Stora "Köpa LiFePO4, Lithium batteri" Tråden - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Stora "Köpa LiFePO4, Lithium batteri" Tråden

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Cosmoz 08
    replied
    Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
    Låter riktigt smidigt Cosmoz 08! Jag misstänker att du sällan trollar utan ankrar och kortförflyttar med el samt har en hel del transporttid per fisketur? Skulle vara intressant att höra om hur ditt batteri funkar om 2-3 år så man kan "räkna lite" på det. Vad gav du för det?
    Trollar typ aldrig, sällan jag gör förflyttningar längre än 30min oftast 5-10min mellan spottarna & sen kör jag med elmotorn

    Livslängden tror jag är bra, kamrat som har kört med dessa batterier i 3 år utan bekymmer & EV-power känns seriösa & verkar veta vad dom håller på med.
    Känner man sig orolig kan man köpa förlängd garanti

    Betala ca 550 euro + frakt för batteri , batterivakt & laddare

    Lämna en kommentar:


  • anteman
    replied
    Låter riktigt smidigt Cosmoz 08! Jag misstänker att du sällan trollar utan ankrar och kortförflyttar med el samt har en hel del transporttid per fisketur? Skulle vara intressant att höra om hur ditt batteri funkar om 2-3 år så man kan "räkna lite" på det. Vad gav du för det?

    Lämna en kommentar:


  • Cosmoz 08
    replied
    Ursprungligen postat av Honk Visa inlägg
    Efter lite eftersökning på kinesiska LifePO4 så fann jag att de brukar ha alltför hög inre resistans mot angivet värde i databladet.
    Detta gäller märken som Calb, Winston, Sinopoly och Thundersky som brukar kallas Thundersag på skoj för att poängtera att spänningen dyker som som en klubbad oxe vid last.
    Jag googlade fram en snubbe som hade testat sina nyinköpta 100Ah LifePO4.
    Dessa skulle ha 0.45 milliohm resistans per cell fullt laddade enligt uppgift.
    Han fann att de istället låg på hela 11 milliohm i snitt.
    Dvs 25gr högre resistans än förväntat.
    https://endless-sphere.com/forums/vi...98586#p1443842

    På 4st 100Ah celler i serie för 12.8V blir det 44milliohm sammanlagt.
    Vid enkelt överslag kan man räkna ut att spänningen faller med 1.32V från 12.8V till 11.48V vid 30A last.
    30A är normal lastnivå med en elektrisk båtsnurra vid motvind.
    Men att batterispänningen faller med 1.32V är inte acceptabelt då man faller ner mot lägsta nivå som kan utlösa minspänningskravet på styrelektroniken.
    För att inte tala om seg motor utan tryck.
    Helt vanliga och billiga 100Ah fritidsbatterier av bly har långt lägre resistans och spänningen faller inte lika mycket.

    Bygger man en liknande pack av 18650-29E med 34 celler parallellt och 3st block i serie (102 celler totalt) får man en inre resistans på ca 5.3 milliohm.
    Vid 4st block i serie för högre battspänning får man en resistans på 7 milliohm, långt lägre än LifePO4.
    Och detta batteri blir betydligt billigare samt halva vikten.
    Tror det är ett Winston Kina batteri jag har i min båt & det funkar grymt bra .
    Har endast ett 90ah batteri batteri som jag köpte från EV power https://www.ev-power.eu/index.php?st...m=LP12V90AH%2B

    Den använder jag som startbatteri till en evirude etec 115 samt till ekolod Garmin GPSMAP 721 & en minn kota 55LB elmotor.
    Har en betydligt jämnare spänning än med bly, spänningen ligger mellan 13,3-12v beroende hur mkt elmotorn jobbar.

    Har kört med detta sedan i Augusti & jag har aldrig laddat batteriet förutom när det var nytt, all laddning sker med bensin motorn vid förflyttningar & jag har kört långa fiskepass utan problem.

    Eftersom jag bara har ett batteri har jag satt in en batterivakt som ska stänga av strömmen till elmotor & ekolod men ändå ha ström kvar till att starta batteriet för att vara säker på att kunna starta motorn.
    Har även en GPS tracker som håller koll på spänningen så att batteriet inte laddas ut när den ligger vid land, har inte sett någon tendens till urladdning.

    Ser bara fördelar med lifepo , behöver bara ett batteri , jämnare spänning , lägre vikt & mindre underhåll

    Lämna en kommentar:


  • martinus
    replied
    Är det här ett vettigt köp?

    https://www.batterinet.se/shop/topba...SABEgIvZPD_BwE

    Lämna en kommentar:


  • Honk
    replied
    Efter lite eftersökning på kinesiska LifePO4 så fann jag att de brukar ha alltför hög inre resistans mot angivet värde i databladet.
    Detta gäller märken som Calb, Winston, Sinopoly och Thundersky som brukar kallas Thundersag på skoj för att poängtera att spänningen dyker som som en klubbad oxe vid last.
    Jag googlade fram en snubbe som hade testat sina nyinköpta 100Ah LifePO4.
    Dessa skulle ha 0.45 milliohm resistans per cell fullt laddade enligt uppgift.
    Han fann att de istället låg på hela 11 milliohm i snitt.
    Dvs 25gr högre resistans än förväntat.
    https://endless-sphere.com/forums/vi...98586#p1443842

    På 4st 100Ah celler i serie för 12.8V blir det 44milliohm sammanlagt.
    Vid enkelt överslag kan man räkna ut att spänningen faller med 1.32V från 12.8V till 11.48V vid 30A last.
    30A är normal lastnivå med en elektrisk båtsnurra vid motvind.
    Men att batterispänningen faller med 1.32V är inte acceptabelt då man faller ner mot lägsta nivå som kan utlösa minspänningskravet på styrelektroniken.
    För att inte tala om seg motor utan tryck.
    Helt vanliga och billiga 100Ah fritidsbatterier av bly har långt lägre resistans och spänningen faller inte lika mycket.

