Stora "Köpa LiFePO4, Lithium batteri" Tråden - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Stora "Köpa LiFePO4, Lithium batteri" Tråden

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #91
    Ursprungligen postat av Peter M Visa inlägg

    Jag har fått hem det och det fungerar. Jag har dock inte fått båten i vatten ännu då det är fortfarande är is här uppe i norr. Så vi får se hur kapaciteten är.
    Gott! Återkoppla gärna.
    http://highlandpredators.blogspot.com/

    Kommentera


    • #92
      Är det någon av er som använder ett lite billigare LiFePO4-batteri till elmotor? Jag kommer ut alldeles för sällan för att kunna motivera ett dyrare inköp, men har samtidigt märkt att ryggen inte riktigt klarar av höstens inköp av 140 AH gelbatteri.

      Kommentera


      • #93
        Ursprungligen postat av Quagmire Visa inlägg
        Är det någon av er som använder ett lite billigare LiFePO4-batteri till elmotor? Jag kommer ut alldeles för sällan för att kunna motivera ett dyrare inköp, men har samtidigt märkt att ryggen inte riktigt klarar av höstens inköp av 140 AH gelbatteri.
        vilka är lite billigare?

        Kommentera


        • #94
          Ursprungligen postat av abe Visa inlägg

          vilka är lite billigare?
          Den här till exempel är lite billigare än vad de flesta andra 100 AH-batterier jag har sett:
          https://www.batterinet.se/shop/visio...12v-4559p.html

          Kommentera


          • #95
            Ursprungligen postat av Quagmire Visa inlägg
            Är det någon av er som använder ett lite billigare LiFePO4-batteri till elmotor? Jag kommer ut alldeles för sällan för att kunna motivera ett dyrare inköp, men har samtidigt märkt att ryggen inte riktigt klarar av höstens inköp av 140 AH gelbatteri.
            Ja 140Ah gel är inget man leker med... men synd att pensionera ett nästan nytt batteri. Kan inte ngt dylikt funka? Den högra ska klara 60kg.
            Click image for larger version

Name:	Screenshot_20200531-081424_Chrome.jpg
Views:	716
Size:	338,0 KB
ID:	2550239

            Kommentera


            • #96
              Ursprungligen postat av Quagmire Visa inlägg
              Är det någon av er som använder ett lite billigare LiFePO4-batteri till elmotor? Jag kommer ut alldeles för sällan för att kunna motivera ett dyrare inköp, men har samtidigt märkt att ryggen inte riktigt klarar av höstens inköp av 140 AH gelbatteri.
              Nu vet jag inte vad du har för prylar som ska drivas av batteriet och om du verkligen behöver 140 ah, jag använder ett 12V70Ah rebelcell i en minnkota batterilåda till min Terrova, väger ca 6 kilo så det spar ryggen.

              Kommentera


              • #97
                Anteman//

                Jag har funderat på något liknande, men jag behöver ändå släpa batteriet upp och ned för trappor både hemma och vid båtplatsen.

                Holden//
                Jag har en Motorguide R3 55lb elmotor som jag använder (och har tillfälligt även kopplat Elite 7 TI2 till minnkotas batterilåda). Jag behöver förmodligen inte 140 ah, men jag har hellre lite överkapacitet. 80 ah räcker säkert, men jag såg att det var en relativt liten prisskillnad mellan 80 - 100 ah på den jag länkade tidigare. Jag får nog helt enkelt mäta hur mycket batteriet har tömts under några fisketurer för att få fram vad jag kan tänkas behöva ha för storlek.

                Kommentera


                • #98
                  Ursprungligen postat av Quagmire Visa inlägg
                  Anteman//

                  Jag har funderat på något liknande, men jag behöver ändå släpa batteriet upp och ned för trappor både hemma och vid båtplatsen.

                  Holden//
                  Jag har en Motorguide R3 55lb elmotor som jag använder (och har tillfälligt även kopplat Elite 7 TI2 till minnkotas batterilåda). Jag behöver förmodligen inte 140 ah, men jag har hellre lite överkapacitet. 80 ah räcker säkert, men jag såg att det var en relativt liten prisskillnad mellan 80 - 100 ah på den jag länkade tidigare. Jag får nog helt enkelt mäta hur mycket batteriet har tömts under några fisketurer för att få fram vad jag kan tänkas behöva ha för storlek.
                  Jag använder mitt 70 Ah till tre olika båtar, 55lb i-pilot på två av dessa och 40lb endura plus lod på den tredje. Kör loden på startbatteriet på de första två. Min ”vardagsbåt” väger in på uppemot 1 ton med mig plus full tank och prylar, funkar hur fint som helst trots långa spinnfiskepass. Om du vill släpa 14,5 kg för de extra 30 ah avgör du, själv hade jag lätt valt det jag redan har alltså 70 ah och 6,3 kg tungt.

                  Kommentera


                  • #99
                    70 Ah räcker uppenbarligen en hyfsad tid om man enbart ankrar och småflyttar sig. Jag har 160 Ah gelbatterier då jag ibland trollar mellan spinnfiskeplatser. Eftersom det är förbrukningsbatterier så kan man plocka ut ganska mycket A (Wh) med fortsatt vettig livslängd... jag vill ha lite marginaler.

                    När dessa batterier är slut vilket jag tror dröjer så blir det nog minst 100Ah LiFePo4, inte heller de mår bra eller ger optimalt av laddcykler om de töms helt alltför ofta. 14,5 kg är drygt hälften av vad ett av mina batterier väger och än mer markant lättare än dina 120Ah gel. (40kg?)

                    Kommentera


                    • Jag resonerar så att om 8-10 år har det kommit bättre batterier så varför bry sig om det är 1000 eller 2000 eller 3000 laddcykler man får ut, räknar med att det kostar nån lusing om året över tid att köra llithium vilket det är värt alla dagar i veckan.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Rospigg, 2009-05-24, 09:40
                      1 216 svar
                      156 026 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg HenkeW
                      av HenkeW
                       
                      Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17
                      12 svar
                      2 704 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Piscantur stercore  
                      Startad av SportAE, 2022-06-25, 13:51
                      27 svar
                      1 974 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg gabbu
                      av gabbu
                       
                      Startad av Wahlin, 2023-04-12, 19:17
                      2 svar
                      493 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg profilnamnet  
                      Startad av DavidFelmeri, 2023-04-28, 20:23
                      2 svar
                      354 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Old Firehand  
                      Arbetar...
                      X