Stora "Köpa LiFePO4, Lithium batteri" Tråden - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Stora "Köpa LiFePO4, Lithium batteri" Tråden

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #31
    Efter lite eftersökning på kinesiska LifePO4 så fann jag att de brukar ha alltför hög inre resistans mot angivet värde i databladet.
    Detta gäller märken som Calb, Winston, Sinopoly och Thundersky som brukar kallas Thundersag på skoj för att poängtera att spänningen dyker som som en klubbad oxe vid last.
    Jag googlade fram en snubbe som hade testat sina nyinköpta 100Ah LifePO4.
    Dessa skulle ha 0.45 milliohm resistans per cell fullt laddade enligt uppgift.
    Han fann att de istället låg på hela 11 milliohm i snitt.
    Dvs 25gr högre resistans än förväntat.
    https://endless-sphere.com/forums/vi...98586#p1443842

    På 4st 100Ah celler i serie för 12.8V blir det 44milliohm sammanlagt.
    Vid enkelt överslag kan man räkna ut att spänningen faller med 1.32V från 12.8V till 11.48V vid 30A last.
    30A är normal lastnivå med en elektrisk båtsnurra vid motvind.
    Men att batterispänningen faller med 1.32V är inte acceptabelt då man faller ner mot lägsta nivå som kan utlösa minspänningskravet på styrelektroniken.
    För att inte tala om seg motor utan tryck.
    Helt vanliga och billiga 100Ah fritidsbatterier av bly har långt lägre resistans och spänningen faller inte lika mycket.

    Bygger man en liknande pack av 18650-29E med 34 celler parallellt och 3st block i serie (102 celler totalt) får man en inre resistans på ca 5.3 milliohm.
    Vid 4st block i serie för högre battspänning får man en resistans på 7 milliohm, långt lägre än LifePO4.
    Och detta batteri blir betydligt billigare samt halva vikten.
    Senast ändrad av Honk; 2019-02-16, 19:50.

    Kommentera


    • #32
      Är det här ett vettigt köp?

      https://www.batterinet.se/shop/topba...SABEgIvZPD_BwE

      Kommentera


      • #33
        Ursprungligen postat av Honk Visa inlägg
        Efter lite eftersökning på kinesiska LifePO4 så fann jag att de brukar ha alltför hög inre resistans mot angivet värde i databladet.
        Detta gäller märken som Calb, Winston, Sinopoly och Thundersky som brukar kallas Thundersag på skoj för att poängtera att spänningen dyker som som en klubbad oxe vid last.
        Jag googlade fram en snubbe som hade testat sina nyinköpta 100Ah LifePO4.
        Dessa skulle ha 0.45 milliohm resistans per cell fullt laddade enligt uppgift.
        Han fann att de istället låg på hela 11 milliohm i snitt.
        Dvs 25gr högre resistans än förväntat.
        https://endless-sphere.com/forums/vi...98586#p1443842

        På 4st 100Ah celler i serie för 12.8V blir det 44milliohm sammanlagt.
        Vid enkelt överslag kan man räkna ut att spänningen faller med 1.32V från 12.8V till 11.48V vid 30A last.
        30A är normal lastnivå med en elektrisk båtsnurra vid motvind.
        Men att batterispänningen faller med 1.32V är inte acceptabelt då man faller ner mot lägsta nivå som kan utlösa minspänningskravet på styrelektroniken.
        För att inte tala om seg motor utan tryck.
        Helt vanliga och billiga 100Ah fritidsbatterier av bly har långt lägre resistans och spänningen faller inte lika mycket.

        Bygger man en liknande pack av 18650-29E med 34 celler parallellt och 3st block i serie (102 celler totalt) får man en inre resistans på ca 5.3 milliohm.
        Vid 4st block i serie för högre battspänning får man en resistans på 7 milliohm, långt lägre än LifePO4.
        Och detta batteri blir betydligt billigare samt halva vikten.
        Tror det är ett Winston Kina batteri jag har i min båt & det funkar grymt bra .
        Har endast ett 90ah batteri batteri som jag köpte från EV power https://www.ev-power.eu/index.php?st...m=LP12V90AH%2B

        Den använder jag som startbatteri till en evirude etec 115 samt till ekolod Garmin GPSMAP 721 & en minn kota 55LB elmotor.
        Har en betydligt jämnare spänning än med bly, spänningen ligger mellan 13,3-12v beroende hur mkt elmotorn jobbar.

        Har kört med detta sedan i Augusti & jag har aldrig laddat batteriet förutom när det var nytt, all laddning sker med bensin motorn vid förflyttningar & jag har kört långa fiskepass utan problem.

