Stora "Köpa LiFePO4, Lithium batteri" Tråden - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Stora "Köpa LiFePO4, Lithium batteri" Tråden

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Tja eller säg 100 om de nästan töms varje gång... om typ 2-3 år, hur vet du att 1000 cykler är rimligt med ditt sannolikt höga uttag? Så hellre 100Ah i min bok, men visst kan man prioritera vikt före annat. Mitt inlägg handlade inte heller om LiFePo4 eller inte utan om storlek, 70 Ah är helt enkelt för lite för mig, en blåsig dag kräver mer.

    Kommentera


    • Mitt batteri har följande spec, DoD betyder Depth of Discharge:

      Cycle life (#charges) (@80%DoD): ~1500
      Cycle life (#charges) (@100%DoD): ~1000

      Kollar aldrig men gissar att jag normalt tömmer ca 50% vilket borde innebära något i stil med 2000 laddcykler, onödigt mycket således.

      Kommentera


      • Då har du möjligen valt rätt men fel för mig å andra som ibland behöver mer än 100% av 70Ah.

        Kommentera


        • Absolut, men att oroa sig över laddcykler som räcker min egen livslängd ut verkar som en dålig urvalsstrategi.

          Kommentera


          • Jo fast det var inte min primära poäng... utan att du förmodligen valt rätt vilket jag sade alldeles nyss men att det är fel för mig och alla andra som behöver mer än 70Ah... skriver jag komplicerat så får jag be om ursäkt, jag vill ju bli förstådd... antal laddcykler och tillgänglig energi är inte riktigt samma sak om nu någon tror det.
            Senast ändrad av anteman; 2020-05-31, 21:46.

            Kommentera


            • Har kikat på detta som alternativ att driva frontmonterade MinnKotan, förhållandevis prisvärt just nu eller vad säger expertisen??

              https://www.gardenstore.se/152260-batteri-sunwind-litium-100at



              Kommentera


              • Ursprungligen postat av Wacko Visa inlägg
                Har kikat på detta som alternativ att driva frontmonterade MinnKotan, förhållandevis prisvärt just nu eller vad säger expertisen??

                https://www.gardenstore.se/152260-batteri-sunwind-litium-100at


                Får intrycket att den gå dåligt vid kall temperatur när man läser på storebror nedan.

                https://www.gardenstore.se/152225-ba...tium-heat-125a

                Kommentera


                • LiFePo4 generelt skal ikke lades når det er kaldere enn 0 grader, og du har et merkbart effekttap allerede rundt 6 grader med tanke på utlading. Jeg gjorde en liten test i fjor, og ved seks plussgrader hadde jeg cirka 30% effekttap kontra samme batteri i 20 grader. (Som en notis kan nevnes at også blybaserte batterier har effekttap i lave temperaturer, men ikke like mye.)

                  For å kontre dette finnes det LiFePo4-batterier med innebygget varmefolie. Folien sørger for at cellene i batteriet varmes til passende temperatur (typisk rundt 10 grader et sted) og styres av BMSen via den samme termostaten du finner i stort sett alle slike batterier. Dersom man bruker båten i vinterhalvåret, og lader utendørs, er batterier med slik folie sterkt å anbefale. Både Skanbatt og Sunwind har slike batterier med varmefolie.
                  Team Colibri

                  Kommentera


                  • Tack för svaren, tyvärr det jag misstänkte...

                    https://www.batteriexpressen.se/product.html/endurance-litium-12v-100ah-heat?category_id=370

                    Antar detta då är bättre för ändamålet? Eller har ni annat bra prisvärt förslag?

                    Kommentera


                    • Ursprungligen postat av Wacko Visa inlägg
                      Tack för svaren, tyvärr det jag misstänkte...

                      https://www.batteriexpressen.se/product.html/endurance-litium-12v-100ah-heat?category_id=370

                      Antar detta då är bättre för ändamålet? Eller har ni annat bra prisvärt förslag?
                      Vid vilken temperatur hade du tänkt använda batteriet?
                      Jag kör med LiFePo4 batteri i min snöskoter och använder den ner till -20°C, det man får göra vid så låga temperaturer är att vrida på tändningen 15-20min innan man drar på startmotorn, då värms batteriet upp och elektronerna kommer igång.
                      Då man kört ett tag så kan skotern stå ett par timmar utan att man måste göra om uppvärmningsproceduren.
                      Vid 0° märker jag inget effekttapp vid start.
                      I båten har jag ett LiFePo4 batteri till elmotorn och har aldrig någonsin upplevt att batteriet skulle behöva värmas upp då man börjar använda elmotorn, men å andra sidan så fiskar jag aldrig då det är på minussidan, kallaste jag varit ut på sjön är nära 0.
                      Och som sagt, skulle det vara minusgrader så kan man i sämsta fall vara tvungen att värma upp batteriet, detta görs enkelt med en elmotor med att köra på låg fart i någon minut, batteriet värms upp internt väldigt snabbt då man börjar förbruka lite ström.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Rospigg, 2009-05-24, 09:40
                      1 216 svar
                      156 011 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg HenkeW
                      av HenkeW
                       
                      Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17
                      12 svar
                      2 700 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Piscantur stercore  
                      Startad av SportAE, 2022-06-25, 13:51
                      27 svar
                      1 965 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg gabbu
                      av gabbu
                       
                      Startad av Wahlin, 2023-04-12, 19:17
                      2 svar
                      488 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg profilnamnet  
                      Startad av DavidFelmeri, 2023-04-28, 20:23
                      2 svar
                      353 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Old Firehand  
                      Arbetar...
                      X