Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Stora "Köpa LiFePO4, Lithium batteri" Tråden

Collapse
X
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Stora "Köpa LiFePO4, Lithium batteri" Tråden

Hej!

Denna tråden är till för dem som faktiskt bestämt sig för att investera i Lithiumbatteri / LiFePO4. Mitt hopp är att detta inte skall bli en tråd som spårar ur och blir ytterligare en Bly/syra VS LiFePO4 tråd... igen. Värt att notera är att det efter en tids batterisurfande verkar finnas en del "lyckosökare" inom branschen.

Jag tänker att här kan man diskutera:
    • Vad köpte ni
    • Viktig kringutrustning
    • Märken
    • Skillnader på BMS
    • PCM vad är det?
    • Plug n play
    • Wh VS Ah
    • Koppla till generator bra eller inte? Ex. limepower

Tillverkarna slänger sig med en massa nya roliga termer som för en teknikanalfabet som mig kan bli lite väl utmanande. Jag vill vara påläst och förstå tekniken hyfsat om jag ska göra en sådan investering.

Jag går i köptankar men kan inte riktigt bestämma mig, siktar på att inledningsvis köpa ett batteri a' 100ah, men vilket ska man ha, priserna varierar från 9500-30000 vad skiljer dessa åt? infogar lite länkar till olika varianter. Jag skall ha batteri med BMS så mycket veta jag men finns det olika varianter av dessa? Verkar som om just de batterier med BMS gör att man behöver inte oroa sig för att ladda ur för djupt, överladda, dessutom kan man på vissa via ex. Bluetooth bevaka i- och urladdning. Just övervakning är något som ofta diskuteras i andra trådar. Nedan följer ett knippe länkar.

Batterinet - Topband100ah 9999:-
    EXCIDE NAtilus 125ah med BMS 21076:-
    SUNBEAM LITHIUM Plug n play 100ah 17995:-
    SUNLUX powerbox BMS 100ah 10995:-
    LIME power diverse pakethtml
    MX-Li-ION 100ah/
    Sunwind Lithium 125ah Bluetooth
    https://www.sportfiskeprylar.se/sv/a...d-laddare.html
    https://upplevstore.se/produkt/north...ium-batterier/

Detta är bara av några man kan hitta på nätet just nu är det någon som kan hjälpa med en enkel punktlista vad man ska tänka på eller leta efter? Förstår att det kan vara svårt då det beror på användningen.

Rent spontant känns limepowers lösning som den mest osäkra då med avseende på att förstöra batteriet likaså balansering?

Läsvärt!
    Best lithiumbattery.com finns mycket att läsa här & och köpa..
    PDF om LiFePO4 - "Guld från byggarn"

Listan nedan fyller jag med saker som potentiella LiFepO4-köpare bör veta:
    • LiFePO4 skall ej förvaras fulladdade.
    • Man ska/bör köpa med BMS (https://ventec-ibms.com/en/pcm-vs-bm...uct-designers/)
    • Vanlig laddare med AGM läge går att använda (Se inlägg #3 av Team Colibri)
    • Osäkra cyklingsegenskaper, är det för bra för att vara sant? (Se inlägg #6 av anteman)

En BMS bör kunna göra följande:
    • Bryter om spänningen (V) blir för låg.
    • Bryter om spänningen blir för hög, överladdat batteri
    • Balanserar Cellerna
    • Temperaturkompenserar, dvs för oss som använder dem vintertid, samt om det blir för varmt.
    • Kontrollera att BMS:en klarar startströmmen motorn kräver. (#16 av Mastapike)

Hoppas vi kan hjälpas åt att reda ut vad som är ett bra köp!

Skitfiske
    Senast ändrad av Grävlingen; 2018-12-07, 08:03.

