Stora "Köpa LiFePO4, Lithium batteri" Tråden - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Stora "Köpa LiFePO4, Lithium batteri" Tråden

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Ursprungligen postat av Grävlingen Visa inlägg
    Hej!

    Nu får du rätta mig om jag har fel men du har alltså ett batteri utan någon form av skydd i varken digitalt eller analogt. Balanseringen av cellerna sker med laddaren och själva skyddssystemet sitter i "svarta" lådan och då pratar vi om ett skydd mot för låg spänning.

    Finns det något mer skydd i de med inbyggd BMS?
    I så fall vad ska man leta efter i en BMS?
    om du scrollar ner lite i länken jag lade och läser om BMS får du reda på lite mer om det...
    Never let your memories be greater then your dreams...

    I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

    Kommentera


    • #12
      Ahhh, gick lite snabbt nu på morgonen, stort tack!

      Började läsa lite snabbt nu men har inte kommit till BMS ännu, kommer dock lägga in denna PDF under namnet "Guld Från Byggarn" i mitt första inlägg.

      Tack!
      Där alla tänker lika tänker ingen särskilt mycket!

      Kommentera


      • #13
        Ja efter att jag läst om BMS i byggarns upplysande länk så skulle jag nog inte våga annat än köpa ett batteri med BMS som inte bara övervakar utan även styr/reglerar laddningen (Managing BMS).

        Vill dock minnas att jag läste nånstans att vissa av dessa styrande BMS slår ifrån laddningen med en liten sak (resistor/capacitor?) som inte förmår att hantera den spänningen nån längre tid....? Minns jag helt galet???
        Senast ändrad av anteman; 2018-09-24, 17:42.

        Kommentera


        • #14
          Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
          Ja efter att jag läst om BMS i byggarns länk så skulle jag nog inte våga annat än köpa ett batteri med BMS som inte bara övervakar utan även styr/reglerar laddningen (Managing BMS).

          Vill dock minnas att jag läste nånstans att vissa av dessa styrande BMS slår ifrån laddningen med en liten sak (resistor/capacitor?) som inte förmår att hantera den spänningen nån längre tid....? Minns jag helt galet???
          Ja precis, håller med dig helt och jag tror inte du minns galet, det är dessa egenskaper som jag tror gör vissa batterier med BMS dyrare än andra.

          Så som jag börjar komma fram till det så är man inte duktig på el så är det batteri med inbyggd BMS som gäller.

          Då ska man leta efter batteri med BMS som gör följande:
          • Bryter om spänningen (V) blir för låg.
          • Bryter om spänningen blir för hög, överladdat batteri
          • Balanserar Cellerna
          • Temperaturkompenserar, dvs för oss som använder dem vintertid.


          Har någon något mer som borde läggas till listan?

          Lite lyx är vissa batteri som även har BMS med Bluetooth som rapporterar förbrukning, vilket innebär att man inte behöver installera en massa instrument för att se laddstatus. det värsta som kan hända är att BMS:en helt enkelt bara bryter strömmen. Jag gillar personligen detta då jag endast skall ha elmotorn kopplad till batteriet, laddning sker på land inget annat.

          Länken nedan sa mycket!!
          http://www.lithiumbatterysystems.com...stem-required/
          Senast ändrad av Grävlingen; 2018-09-24, 14:35.
          Där alla tänker lika tänker ingen särskilt mycket!

          Kommentera


          • #15
            Tycker fortfarande att det är alldeles för dyrt för vad man får sas. Som problemlösare ja. Men som ersättning har det fortfarande en del kvar att bevisa.

            Mycket kommer säkert hända och det kommer garanterat bli bra till slut. Men jag betalar inte upp mot tjugotusen för ett normalt batteri utan att det ger mig något vansinnigt mycket bättre än vad jag redan har. - Som dessutom fyller sin funktion alldeles utmärkt..
            __________________________________________________ _____________________________

            Covfefe

            Kommentera


            • #16
              Ursprungligen postat av Grävlingen Visa inlägg
              Ja precis, håller med dig helt och jag tror inte du minns galet, det är dessa egenskaper som jag tror gör vissa batterier med BMS dyrare än andra.

              Så som jag börjar komma fram till det så är man inte duktig på el så är det batteri med inbyggd BMS som gäller.

              Då ska man leta efter batteri med BMS som gör följande:
              • Bryter om spänningen (V) blir för låg.
              • Bryter om spänningen blir för hög, överladdat batteri
              • Balanserar Cellerna
              • Temperaturkompenserar, dvs för oss som använder dem vintertid.


              Har någon något mer som borde läggas till listan?

              Lite lyx är vissa batteri som även har BMS med Bluetooth som rapporterar förbrukning, vilket innebär att man inte behöver installera en massa instrument för att se laddstatus. det värsta som kan hända är att BMS:en helt enkelt bara bryter strömmen. Jag gillar personligen detta då jag endast skall ha elmotorn kopplad till batteriet, laddning sker på land inget annat.

              Länken nedan sa mycket!!
              http://www.lithiumbatterysystems.com...stem-required/
              En viktig aspekt vad det gäller BMSen är vad den klarar för effekt. Många BMSer är veka och kan därför t.ex. inte klara av uttaget för att starta en större bränslemotor. En annan aspekt gäller serie- och parallellkoppling där olika tillverkares BMSer klarar olika saker. Klart smidigast att ha ett batteri med en BMS som klarar att kopplas lite hur som helst eftersom man inte vet hur det skall användas i längden om man byter båt, elmotorstyrka etc.

