Stora "Köpa LiFePO4, Lithium batteri" Tråden - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Stora "Köpa LiFePO4, Lithium batteri" Tråden

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • anteman
    replied
    Så kan det vara men min uppfattning är att arkitekturen är ganska basal och lätt imiterabar givet tänkt användningsområde och skillnaden ligger (faktiskt likt bilar!) mer i materialval, dimensioner, toleranser, BMS och inte minst, QC.. Rebel är nog i framkant i alla delar men det kostar!

    Lämna en kommentar:


  • holden
    replied
    Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
    Jag tror fortfarande att det har mer att göra med kemi än BMS när det gäller risk, men visst kan en bra BMS generellt ha stor betydelse, ffa vad gäller livslängd.

    Det svåra enligt det jag sett på t ex YT är att man sällan vet ngt om hur pass bra batteriets BMS är förrän man köpte fel...
    Hela arkitekturen av batteriet borde kunna skilja rejält även om kemin de baseras på är samma, det är väl lite av rebelcells usp eftersom de konstruerar batterier i Nederländerna med vad jag antar är kinesiska grundkomponenter. Ett no-name batteri med samma kemi konstruerat i Kina kan säkert vara lika bra, men vågar man chansa på det. Lite så.

    Lämna en kommentar:


  • anteman
    replied
    Jag tror fortfarande att det har mer att göra med kemi än BMS när det gäller risk, men visst kan en bra BMS generellt ha stor betydelse, ffa vad gäller livslängd.

    Det svåra enligt det jag sett på t ex YT är att man sällan vet ngt om hur pass bra batteriets BMS är förrän man köpte fel...

    Lämna en kommentar:


  • holden
    replied
    Kan ju hänga på BMS delarna, dålig elektronik kan säkert göra vilket lithiumbatteri som helst brandfarligt.

    Lämna en kommentar:


  • anteman
    replied
    Vill ändå minnas att jag läst att "kemin" i Li-ion är mer riskabel än LiFePO4 men att Exide som John A säger, s a s borgar för kvalitet varför risken sannolikt är låg, är nog dessutom så att bilars batterier är li-ion och de känns ju inte osäkra i mina ögon.

    Lämna en kommentar:


  • holden
    replied
    Rebelcell gör batterier med li-ion specifikt för båt/kajak så att det skulle vara större brandrisk med dessa än de generellt billigare lifepo4 batterierna har jag svårt att tro. Jag är själv väldigt nöjd med rebelcell.

    Lämna en kommentar:


  • John A
    replied
    Det är ej lifepo4 utan li-ion. Kan funka men litiumjonbatterier är inte lika stabila som lifepo4 dvs de kan börja brinna. Förmodligen mkt låg risk då det är ett känt märke.

    Lämna en kommentar:


  • Rima
    replied
    Det verkar mycket prisvärt. Frågan är om det är LIFePO4 eller någon annan typ av Litiumbatteri. Den andra frågan är hur man övervakar batteristatus. Själv har jag bara använt LiFePO4 med bluetoothövervakning.

    Lämna en kommentar:


  • Smolt
    replied
    Fick detta tips av en kompis :-)
    https://www.erlandsonsbrygga.se/Hems...125AH?id=15420

    Lämna en kommentar:


  • Team Colibri
    replied
    Ursprungligen postat av broiler Visa inlägg
    Precis köpt ny båt där det ingick ett 60ah samt ett 75ah lithium.
    Vad behöver jag för laddare? Funkar någon av dessa eller behöver jag en dedikerad laddare till lithium?

    https://www.biltema.se/bil---mc/bilb...8-a-2000040408


    https://www.jula.se/catalog/bil-och-...addare-608150/
    For å svare på det må vi vite hvilken type litiumsbatteri du har. Hvis det er LiFePo4 så har Biltema en lader som takler det godt:
    https://www.biltema.se/bil---mc/bilb...4-a-2000037465
    Som du ser gir den bare 4A, så hvis ditt litium-batteri er tomt tar det rundt 20 timer å lade det helt opp med den laderen.
    Som andre har nevnt er Victron "top of the pops" for lading av LiFePo4, meget gode ladere med tilsvarende prislapp.

    Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av Rospigg, 2009-05-24, 09:40
1 216 svar
156 026 visningar
0 gillar
Senaste inlägg HenkeW
av HenkeW
 
Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17
12 svar
2 704 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Piscantur stercore  
Startad av SportAE, 2022-06-25, 13:51
27 svar
1 974 visningar
0 gillar
Senaste inlägg gabbu
av gabbu
 
Startad av Wahlin, 2023-04-12, 19:17
2 svar
493 visningar
0 gillar
Senaste inlägg profilnamnet  
Startad av DavidFelmeri, 2023-04-28, 20:23
2 svar
354 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Old Firehand  
Arbetar...
X