Stora "Köpa LiFePO4, Lithium batteri" Tråden - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Stora "Köpa LiFePO4, Lithium batteri" Tråden

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Stora "Köpa LiFePO4, Lithium batteri" Tråden

    Hej!

    Denna tråden är till för dem som faktiskt bestämt sig för att investera i Lithiumbatteri / LiFePO4. Mitt hopp är att detta inte skall bli en tråd som spårar ur och blir ytterligare en Bly/syra VS LiFePO4 tråd... igen. Värt att notera är att det efter en tids batterisurfande verkar finnas en del "lyckosökare" inom branschen.

    Jag tänker att här kan man diskutera:
    • Vad köpte ni
    • Viktig kringutrustning
    • Märken
    • Skillnader på BMS
    • PCM vad är det?
    • Plug n play
    • Wh VS Ah
    • Koppla till generator bra eller inte? Ex. limepower


    Tillverkarna slänger sig med en massa nya roliga termer som för en teknikanalfabet som mig kan bli lite väl utmanande. Jag vill vara påläst och förstå tekniken hyfsat om jag ska göra en sådan investering.

    Jag går i köptankar men kan inte riktigt bestämma mig, siktar på att inledningsvis köpa ett batteri a' 100ah, men vilket ska man ha, priserna varierar från 9500-30000 vad skiljer dessa åt? infogar lite länkar till olika varianter. Jag skall ha batteri med BMS så mycket veta jag men finns det olika varianter av dessa? Verkar som om just de batterier med BMS gör att man behöver inte oroa sig för att ladda ur för djupt, överladda, dessutom kan man på vissa via ex. Bluetooth bevaka i- och urladdning. Just övervakning är något som ofta diskuteras i andra trådar. Nedan följer ett knippe länkar.

    Batterinet - Topband100ah 9999:-
    EXCIDE NAtilus 125ah med BMS 21076:-
    SUNBEAM LITHIUM Plug n play 100ah 17995:-
    SUNLUX powerbox BMS 100ah 10995:-
    LIME power diverse pakethtml
    MX-Li-ION 100ah/
    Sunwind Lithium 125ah Bluetooth
    https://www.sportfiskeprylar.se/sv/a...d-laddare.html
    https://upplevstore.se/produkt/north...ium-batterier/


    Detta är bara av några man kan hitta på nätet just nu är det någon som kan hjälpa med en enkel punktlista vad man ska tänka på eller leta efter? Förstår att det kan vara svårt då det beror på användningen.

    Rent spontant känns limepowers lösning som den mest osäkra då med avseende på att förstöra batteriet likaså balansering?

    Läsvärt!
    Best lithiumbattery.com finns mycket att läsa här & och köpa..
    PDF om LiFePO4 - "Guld från byggarn"

    Listan nedan fyller jag med saker som potentiella LiFepO4-köpare bör veta:
    • LiFePO4 skall ej förvaras fulladdade.
    • Man ska/bör köpa med BMS (https://ventec-ibms.com/en/pcm-vs-bm...uct-designers/)
    • Vanlig laddare med AGM läge går att använda (Se inlägg #3 av Team Colibri)
    • Osäkra cyklingsegenskaper, är det för bra för att vara sant? (Se inlägg #6 av anteman)


    En BMS bör kunna göra följande:
    • Bryter om spänningen (V) blir för låg.
    • Bryter om spänningen blir för hög, överladdat batteri
    • Balanserar Cellerna
    • Temperaturkompenserar, dvs för oss som använder dem vintertid, samt om det blir för varmt.
    • Kontrollera att BMS:en klarar startströmmen motorn kräver. (#16 av Mastapike)


    Hoppas vi kan hjälpas åt att reda ut vad som är ett bra köp!

    Skitfiske
    Senast ändrad av Grävlingen; 2018-12-07, 08:03.
    Där alla tänker lika tänker ingen särskilt mycket!

  • #2
    Detta börjar jag bli mer och mer tänd på! Vad tror de pålästa om det, är det bara att koppla in i batteriboxen? Jag kör elmotor på detta endast, inget annat är kopplat dit, tas iland för laddning. Bör man köpa ny laddare Har både (c-tek & biltema)!?

    https://www.erlandsonsbrygga.se/Hems...600Wh?id=15420
    Där alla tänker lika tänker ingen särskilt mycket!

    Kommentera


    • #3
      Så lenge laderen du har kan brukes på AGM (dvs har AGM-modus) kan du bruke den på LIfePo4.
      Team Colibri

      Kommentera


      • #4
        Hej, har en Paro 520 RX (importerade själv, säljs ej i Sverige paro.fi) som väger 450kg + Tohatsu 50hk ca 100kg.
        Motorguide XI3, Victron BMV-700 mätare, och ett 160Ah LiFePO4 med 60A BMS. Biltemas skiljerelä, så jag får laddning från utombordaren.
        En Victron Blue Power IP65 15A laddare, och ett 950W elverk för att kunna ladda där det ej finns markström.
        Batteriets storlek bestämdes av att jag lade skatteåterbäringen "till så stort det räcker".
        Skickade ett förslag till nseffektivareenergi.se/ "Jag är beredd att betala så här mycket för ett så här stort batteri, kan du fixa det?"
        En väldigt blåsig dag körde jag 7tim i trollingfart (1,5-2knop) utan att batteriet tog slut. Mätaren sa dock att det förbrukats 172Ah, så det borde ha varit slut ett tag. Men det kanske har lite mera "kräm" när det är nytt. Annars i mindre blåsiga förhållanden kör jag 2 ganska långa dagar på en laddning.
        /Anders
        Bifogade filer
        Senast ändrad av SuddenCrash; 2018-09-19, 14:09.

