Vad är det jag ser på ekolodet? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vad är det jag ser på ekolodet?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Vad är det jag ser på ekolodet?

    Har köpt ett billigt ekolod, Lowrance HOOK2 4X, till fiskekajaken. Är egentligen bara intresserad av att se djup för att kunna lokalisera djupgrynnor, branter etc. och för det syftet funkar lodet bra. Men jag är ändå lite nyfiken på vad det för för ekon som syns på skärmen i princip hela tiden när kajaken driver. Jag vet att det inte är vegetation och knappast fiskstim heller (i så fall skulle sjön vara proppfull med fisk överallt...). Är det någon inställningsfråga kanske?


    Click image for larger version

Name:	0_20180803_131239.jpg
Views:	1
Size:	350,7 KB
ID:	1858039Click image for larger version

Name:	0_20180803_132518.jpg
Views:	1
Size:	361,6 KB
ID:	1858040Click image for larger version

Name:	0_20180803_132527.jpg
Views:	1
Size:	386,8 KB
ID:	1858041

  • #2
    Är ingen ekolodsexpert men skulle säga att det är termoklinen (temperaturskiktningen) du ser.

    Kommentera


    • #3
      Njae, jag tror inte det är språngskiktet (termoklinen) du ser. Det brukar vara en mycket mer markerad linje och jag är tveksam till om det ens finns ett språngskikt när det är så grunt ( 6 meter) och så varmt i vattnet. Min gissning blir någon form av alger, eller möjligen stimbildande betesfisk. Prova att ställa ner känsligheten något för att se om du får en tydligare bild.

      Du har inte provat att fiska i "stimmet" för att se om det blir något napp?

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av Lejestrand Visa inlägg
        Njae, jag tror inte det är språngskiktet (termoklinen) du ser. Det brukar vara en mycket mer markerad linje och jag är tveksam till om det ens finns ett språngskikt när det är så grunt ( 6 meter) och så varmt i vattnet. Min gissning blir någon form av alger, eller möjligen stimbildande betesfisk. Prova att ställa ner känsligheten något för att se om du får en tydligare bild.

        Du har inte provat att fiska i "stimmet" för att se om det blir något napp?
        Jodå, jag har jag fiskat i "stimmet" hela dagen idag utan att få något. Men det ser likadant ut på ekolodet överallt i sjön och så mycket småfisk kan det helt enkelt inte finnas...får kolla i instruktionerna hur man ställer ner känsligheten och testa om det blir bättre.

        Kommentera


        • #5
          Gissar också på att känsligheten är för högt ställd och då får Du spökekon så in i meny och leta efter känslighet/sensitivity och dra nere den tills Du får en helt ren bild, sedan öka den lite tills Du får ekon som är sanna och mera rättvisande Du kan få ändra detta till och från beroende på djup och förhållande i framtiden med.

          Finns någon Auto funktion på lodet så stäng av den och ställ in det manuellt, det finns dussintals trådar här på FS om hur Du gör det så sök och Du ska finna ;-)

          Kommentera


          • #6
            Hovedproblemet med Hook2 er det du ser på....

            Det er fisk, men med litt høy følsomhet kombinert med den ekstreme konevinkelen er det fort gjort å bli lurt til å tro at det er fisk over alt. Løsningen er (som Bosse er inne på) å skru ned følsomheten veldig mye, slik at selv fisk i konevinkelen men mot utkanten ikke vises.
            Team Colibri

            Kommentera


            • #7
              Köpte ett Garmin Striker 5CV ekolod förra året och det funkar väl ok antar jag. Men jag lyckas aldrig få dessa snygga "fiskbbågar" som man kan se i reklamen.

              Men så idag så gjorde jag någon inställning utan att riktigt förstå vad jag gjorde så att den traditionella ekolodsvyn blev satt till CHIRP 77 kHz och plötsligt blev det jättefina "bågar" - jag antar att det är fisk jag ser?

              Jag trodde att CHIRP bara funkar på ClearVu (ja, jag är total novis på ekolod!) men så verkar det inte vara.

              Däremot fattar jag inte hur ClearVu funkar, jag ser aldrig något vettigt i den vyn. Någon som kan förklara?

              ​​​​​

              Kommentera


              • #8
                På clearvu återges fiskar som vita prickar, blir inga bågar där som på 2d. Bilden ovan tolkar jag som att bågarna är i utkanten av konen eftersom färgen är blå och röd. Alltså vid sidan av båten och inte rakt under givaren. Eftersom downvu har en smalare givarkon än 2d så syns dom inte alls eftersom fiskarna är utanför den konen.
                Ett tips är att läsa Bo Halls ekolodsbok den är mycket bra och ger en god bild av hur det hänger ihop.

                Kommentera


                • #9
                  Chirp betyr at ekkoloddet sender et sveip over flere frekvenser, det kan brukes på ymse varianter av ekkolodd.
                  Grunnen til at du får buer nå er den bredere konevinkelen. Ekkoloddgiveren din er litt skjev, derfor får du ikke buer når du bruker en frekvens som gir deg smal konevinkel.

                  ClearVü er Garmins navn på skannende ekkolodd som ser nedover. Her kan du lese en forklaring av hva de ulike typene ekkolodd viser deg og hvordan:
                  https://teamcolibri.blogspot.com/201...cturescan.html
                  Team Colibri

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av Nextline Visa inlägg
                    På clearvu återges fiskar som vita prickar, blir inga bågar där som på 2d. Bilden ovan tolkar jag som att bågarna är i utkanten av konen eftersom färgen är blå och röd. Alltså vid sidan av båten och inte rakt under givaren. Eftersom downvu har en smalare givarkon än 2d så syns dom inte alls eftersom fiskarna är utanför den konen.
                    Ett tips är att läsa Bo Halls ekolodsbok den är mycket bra och ger en god bild av hur det hänger ihop.
                    Bo Halls ekolodsbok var ett bra förslag, tack!

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Rospigg, 2009-05-24, 09:40
                    1 216 svar
                    155 916 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg HenkeW
                    av HenkeW
                     
                    Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17
                    12 svar
                    2 687 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Piscantur stercore  
                    Startad av SportAE, 2022-06-25, 13:51
                    27 svar
                    1 936 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg gabbu
                    av gabbu
                     
                    Startad av Jojje2, 2023-03-21, 22:59
                    13 svar
                    1 144 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg holden
                    av holden
                     
                    Startad av fishmark, 2023-03-30, 10:27
                    2 svar
                    161 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg fishmark  
                    Arbetar...
                    X