Vad är det jag ser på ekolodet? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vad är det jag ser på ekolodet?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Ursprungligen postat av Team Colibri Visa inlägg
    Chirp betyr at ekkoloddet sender et sveip over flere frekvenser, det kan brukes på ymse varianter av ekkolodd.
    Grunnen til at du får buer nå er den bredere konevinkelen. Ekkoloddgiveren din er litt skjev, derfor får du ikke buer når du bruker en frekvens som gir deg smal konevinkel.

    ClearVü er Garmins navn på skannende ekkolodd som ser nedover. Her kan du lese en forklaring av hva de ulike typene ekkolodd viser deg og hvordan:
    https://teamcolibri.blogspot.com/201...cturescan.html
    Tack, jättebra artikel som är på lagom nivå för en amatör som jag.

    Jag har aldrig gett mig riktig tid att laborera med olika inställningar, jag är alltid så fiskesugen att jag vill nyttja varje minut på sjön till fiske :-)

    Men nästa gång ska jag ta med instruktionshäftet och vika en timme bara till ekolodet.

    En annan fråga jag har är om det går åt avgöra den ungefärliga storleken på fiskarna som jag såg på ekolodet? Jag tänkte att det var abborre eller möjligen gös, men trots envist fiskande i området med olika beten så fick jag inte ett enda hugg.
    Senast ändrad av TiSo; 2020-06-02, 09:34.

    Kommentera


    • #12
      Kan vara knepigt att avgöra storlek på fisk alla gånger, har misstagit mig åt båda håll flera gånger vid prickskytte. Ett "litet" eko har visat sig vara en fin gös och tvärt om.
      Hur bra "träffen" är på fisken likväl vilket djup den befinner sig på påverkar hur bågen ser ut. Även olika arter framträder lite olika då dom är olika "hårda" och ger därmed olika retur till givaren. Min erfarenhet är att abborre är hårdast därefter gös och gäddan mjukast.
      Sen ser man ju även brax, id, sutare osv som bågar så det är svårt att avgöra på bågen vad det är man ser.....

      Kommentera


      • #13
        Ursprungligen postat av TiSo Visa inlägg
        Köpte ett Garmin Striker 5CV ekolod förra året och det funkar väl ok antar jag. Men jag lyckas aldrig få dessa snygga "fiskbbågar" som man kan se i reklamen.

        Men så idag så gjorde jag någon inställning utan att riktigt förstå vad jag gjorde så att den traditionella ekolodsvyn blev satt till CHIRP 77 kHz och plötsligt blev det jättefina "bågar" - jag antar att det är fisk jag ser?

        Jag trodde att CHIRP bara funkar på ClearVu (ja, jag är total novis på ekolod!) men så verkar det inte vara.

        Däremot fattar jag inte hur ClearVu funkar, jag ser aldrig något vettigt i den vyn. Någon som kan förklara?

        ​​​​​
        ----------------------------------------------------------------------------------

        Hej Tiso;

        Fiskbågar på ekolodsdisplayen blir det när enstaka, stora fiskar långsamt passerar genom ekolodsgivarens ljudkon under båten. I utkanten av ljudkonen är det längre avstånd till givaren än i mitten av ljudkonen. Utkanterna är spetsarna på fiskbågen och puckeln på fiskbågen är punkten närmast givaren....

        Bo Lennart Hall var en av LEF Sport & Marinprodukter AB:s första ekolodskunder när han år 1977 köpte ett LOWRANCE LRG-610M kombinerat cirkelskrivande/blinkekolod. På den tiden visste varken han eller någon annan att Bo Lennart Hall skulle bli berömd för sin fina ekolodsbok...

        Memories....

        Old Firehand
        Leif Engström

        http://www.trumman.com/fisketips.htm

        Ps. Ett ekolod som till utseendet liknar gamla LOWRANCE LGR-610 kan du se på bilden här..https://www.ebay.com/itm/Vintage-LOW...-/371952498461 ..
        Senast ändrad av Old Firehand; 2020-06-02, 11:38.

        Kommentera

        Foton

        Collapse

        Relaterat

        Collapse

        Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av Rospigg, 2009-05-24, 09:40
        1 216 svar
        155 915 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg HenkeW
        av HenkeW
         
        Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17
        12 svar
        2 687 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Piscantur stercore  
        Startad av SportAE, 2022-06-25, 13:51
        27 svar
        1 936 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg gabbu
        av gabbu
         
        Startad av Jojje2, 2023-03-21, 22:59
        13 svar
        1 143 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg holden
        av holden
         
        Startad av fishmark, 2023-03-30, 10:27
        2 svar
        161 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg fishmark  
        Arbetar...
        X