• Honk
    replied
    Efter lite eftersökning på kinesiska LifePO4 så fann jag att de brukar ha alltför hög inre resistans mot angivet värde i databladet.
    Detta gäller märken som Calb, Winston, Sinopoly och Thundersky som brukar kallas Thundersag på skoj för att poängtera att spänningen dyker som som en klubbad oxe vid last.
    Jag googlade fram en snubbe som hade testat sina nyinköpta 100Ah LifePO4.
    Dessa skulle ha 0.45 milliohm resistans per cell fullt laddade enligt uppgift.
    Han fann att de istället låg på hela 11 milliohm i snitt.
    Dvs 25gr högre resistans än förväntat.
    https://endless-sphere.com/forums/vi...98586#p1443842

På 4st 100Ah celler i serie för 12.8V blir det 44milliohm sammanlagt.
    Vid enkelt överslag kan man räkna ut att spänningen faller med 1.32V från 12.8V till 11.48V vid 30A last.
    30A är normal lastnivå med en elektrisk båtsnurra vid motvind.
    Men att batterispänningen faller med 1.32V är inte acceptabelt då man faller ner mot lägsta nivå som kan utlösa minspänningskravet på styrelektroniken.
    För att inte tala om seg motor utan tryck.
    Helt vanliga och billiga 100Ah fritidsbatterier av bly har långt lägre resistans och spänningen faller inte lika mycket.

Bygger man en liknande pack av 18650-29E med 34 celler parallellt och 3st block i serie (102 celler totalt) får man en inre resistans på ca 5.3 milliohm.
    Vid 4st block i serie för högre battspänning får man en resistans på 7 milliohm, långt lägre än LifePO4.
    Och detta batteri blir betydligt billigare samt halva vikten.
    Senast ändrad av Honk; 2019-02-16, 19:50.

Lämna en kommentar:

• Team Colibri
    replied
    Jeg er enig med deg jeg.

Lämna en kommentar:

• CoN`
    replied
    Ursprungligen postat av Team Colibri Visa inlägg
    AGM-syklusen er "snillere" enn den vanlige syklusen. Dvs mindre belastning på BMSen. Som du sier kan alle ladere som er nogenlude innenfor ønskelig voltstyrke benyttes siden BMSen uansett styrer ladestrømmen til cellene. Men ved å bruke en ladesyklus mest mulig tilpasset den syklusen BMSen ønsker, forsvinner det mindre strøm i varme og belastningen på BMSen blir mindre.
    Okej tack för förklaringen!

Laddspänningen på Mastervolt MX12-100 är 14,6V och float 13,25V.

Enligt laddprogrammet på min Ctek MXS 25 är stegen följande:
    1. 14,4V
    2. 25A upp till 12,6V
    3. Ökar spänningen till 14,4V och 25A
    4. 14,4V med sjunkande ström
    5. Kontroll om spänningen sjunker under 12V
    6. Float 13,6V
    7. Puls med 12,9-14,4V och 18-4,5A.

Med andra ord ligger den ju relativt nära Mastervolts egna spec och bör funka hyfsat bra till batteriet.

Eller är det en korrekt tolkning?

UPPDATERING!

Enligt Mastervolt själva är det inga problem alls att använda en Ctek MXS 25 eller liknande laddare.
    Senast ändrad av CoN`; 2019-02-11, 16:04.

Lämna en kommentar:

• Team Colibri
    replied
    AGM-syklusen er "snillere" enn den vanlige syklusen. Dvs mindre belastning på BMSen. Som du sier kan alle ladere som er nogenlude innenfor ønskelig voltstyrke benyttes siden BMSen uansett styrer ladestrømmen til cellene. Men ved å bruke en ladesyklus mest mulig tilpasset den syklusen BMSen ønsker, forsvinner det mindre strøm i varme og belastningen på BMSen blir mindre.

Lämna en kommentar:

• CoN`
    replied
    Ursprungligen postat av Team Colibri Visa inlägg
    Så lenge laderen du har kan brukes på AGM (dvs har AGM-modus) kan du bruke den på LIfePo4.
    Har försökt läsa på samt frågade en del handlare på båtmässan.

Alla jag pratade med säger att man kan använda i stort sett vilken laddare som helst.

Jag har en CTEK MXS 5.0 samt en MXS 25, den förstnämnda har AGM-läge men inte MXS 25 vad jag kan se.

