Stora "Köpa LiFePO4, Lithium batteri" Tråden - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Stora "Köpa LiFePO4, Lithium batteri" Tråden

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • anteman
    replied
    Jo fast det var inte min primära poäng... utan att du förmodligen valt rätt vilket jag sade alldeles nyss men att det är fel för mig och alla andra som behöver mer än 70Ah... skriver jag komplicerat så får jag be om ursäkt, jag vill ju bli förstådd... antal laddcykler och tillgänglig energi är inte riktigt samma sak om nu någon tror det.
    Senast ändrad av anteman; 2020-05-31, 21:46.

    Lämna en kommentar:


  • holden
    replied
    Absolut, men att oroa sig över laddcykler som räcker min egen livslängd ut verkar som en dålig urvalsstrategi.

    Lämna en kommentar:


  • anteman
    replied
    Då har du möjligen valt rätt men fel för mig å andra som ibland behöver mer än 100% av 70Ah.

    Lämna en kommentar:


  • holden
    replied
    Mitt batteri har följande spec, DoD betyder Depth of Discharge:

    Cycle life (#charges) (@80%DoD): ~1500
    Cycle life (#charges) (@100%DoD): ~1000

    Kollar aldrig men gissar att jag normalt tömmer ca 50% vilket borde innebära något i stil med 2000 laddcykler, onödigt mycket således.

    Lämna en kommentar:


  • anteman
    replied
    Tja eller säg 100 om de nästan töms varje gång... om typ 2-3 år, hur vet du att 1000 cykler är rimligt med ditt sannolikt höga uttag? Så hellre 100Ah i min bok, men visst kan man prioritera vikt före annat. Mitt inlägg handlade inte heller om LiFePo4 eller inte utan om storlek, 70 Ah är helt enkelt för lite för mig, en blåsig dag kräver mer.

    Lämna en kommentar:


  • holden
    replied
    Jag resonerar så att om 8-10 år har det kommit bättre batterier så varför bry sig om det är 1000 eller 2000 eller 3000 laddcykler man får ut, räknar med att det kostar nån lusing om året över tid att köra llithium vilket det är värt alla dagar i veckan.

    Lämna en kommentar:


  • anteman
    replied
    70 Ah räcker uppenbarligen en hyfsad tid om man enbart ankrar och småflyttar sig. Jag har 160 Ah gelbatterier då jag ibland trollar mellan spinnfiskeplatser. Eftersom det är förbrukningsbatterier så kan man plocka ut ganska mycket A (Wh) med fortsatt vettig livslängd... jag vill ha lite marginaler.

    När dessa batterier är slut vilket jag tror dröjer så blir det nog minst 100Ah LiFePo4, inte heller de mår bra eller ger optimalt av laddcykler om de töms helt alltför ofta. 14,5 kg är drygt hälften av vad ett av mina batterier väger och än mer markant lättare än dina 120Ah gel. (40kg?)

    Lämna en kommentar:


  • holden
    replied
    Ursprungligen postat av Quagmire Visa inlägg
    Anteman//

    Jag har funderat på något liknande, men jag behöver ändå släpa batteriet upp och ned för trappor både hemma och vid båtplatsen.

    Holden//
    Jag har en Motorguide R3 55lb elmotor som jag använder (och har tillfälligt även kopplat Elite 7 TI2 till minnkotas batterilåda). Jag behöver förmodligen inte 140 ah, men jag har hellre lite överkapacitet. 80 ah räcker säkert, men jag såg att det var en relativt liten prisskillnad mellan 80 - 100 ah på den jag länkade tidigare. Jag får nog helt enkelt mäta hur mycket batteriet har tömts under några fisketurer för att få fram vad jag kan tänkas behöva ha för storlek.
    Jag använder mitt 70 Ah till tre olika båtar, 55lb i-pilot på två av dessa och 40lb endura plus lod på den tredje. Kör loden på startbatteriet på de första två. Min ”vardagsbåt” väger in på uppemot 1 ton med mig plus full tank och prylar, funkar hur fint som helst trots långa spinnfiskepass. Om du vill släpa 14,5 kg för de extra 30 ah avgör du, själv hade jag lätt valt det jag redan har alltså 70 ah och 6,3 kg tungt.

    Lämna en kommentar:


  • Quagmire
    replied
    Anteman//

    Jag har funderat på något liknande, men jag behöver ändå släpa batteriet upp och ned för trappor både hemma och vid båtplatsen.

    Holden//
    Jag har en Motorguide R3 55lb elmotor som jag använder (och har tillfälligt även kopplat Elite 7 TI2 till minnkotas batterilåda). Jag behöver förmodligen inte 140 ah, men jag har hellre lite överkapacitet. 80 ah räcker säkert, men jag såg att det var en relativt liten prisskillnad mellan 80 - 100 ah på den jag länkade tidigare. Jag får nog helt enkelt mäta hur mycket batteriet har tömts under några fisketurer för att få fram vad jag kan tänkas behöva ha för storlek.

    Lämna en kommentar:


  • holden
    replied
    Ursprungligen postat av Quagmire Visa inlägg
    Är det någon av er som använder ett lite billigare LiFePO4-batteri till elmotor? Jag kommer ut alldeles för sällan för att kunna motivera ett dyrare inköp, men har samtidigt märkt att ryggen inte riktigt klarar av höstens inköp av 140 AH gelbatteri.
    Nu vet jag inte vad du har för prylar som ska drivas av batteriet och om du verkligen behöver 140 ah, jag använder ett 12V70Ah rebelcell i en minnkota batterilåda till min Terrova, väger ca 6 kilo så det spar ryggen.

    Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av Rospigg, 2009-05-24, 09:40
1 216 svar
156 014 visningar
0 gillar
Senaste inlägg HenkeW
av HenkeW
 
Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17
12 svar
2 700 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Piscantur stercore  
Startad av SportAE, 2022-06-25, 13:51
27 svar
1 966 visningar
0 gillar
Senaste inlägg gabbu
av gabbu
 
Startad av Wahlin, 2023-04-12, 19:17
2 svar
489 visningar
0 gillar
Senaste inlägg profilnamnet  
Startad av DavidFelmeri, 2023-04-28, 20:23
2 svar
353 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Old Firehand  
Arbetar...
X