upp på land.

Har även laddat hem djupkarta från en större sjö, som inte var/är helt scannad, körde i några av "hålen på kartan" och spelade in,
          laddade upp på Quickdraw och min inspelning fyllde igen hålen.....
          Visst fn är det en materialsport!

Kommentera

Ursprungligen postat av henrikj Visa inlägg
            I dagsläget är det väl bara Humminbird med autochart och Garmin med Quickdraw som du har att välja på, jag har provat båda och de funkar ypperligt båda två. Strandlinjerna är rätt kassa på humminbird för min hemmasjö så det är svårt att säga hur din kommer att se ut men autochart är extremt bra...

Lowrance har ju som sagt insight genesis och social maps men själv tycker jag det är bättre att kunna rita själv då jag vetprecs vad som har ritats och vid vilket vattenstånd, delar man informationen vet du inte alls om datan stämmer och dessutom finns det ofta stora hål där du själv vill ha information... Lowrance ska ju också komma med liveloggning men det är ingen som vet när det kommer, för ett år sedan skulle det komma inom någon månad och se vart vi är idag. Jag skulle nog personligen valt Garmin då jag föredrar deras 2d framför den som Humminbird har.
            Igjen, alle de store merkene har live-mapping i dag.
            Team Colibri

Kommentera

Hej! Tack för alla svar och att ni tar er tid! Blir nog en echomap 72. Några har på forumen skrivit att det kan vara en fördel att ha gpsmap'en pga att den har två minneskort platser och att man då kan ha en fin baskarta på det ena kortet och lagra quickdraw på det andra? Några tankar om det?

Mvh Dennis

Kommentera

Ursprungligen postat av Denno Visa inlägg
                Hej! Tack för alla svar och att ni tar er tid! Blir nog en echomap 72. Några har på forumen skrivit att det kan vara en fördel att ha gpsmap'en pga att den har två minneskort platser och att man då kan ha en fin baskarta på det ena kortet och lagra quickdraw på det andra? Några tankar om det?

Mvh Dennis
                Inga mer tankar än att visst funkar det bra. En annan anledning kan vara att få nätvärksuttaget så man enkelt kan koppla ihop sin enhet med en annan GPSMap. Men det funkar ju med NMEA2000 också så det är inget avgörande skäl egentligen.
                __________________________________________________ _____________________________

Covfefe

Kommentera

Ursprungligen postat av Team Colibri Visa inlägg
                  Igjen, alle de store merkene har live-mapping i dag.
                  Har lowrance äntligen fått det också alltså?

Kommentera

Ursprungligen postat av Mabo Visa inlägg
                    Har lowrance äntligen fått det också alltså?
                    To eller tre år siden.
                    Team Colibri

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
                    1 020 svar
                    128 418 visningar
                    0 gillar