Vore tacksam om du kunde utveckla ditt svar.

Tack!

Lämna en kommentar:

• Honk
    replied
    Hej Olof.
    Det finns gott om info på Endless Sphere om batteribyggen av diverse modeller.
    https://endless-sphere.com/forums/viewforum.php?f=14
    Det är bara att ställa frågor där om du måste läsa på.

Cellerna brukas punktsvetsas ihop med tunna nickelstrips mellan polerna.
    De skall parallell och seriekopplas efter önskad spänning.
    Eftersom vardera cell ligger på ca 4.2V fulladdad och 2.8V urladdad så är en 12V blyack svår att matcha.
    Man hamnar på 12.6V till 8.4V med 3 celler i serie.
    Och 4st i serie ger 16.8V till 11.2V över kurvan.
    En BMS kan köpas på diverse olika ställen efter ens battericonfig.

​​​Här är en pålitlig kille som säljer nya färska batterier till bättre priser än Nkon.nl.
    Jag har själv köpt ca 80% av mina via honom och resten från Nkon.
    https://endless-sphere.com/forums/vi...p?f=31&t=61608

Lycka till / Honk

Lämna en kommentar:

• ogoransson
    replied
    Ursprungligen postat av Honk Visa inlägg
    LifePO4 är förresten lite föråldrade i både kapacitet och prisnivå om man jämför med reguljära 18650 celler av god kvalitet.
    https://eu.nkon.nl/rechargeable/1865...18650-29e.html

120st celler serie och parallellkopplade med BMS väger mindre än hälften (5kg vs 13.2kg) som 4st 100Ah LifePO4 (vid samma effekt på 1280Wh).
    Och dessa celler kostar endast 321 dollar inkl moms.

Själv bygger jag just nu 4st Lithium pack på 45V 1000Wh vardera för en 2.6hp elektrisk utombordare.
    Dessa pack parallellkopplas i båten till 45V 4000Wh för lång räckvidd.
    Billigt och bra och med riktigt låg vikt på ca 22kg sammanlagt .
    Hej Honk! Har du lite mera info och eller nåra länkar som kan lära en nybörjare att bygga ett av "dina" batterier?
    /Tack Olof

Lämna en kommentar:

• Honk
    replied
    LifePO4 är förresten lite föråldrade i både kapacitet och prisnivå om man jämför med reguljära 18650 celler av god kvalitet.
    https://eu.nkon.nl/rechargeable/1865...18650-29e.html

120st celler serie och parallellkopplade med BMS väger mindre än hälften (5kg vs 13.2kg) som 4st 100Ah LifePO4 (vid samma effekt på 1280Wh).
    Och dessa celler kostar endast 321 dollar inkl moms.

Själv bygger jag just nu 4st Lithium pack på 45V 1000Wh vardera för en 2.6hp elektrisk utombordare.
    Dessa pack parallellkopplas i båten till 45V 4000Wh för lång räckvidd.
    Billigt och bra och med riktigt låg vikt på ca 22kg sammanlagt .
    Senast ändrad av Honk; 2019-01-17, 12:54.

Lämna en kommentar:

• Honk
    replied
    Ursprungligen postat av Grävlingen Visa inlägg
    Det enda jag kan glädja dig med är att vi snarare ligger runt 10-15000:- för ett batteri i 100Ah och ca 1300-1600Wh klassen men det är ju fortfarande en stor investering.
    Det lät dyrt för 4st 100Ah Lifepo4 som är kopplade i serie för 12.8V 100A.
    https://www.ev-power.eu/Winston-40Ah...00Ah-TALL.html
    En enstaka 100Ah cell utan mängdrabatt kostar $124 (frakt och moms tillkommer)
    4st inkl moms hamnar på $601.71 inkl moms.
    D.v.s runt 5400kr.
    En BMS, laddare och frakt kan ju inte kosta mellanskillnaden upp till 10-15 papp som det grovt uppskattas till.

Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av Rospigg, 2009-05-24, 10:40
1 178 svar
146 172 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Bowen
av Bowen