        Kommentera


        • #5
          Har haft litium i 2 år nu. Har totalt 6 batterier som används till lite allt möjligt. Sammanfattar en hel del av ägandet i nästa nummer av fisheco magazine som borde komma vilken dag som helst.

          Ett riktigt bra batteri tycker jag är Mastervolt MX-serien, använder 60 ah batterier i en 36V bank till min elmotor i min 518C bl,a.

          Kommentera


          • #6
            Ska bli intressant att följa, tekniken är så ny för marint bruk att man knappt kan uttala sig om det är "värt" att satsa. Naturligtvis finns det vissa fördelar direkt som vissa nöjer sig med men faktisk livslängd och därmed ekonomin vet vi för lite om ännu... Det kan bli smidigt, lätt och snabbt men väldigt dyrt...

            "Allt" är ju bra så länge det funkar men, hur länge funkar det? Vore intressant att få höra hur MastaPikes förra LiFePO4 batterier funkar om säg två-tre år...

            Lifepo4 förefaller oroväckande invecklat https://www.maringuiden.se/forum/top...po4-för-båten/ men kanske är det inte så svårt...?

            Ursäkta om det blev lite OT, till TS lycka till!
            Senast ändrad av anteman; 2018-09-20, 01:54.

            Kommentera


            • #7
              Har kört med ett 90ah i 2 säsånger nu och gick från ett 75ah marinbatteri (youasa) och har fått ungefär dubbla driftstiden. Vid spotlock fiske och lite förflyttningar så räcker det 2-4 dagar (har faktiskt aldrig kört slut så) och göstrolling i 1,5 kn ca 4t innan batterivakten klipper från =11v
              Köpte från https://www.bootsmotoren4you.de/LiFe...V-90AH-charger men fick 20A dubbelladaren istället för den som är i paketet. Har även en batterivakt https://www.bootsmotoren4you.de/Battery-protector.
              Är nöjd än så länge, återstår att se hur länge batteriet håller.

              // T

              Kommentera


              • #8
                en batterivakt kan ju vara bra....dock bör man veta att den bara skyddar batteriet mot att urladdas för mycket, alltså skyddar den inte mot för hög temp vid laddning eller vid för mycket laddning....en BMS skall man ha i så fall, denna balanserar även cellerna mot varandra för bästa livslängd och spänning....

                här finns lite matnyttigt att läsa om lifepo4 batterier....

                http://sunnyfuture.se/wp-content/upl...rid-170126.pdf
                Never let your memories be greater then your dreams...

                I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
                  Ska bli intressant att följa, tekniken är så ny för marint bruk att man knappt kan uttala sig om det är "värt" att satsa. Naturligtvis finns det vissa fördelar direkt som vissa nöjer sig med men faktisk livslängd och därmed ekonomin vet vi för lite om ännu... Det kan bli smidigt, lätt och snabbt men väldigt dyrt...

                  "Allt" är ju bra så länge det funkar men, hur länge funkar det? Vore intressant att få höra hur MastaPikes förra LiFePO4 batterier funkar om säg två-tre år...

                  Lifepo4 förefaller oroväckande invecklat https://www.maringuiden.se/forum/top...po4-för-båten/ men kanske är det inte så svårt...?

                  Ursäkta om det blev lite OT, till TS lycka till!
                  Ingen fara, jo det ska nog gå bra, jag för in dina synpunkter i listan på mitt första inlägg! Tråden är ju ändå till för att kunna göra ett hyfsat informerat köp!
                  Där alla tänker lika tänker ingen särskilt mycket!

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av tlt Visa inlägg
                    Har kört med ett 90ah i 2 säsånger nu och gick från ett 75ah marinbatteri (youasa) och har fått ungefär dubbla driftstiden. Vid spotlock fiske och lite förflyttningar så räcker det 2-4 dagar (har faktiskt aldrig kört slut så) och göstrolling i 1,5 kn ca 4t innan batterivakten klipper från =11v
                    Köpte från https://www.bootsmotoren4you.de/LiFe...V-90AH-charger men fick 20A dubbelladaren istället för den som är i paketet. Har även en batterivakt https://www.bootsmotoren4you.de/Battery-protector.
                    Är nöjd än så länge, återstår att se hur länge batteriet håller.

                    // T
                    Hej!

                    Nu får du rätta mig om jag har fel men du har alltså ett batteri utan någon form av skydd i varken digitalt eller analogt. Balanseringen av cellerna sker med laddaren och själva skyddssystemet sitter i "svarta" lådan och då pratar vi om ett skydd mot för låg spänning.

                    Finns det något mer skydd i de med inbyggd BMS?
                    I så fall vad ska man leta efter i en BMS?
                    Där alla tänker lika tänker ingen särskilt mycket!

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Rospigg, 2009-05-24, 09:40
                    1 216 svar
                    155 916 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg HenkeW
                    av HenkeW
                     
                    Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17
                    12 svar
                    2 687 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Piscantur stercore  
                    Startad av SportAE, 2022-06-25, 13:51
                    27 svar
                    1 936 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg gabbu
                    av gabbu
                     
                    Startad av Jojje2, 2023-03-21, 22:59
                    13 svar
                    1 146 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg holden
                    av holden
                     
                    Startad av fishmark, 2023-03-30, 10:27
                    2 svar
                    161 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg fishmark  
                    Arbetar...
                    X