Stora "Köpa LiFePO4, Lithium batteri" Tråden - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Stora "Köpa LiFePO4, Lithium batteri" Tråden

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #51
    Ursprungligen postat av abe Visa inlägg

    så du menar att man kan köra elmotorn,bensinmotorn och lodet på samma batteri?
    blir det ej störningar?
    nu har jag ett bly till bensinmotorn(evinrude 30 hp)
    ett bly till hds live 9"
    2 bly till elmotorn, ett är reserv som används till telefonladdning och belysning.

    det blir ju rätt många kg....
    Med det batteriet jag använder är det inga problem, har inga störningar , spänningen är betydligt jämnare sällan den har varit under 12v förutom i startögonblicket.

    EV Power känns seriösa & duktiga på det dom håller på & jag känner flera som använder deras batterier

    https://www.youtube.com/watch?v=c-FF6MnNzoQ

    Kommentera


    • #52
      Ja det skulle ju få ner vikten om jag kan behålla enbart batteriet till bensinmotorn o byta de andra till lithium,, kanske då något större 60-75ah.
      strömsladden till hdsen är väl enkel att förlänga men om man ska testa att ladda lithium från blybatteriet, är det bara att sätta ihop minus med minus o plus med plus med hyffsat grov kabel?

      Kommentera


      • #53
        hmm ändå 27kg,, vet ej vad blybatterierne väger men det skiljer nog inte mycket.

        Kommentera


        • #54
          Ursprungligen postat av abe Visa inlägg
          Ja det skulle ju få ner vikten om jag kan behålla enbart batteriet till bensinmotorn o byta de andra till lithium,, kanske då något större 60-75ah.
          strömsladden till hdsen är väl enkel att förlänga men om man ska testa att ladda lithium från blybatteriet, är det bara att sätta ihop minus med minus o plus med plus med hyffsat grov kabel?
          Hur stor båt har du ?
          Hur långt är det från startbatteriet till elmotorn ?

          Bytte startbatteriet & satte lithiumbatteriet på samma ställe så inga kablar behövdes dras om, elmotorn köpte jag i samma veva så till den drog jag 35mm(kvadrat) kablar.

          Om du ska blanda bly & lithium då hade jag köpt en laddare från sterling power som kan ladda från batteri till batteri .
          Du ska inte koppla ihop bly parallellt med lithium då dom har olika spänningar & funkar olika BIG NO NO

          https://sterling-power.com/collectio...ttery-chargers

          Kommentera


          • #55
            Ursprungligen postat av Cosmoz 08 Visa inlägg

            Hur stor båt har du ?
            Hur långt är det från startbatteriet till elmotorn ?

            Bytte startbatteriet & satte lithiumbatteriet på samma ställe så inga kablar behövdes dras om, elmotorn köpte jag i samma veva så till den drog jag 35mm(kvadrat) kablar.

            Om du ska blanda bly & lithium då hade jag köpt en laddare från sterling power som kan ladda från batteri till batteri .
            Du ska inte koppla ihop bly parallellt med lithium då dom har olika spänningar & funkar olika BIG NO NO

            https://sterling-power.com/collectio...ttery-chargers
            quintrex 435 F
            så ca 430 cm

            ok, så man ska ej blanda bly o lithium i samma kedja.

            hmm ovan avråddes det till lithium på startbatteriet.

            edit, fråga: kan man köra startbatteriet (bly) på hds live, eller kan laddning mm störa ekolodet?

            Kommentera


            • #56
              Ursprungligen postat av abe Visa inlägg

              quintrex 435 F
              så ca 430 cm

              ok, så man ska ej blanda bly o lithium i samma kedja.

              hmm ovan avråddes det till lithium på startbatteriet.

              edit, fråga: kan man köra startbatteriet (bly) på hds live, eller kan laddning mm störa ekolodet?
              Ser inte varför man vill ha både bly och lithium det gör allt bara onödigt komplicerat.
              Har också hört att det inte är bra med lithium som startbatteri. Kolla på Youtube klippet jag länka till tidigare så får du lite mer info.
              Det fick mig att våga prova

              Kommentera


              • #57
                Jag använder ett Rebelcell litiumbatteri till frontmotorn, följande står på deras FAQ:


                9. Can I use a Rebelcell battery as a starter battery for my outboard or my car?
                No, that is not possible. Rebelcell batteries have been designed for use as 'traction' batteries to power electric outboards for extended periods of time, and or will be damaged by the high peak currents that are needed when starting a car or outboard. The best option in this case remains a normal lead-acid starter battery.

                Kommentera


                • #58
                  ja, då måste man nog maila Evinrude först.

                  Kommentera


                  • #59
                    Ursprungligen postat av holden Visa inlägg
                    Jag använder ett Rebelcell litiumbatteri till frontmotorn, följande står på deras FAQ:


                    9. Can I use a Rebelcell battery as a starter battery for my outboard or my car?
                    No, that is not possible. Rebelcell batteries have been designed for use as 'traction' batteries to power electric outboards for extended periods of time, and or will be damaged by the high peak currents that are needed when starting a car or outboard. The best option in this case remains a normal lead-acid starter battery.
                    Rebellcell bygger på en annan teknik vilket gör dom lättare men dom klarar inte höga strömurtag.
                    Till elmotorer och lod är dom perfekta och därför populära bla kajakfiskare

                    Kommentera


                    • #60
                      Ok. Grymt nöjd med inköpet, jag släpade på ett 30 kg blybatteri förut mot 6,5 kg lithium nu.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Rospigg, 2009-05-24, 09:40
                      1 216 svar
                      155 915 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg HenkeW
                      av HenkeW
                       
                      Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17
                      12 svar
                      2 687 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Piscantur stercore  
                      Startad av SportAE, 2022-06-25, 13:51
                      27 svar
                      1 936 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg gabbu
                      av gabbu
                       
                      Startad av Jojje2, 2023-03-21, 22:59
                      13 svar
                      1 143 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg holden
                      av holden
                       
                      Startad av fishmark, 2023-03-30, 10:27
                      2 svar
                      161 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg fishmark  
                      Arbetar...
                      X