    Bygger man en liknande pack av 18650-29E med 34 celler parallellt och 3st block i serie (102 celler totalt) får man en inre resistans på ca 5.3 milliohm.
    Vid 4st block i serie för högre battspänning får man en resistans på 7 milliohm, långt lägre än LifePO4.
    Och detta batteri blir betydligt billigare samt halva vikten.
    Senast ändrad av Honk; 2019-02-16, 19:50.

    Lämna en kommentar:


  • Team Colibri
    replied
    Jeg er enig med deg jeg.

    Lämna en kommentar:


  • CoN`
    replied
    Ursprungligen postat av Team Colibri Visa inlägg
    AGM-syklusen er "snillere" enn den vanlige syklusen. Dvs mindre belastning på BMSen. Som du sier kan alle ladere som er nogenlude innenfor ønskelig voltstyrke benyttes siden BMSen uansett styrer ladestrømmen til cellene. Men ved å bruke en ladesyklus mest mulig tilpasset den syklusen BMSen ønsker, forsvinner det mindre strøm i varme og belastningen på BMSen blir mindre.
    Okej tack för förklaringen!

    Laddspänningen på Mastervolt MX12-100 är 14,6V och float 13,25V.


    Enligt laddprogrammet på min Ctek MXS 25 är stegen följande:
    1. 14,4V
    2. 25A upp till 12,6V
    3. Ökar spänningen till 14,4V och 25A
    4. 14,4V med sjunkande ström
    5. Kontroll om spänningen sjunker under 12V
    6. Float 13,6V
    7. Puls med 12,9-14,4V och 18-4,5A.

    Med andra ord ligger den ju relativt nära Mastervolts egna spec och bör funka hyfsat bra till batteriet.

    Eller är det en korrekt tolkning?

    UPPDATERING!

    Enligt Mastervolt själva är det inga problem alls att använda en Ctek MXS 25 eller liknande laddare.
    Senast ändrad av CoN`; 2019-02-11, 16:04.

    Lämna en kommentar:


  • Team Colibri
    replied
    AGM-syklusen er "snillere" enn den vanlige syklusen. Dvs mindre belastning på BMSen. Som du sier kan alle ladere som er nogenlude innenfor ønskelig voltstyrke benyttes siden BMSen uansett styrer ladestrømmen til cellene. Men ved å bruke en ladesyklus mest mulig tilpasset den syklusen BMSen ønsker, forsvinner det mindre strøm i varme og belastningen på BMSen blir mindre.

    Lämna en kommentar:


  • CoN`
    replied
    Ursprungligen postat av Team Colibri Visa inlägg
    Så lenge laderen du har kan brukes på AGM (dvs har AGM-modus) kan du bruke den på LIfePo4.
    Har försökt läsa på samt frågade en del handlare på båtmässan.

    Alla jag pratade med säger att man kan använda i stort sett vilken laddare som helst.

    Jag har en CTEK MXS 5.0 samt en MXS 25, den förstnämnda har AGM-läge men inte MXS 25 vad jag kan se.

    Vore tacksam om du kunde utveckla ditt svar.

    Tack!

    Lämna en kommentar:


  • Honk
    replied
    Hej Olof.
    Det finns gott om info på Endless Sphere om batteribyggen av diverse modeller.
    https://endless-sphere.com/forums/viewforum.php?f=14
    Det är bara att ställa frågor där om du måste läsa på.

    Cellerna brukas punktsvetsas ihop med tunna nickelstrips mellan polerna.
    De skall parallell och seriekopplas efter önskad spänning.
    Eftersom vardera cell ligger på ca 4.2V fulladdad och 2.8V urladdad så är en 12V blyack svår att matcha.
    Man hamnar på 12.6V till 8.4V med 3 celler i serie.
    Och 4st i serie ger 16.8V till 11.2V över kurvan.
    En BMS kan köpas på diverse olika ställen efter ens battericonfig.

    ​​​Här är en pålitlig kille som säljer nya färska batterier till bättre priser än Nkon.nl.
    Jag har själv köpt ca 80% av mina via honom och resten från Nkon.
    https://endless-sphere.com/forums/vi...p?f=31&t=61608

    Lycka till / Honk

    Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av Rospigg, 2009-05-24, 09:40
1 216 svar
156 014 visningar
0 gillar
Senaste inlägg HenkeW
av HenkeW
 
Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17
12 svar
2 700 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Piscantur stercore  
Startad av SportAE, 2022-06-25, 13:51
27 svar
1 966 visningar
0 gillar
Senaste inlägg gabbu
av gabbu
 
Startad av Wahlin, 2023-04-12, 19:17
2 svar
489 visningar
0 gillar
Senaste inlägg profilnamnet  
Startad av DavidFelmeri, 2023-04-28, 20:23
2 svar
353 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Old Firehand  
Arbetar...
X