Stora "Köpa LiFePO4, Lithium batteri" Tråden - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Stora "Köpa LiFePO4, Lithium batteri" Tråden

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Vill ändå minnas att jag läst att "kemin" i Li-ion är mer riskabel än LiFePO4 men att Exide som John A säger, s a s borgar för kvalitet varför risken sannolikt är låg, är nog dessutom så att bilars batterier är li-ion och de känns ju inte osäkra i mina ögon.

    Kommentera


    • Kan ju hänga på BMS delarna, dålig elektronik kan säkert göra vilket lithiumbatteri som helst brandfarligt.

      Kommentera


      • Jag tror fortfarande att det har mer att göra med kemi än BMS när det gäller risk, men visst kan en bra BMS generellt ha stor betydelse, ffa vad gäller livslängd.

        Det svåra enligt det jag sett på t ex YT är att man sällan vet ngt om hur pass bra batteriets BMS är förrän man köpte fel...

        Kommentera


        • Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
          Jag tror fortfarande att det har mer att göra med kemi än BMS när det gäller risk, men visst kan en bra BMS generellt ha stor betydelse, ffa vad gäller livslängd.

          Det svåra enligt det jag sett på t ex YT är att man sällan vet ngt om hur pass bra batteriets BMS är förrän man köpte fel...
          Hela arkitekturen av batteriet borde kunna skilja rejält även om kemin de baseras på är samma, det är väl lite av rebelcells usp eftersom de konstruerar batterier i Nederländerna med vad jag antar är kinesiska grundkomponenter. Ett no-name batteri med samma kemi konstruerat i Kina kan säkert vara lika bra, men vågar man chansa på det. Lite så.

          Kommentera


          • Så kan det vara men min uppfattning är att arkitekturen är ganska basal och lätt imiterabar givet tänkt användningsområde och skillnaden ligger (faktiskt likt bilar!) mer i materialval, dimensioner, toleranser, BMS och inte minst, QC.. Rebel är nog i framkant i alla delar men det kostar!

            Kommentera


            • Jag kan inget om batterikonstruktion men om man jämför med elbilsmarknaden så köper många biltillverkare sina battericeller från samma asiatiska fabriker som LG, Panasonic, CATL mfl. Det som sedan skiljer mellan biltillverkarna är hur man integrerar cellerna och elektroniken och där har Tesla än så länge ett rejält försprång vad gäller att få ut så hög effektivitet som möjligt. Det är alltså samma kemi i botten men helt olika resultat i slutprodukten.

              Kommentera


              • Teslas effektivitet idag beror inte primärt på batterierna utan främst på vilken typ av elmotor de använder, så vitt jag förstår använder alla (?) 18650 eller t o m 21700 celler numera och de kommer som sagt från ungefär samma pålitliga ställen som du nämner. Funderar lite på varför Audi valde asykrona elmotorer när reduktansmotorer är snålare fast då är de förra tydligen tystare och klarar överbelastning bättre (accar bättre), så det var väl prio för dem, köper man en E-tron så kanske acc och ev. ljudkomfort är viktigare än räckvidd?

                Ni som funderar på att köpa billiga 18650 eller 21700 batterier till er ficklampa eller eldammsugare bör ännu hålla er till märken från Korea och Japan eller i vart fall tunga batterier givet storlek. De tester jag sett visar att det fuskas med materialet och lätta 18650 kan i princip inte slå ett tyngre. Däremot så verkar det finnas bra, prisvärda större (20-100Ah) kinesiska batterier (troligen ett gäng 18650/21700). En känd testare på YT har funnit flera men det finns de som misstänker att de batterier han köper är preppade, de vet var han bor...

                Kommentera


                • Nu är vi ju helt off topic men Tesla leder både på acc och räckvidd, jag tror förklaringen ligger i att Tesla är ett IT-företag som tillverkar bilar medan de klassiska biltillverkarna är muttrar och skruvar-företag med en IT-avdelning. De klassiska tillverkarna är bättre än Tesla på det som kunnat förfinats i 100 år, att skruva ihop bilarna/kvalitetskänsla/möjlighet för kunden att detaljstyra utrustningslistan - allt annat ligger dom efter på.

                  Kommentera


                  • Vad har ni för erfarenheter av dessa lifepo4 batterier överlag? Jag är sugen på att testa ett Eco-worthy från amazon. Sen är frågan om jag ska välja ett 50ah eller 100ah. Det skall driva frontmotor och ett ekolod med givare till en början.

                    Kommentera



                    • Jag köpte ett 100Ah batteri från sunwind i juli och använder det tillsammans med en trollingmotor 55 och en 25A victronladdare. Jag är supernöjd.
                      Batteriet laddar supersnabbt med laddaren (4h 0-100%) och för det mesta kommer jag hem med 50-70% laddning, så det går betydligt snabbare än så.
                      SmarTec-BMS har bluetooth som gärna hade kunna vara smartare, men den ger mig möjlighet att se exakt laddningsstatus när jag är ute på sjön utan att ha multimeter med mig (överensstämmer väl med verkligheten)
                      Kan varmt rekommendera batteriet!

                      https://sunwind.se/product/show/?id=...-Ah-High-Power
                      https://www.seasea.se/b%C3%A5tel/bat...smart-ip65-25a

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Rospigg, 2009-05-24, 09:40
                      1 216 svar
                      155 915 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg HenkeW
                      av HenkeW
                       
                      Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17
                      12 svar
                      2 684 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Piscantur stercore  
                      Startad av SportAE, 2022-06-25, 13:51
                      27 svar
                      1 936 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg gabbu
                      av gabbu
                       
                      Startad av Jojje2, 2023-03-21, 22:59
                      13 svar
                      1 143 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg holden
                      av holden
                       
                      Startad av fishmark, 2023-03-30, 10:27
                      2 svar
                      161 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg fishmark  
                      Arbetar...
                      X