              Kommentera


              • #17
                Ursprungligen postat av Dominator91 Visa inlägg
                Tycker fortfarande att det är alldeles för dyrt för vad man får sas. Som problemlösare ja. Men som ersättning har det fortfarande en del kvar att bevisa.

                Mycket kommer säkert hända och det kommer garanterat bli bra till slut. Men jag betalar inte upp mot tjugotusen för ett normalt batteri utan att det ger mig något vansinnigt mycket bättre än vad jag redan har. - Som dessutom fyller sin funktion alldeles utmärkt..
                Hej!

                Helt klart tänkvärt och jag håller med dig, ska man göra investeringen vill man ju veta att rätt potential i alla fall finns i tekniken. Sen är jag väll sån personligen att jag gärna testar lite nytt sådär men vill helst vara påläst.

                Det enda jag kan glädja dig med är att vi snarare ligger runt 10-15000:- för ett batteri i 100Ah och ca 1300-1600Wh klassen men det är ju fortfarande en stor investering.
                Senast ändrad av Grävlingen; 2018-09-25, 05:40.
                Där alla tänker lika tänker ingen särskilt mycket!

                Kommentera


                • #18
                  Har försökt att sätta mig in i lithiumvärlden & man blir aldrig riktigt klok , jag tror man komplicerar sakerna på tok för mkt .
                  Har pratat med en som har kört med Limepowers batterier i 2-3år & som är grymt nöjd i sina båtar så blev det mkt enklare & när det är dax att byta batterier då blir det lithium .
                  Han använder bara 1 batteribank i sina båtar 2x60ah (parrallelkopplade) & en nivåvakt , nivåvakten stänger av strömmen till all övrig elektronik när det är 10% kvar i batteriet , när det är 10% kvar i batteriet då räcker det att starta en 90hk motor 30ggr & till den punkten har han aldrig kommit .

                  Som det ser ut nu då kommer jag byta ut startbatteriet 80ah & batteriet till elmotorn 115ah & ersätta det med 1st lithium batteri 60 eller 90ah & ha en BMV-700 för att bevaka batteriet , om det nu skulle kännas osäkert då kompletterar jag med en nivå vakt .
                  Batterier har jag hittat på EV-power ca 3000 kr för 60ah & ca 5000 för 90ah
                  Batteri övervakare finns lite överallt & kostar ca 2000kr

                  Kommentera


                  • #19
                    Då jag ofta fiskar ensam, och aldrig har båten vid brygga/kaj så ville jag inte ha 90-100kg blybatterier i fören. Den är nog tung att dra upp på land med 28kg LiFePO4 och elmotorn. Så för mig hade den lägre vikten också ett värde som jag var beredd att betala för.
                    Ett tips till dom som funderar på att köpa batterier/celler själva (typ ev-power) och bygga med BMS, är att det är ganska stor prisskillnad mellan t.ex 60A och 100A BMS. Och har man inte laddare som laddar mer än 60A, så finns det ju ingen anledning att ha 100A BMS. Automatsäkringen till de flesta elmotorerna är ju på 60A, så uttaget blir ju aldrig högre om man inte kopplar en massa andra förbrukare till det.

                    Kommentera


                    • #20
                      Ursprungligen postat av SuddenCrash Visa inlägg
                      Då jag ofta fiskar ensam, och aldrig har båten vid brygga/kaj så ville jag inte ha 90-100kg blybatterier i fören. Den är nog tung att dra upp på land med 28kg LiFePO4 och elmotorn. Så för mig hade den lägre vikten också ett värde som jag var beredd att betala för.
                      Ett tips till dom som funderar på att köpa batterier/celler själva (typ ev-power) och bygga med BMS, är att det är ganska stor prisskillnad mellan t.ex 60A och 100A BMS. Och har man inte laddare som laddar mer än 60A, så finns det ju ingen anledning att ha 100A BMS. Automatsäkringen till de flesta elmotorerna är ju på 60A, så uttaget blir ju aldrig högre om man inte kopplar en massa andra förbrukare till det.
                      Precis så är det, är också där att det helt enkelt är för tråkigt med alla lyft, att jag inte kan ha koll smidigt på hur de mår. osv. då är det bättre med batteri som är lätta och bara bryter om spänningen blir för låg.

                      En skillnad man bör göra är ju om man bara ska ha förbrukare eller förbrukare + bensinmotor ekolod mm. Skall du starta din bensinmotor ställs lite krav enligt MastaPikes inlägg.

                      Jag kommer satsa på att ha ett startbatteri (fritid) där ekolod kopplas (vilket i ock för sig är "sådär") sedan 100-200ah lithium helt separat från allt annat. Enda kravet är att de skall vara smidiga att ta ur (användning i andra båtar) samt att de skall gå att ladda smidigt utan att ta ur dem ur båten.
                      Där alla tänker lika tänker ingen särskilt mycket!

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Rospigg, 2009-05-24, 09:40
                      1 216 svar
                      155 978 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg HenkeW
                      av HenkeW
                       
                      Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17
                      12 svar
                      2 697 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Piscantur stercore  
                      Startad av SportAE, 2022-06-25, 13:51
                      27 svar
                      1 961 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg gabbu
                      av gabbu
                       
                      Startad av Wahlin, 2023-04-12, 19:17
                      2 svar
                      483 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg profilnamnet  
                      Startad av DavidFelmeri, 2023-04-28, 20:23
                      2 svar
                      349 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Old Firehand  
                      Arbetar...
                      X