        Eftersom jag bara har ett batteri har jag satt in en batterivakt som ska stänga av strömmen till elmotor & ekolod men ändå ha ström kvar till att starta batteriet för att vara säker på att kunna starta motorn.
        Har även en GPS tracker som håller koll på spänningen så att batteriet inte laddas ut när den ligger vid land, har inte sett någon tendens till urladdning.

        Ser bara fördelar med lifepo , behöver bara ett batteri , jämnare spänning , lägre vikt & mindre underhåll

        Kommentera


        • #34
          Låter riktigt smidigt Cosmoz 08! Jag misstänker att du sällan trollar utan ankrar och kortförflyttar med el samt har en hel del transporttid per fisketur? Skulle vara intressant att höra om hur ditt batteri funkar om 2-3 år så man kan "räkna lite" på det. Vad gav du för det?

          Kommentera


          • #35
            Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
            Låter riktigt smidigt Cosmoz 08! Jag misstänker att du sällan trollar utan ankrar och kortförflyttar med el samt har en hel del transporttid per fisketur? Skulle vara intressant att höra om hur ditt batteri funkar om 2-3 år så man kan "räkna lite" på det. Vad gav du för det?
            Trollar typ aldrig, sällan jag gör förflyttningar längre än 30min oftast 5-10min mellan spottarna & sen kör jag med elmotorn

            Livslängden tror jag är bra, kamrat som har kört med dessa batterier i 3 år utan bekymmer & EV-power känns seriösa & verkar veta vad dom håller på med.
            Känner man sig orolig kan man köpa förlängd garanti

            Betala ca 550 euro + frakt för batteri , batterivakt & laddare

            Kommentera


            • #36
              Her kan det være verdt å nevne at batterier med BMS koblet mot motor som gir lading er noe man bør være svært forsiktig med.

              BMSen vil kutte ladingen til cellene dersom du får en spenningstopp i ladestrømmen. Dette kan være direkte farlig i høy hastighet dersom du har en motor som må ha strøm for å fungere (som feks Evinrude G2 og Mercurys V8-modeller) siden motoren vil enten stoppe eller raskt redusere turtallet dersom den ikke får strøm. Også på motorer uten den typen teknologi bør dette gjøres med forsiktighet, siden stopp i BMSen kan medføre at du brenner likeretter/ generator i motoren din. Dette vil heller ikke dekkes av noen garanti eller reklamasjon da de fleste produsenter av påhengsmotorer fraråder batterier med BMS.

              Om noen år vil BMSen kommunisere med laderen (uansett om laderen sitter i veggen hjemme eller i en motor), da vil denne typen problemer forsvinne. Den teknologien har du feks i de fleste elbiler i dag. Men frem til dette skjer vil jeg direkte fraråde å bruke batterier med BMS som startbatteri.

              Per i dag er et godt AGM-batteri det beste du kan ha som startbatteri i en båt. Feks den gule serien til Biltema.
              Team Colibri

              Kommentera


              • #37
                Om man klarar elmotorn på ett 74 ah blybatteri, hur litet lithium klarar man sig med då?
                och var köper man till bra pris?

                Kommentera


                • #38
                  30-40Ah er mer enn du trenger, hvis vi forutsetter at du har hatt er blybatteri med 50% DOD og aldri har utladet det over det.
                  Team Colibri

                  Kommentera


                  • #39
                    Ursprungligen postat av Team Colibri Visa inlägg
                    30-40Ah er mer enn du trenger, hvis vi forutsetter at du har hatt er blybatteri med 50% DOD og aldri har utladet det over det.
                    hittar 60ah,, men 40ah hittar jag ej?

                    Kommentera


                    • #40
                      Har du hittat ett 60Ah LiFePO4 batteri och landat i den kostnaden, slå till! Du får bättre marginaler och når sällan nära eller max DOD.

                      Betänk också att du förr periodvis kanske laddade ur 70 % av dina 74Ah, dvs omkring 52Ah... då räcker inte 40Ah LiFePO4 hur jäkla bra de än marknadsförs här eller på webbsidor!

                      Jag menar hur många vet, mäter egentligen hur mycket som är kvar av Ah i blybatteriet varje gång efter en lång fiskedag?

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Rospigg, 2009-05-24, 09:40
                      1 216 svar
                      155 916 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg HenkeW
                      av HenkeW
                       
                      Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17
                      12 svar
                      2 687 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Piscantur stercore  
                      Startad av SportAE, 2022-06-25, 13:51
                      27 svar
                      1 936 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg gabbu
                      av gabbu
                       
                      Startad av Jojje2, 2023-03-21, 22:59
                      13 svar
                      1 148 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg holden
                      av holden
                       
                      Startad av fishmark, 2023-03-30, 10:27
                      2 svar
                      161 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg fishmark  
                      Arbetar...
                      X