Speciell laddare till Li-Ion - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Speciell laddare till Li-Ion

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Speciell laddare till Li-Ion

    Hej!

    Om jag skaffar mig ett Li-ion batteri till att driva en mindre elektrisk trollingmotor blir jag tvungen att även skaffa en specialladdare för det? Varför? Principen för att ladda ett batteri är densamma oavsett batteriteknologi. En "smart" laddare bör fungera utmärkt även till Li-ion. Batteriet jag tänkt att skaffa ska vara 12 volt 60 Ah. Vilken laddare rekommenderar ni?

    Jag tycker att mitt blybatteri som väger cirka 20 kg är för tung för att släpas upp och ner för 3 trappor varje gång jag varit och fiskat. Jag har haft mitt blybatteri i mer än ett 1 år och fiskat med det 2 gånger. Därför funderar jag på att byta ut det mot ett Li-ion batteri som endast väger 9 kg.
    Senast ändrad av Laxen2; 2018-11-11, 17:05.

  • #2
    Prinsippet med en dieselmotor og en bensinmotor er også likt, men fyller du bensin på dieselbilen får du problemer. Strøm er ikke strøm, og batterier er ikke batterier. En smartlader er bare så smart som programmeringen og innstillingene den har, som igjen er gitt av hva den er ment å lade. (Og hva brukeren trykker på.)

    I praksis kan du bruke en hvilken som helst lader som har AGM-syklus, så hvis din lader har det er det bare å kjøre på. Hvis du må kjøpe ny lader, så er ellers ikke spesialiserte ladere for lithium spesielt dyre så lenge du klarer deg med en liten lader. Til mine egne 60Ah og 20Ah bruker jeg denne fra Biltema:
    https://www.biltema.no/bil---mc/bilb...4-a-2000037465
    Merk at den gir maksimalt 4Ah, så det vil ta (minst) 15 timer å lade batteriet du tenker på fra flatt til fult. Trøsten med det er at du ikke sliter så hardt på batteriet ditt, lithiumsbaserte batterier kan lades opp svært fort (så lenge BMSen tillater det) men du sliter mer på batteriet når du lader hardt enn når du lader rolig. Merk at her har du en BETYDLIG forskjell på bly og lithium, blybatteriets motstand øker gjennom ladesyklusen så du må ha en lader som kan gi skikkelig "trøkk" på slutten for å topplade et blybatteri. Lithium har mer eller mindre samme motstand gjennom hele sin syklus, og kan faktisk ødelegges av for hard lading på slutten av syklusen (men der skal uansett BMSen koble inn og kutte strømmen om nødvendig.)

    På større batterier bruker jeg en større lader også, men der har jeg "vanlig" lader med AGM-modus jeg bruker.

    Merk at jeg her snakker om batterier med BMS, batterier uten innebygget BMS holder jeg meg langt unna så det har jeg ingen erfaring med,
    Team Colibri

    Kommentera


    • #3
      Tack för ditt långa och utförliga svar. Kanske mindre bra med ytterligare en kostnad. Den här laddaren bör vara bra

      https://www.batteriexperten.com/sv/a...SABEgJVYvD_BwE

      Kommentera


      • #4
        Med tanke på at den bare lader 1Ah mer enn laderen jeg linket til, men koster dobbelt så mye, så bør den være VELDIG bra.
        Team Colibri

        Kommentera


        • #5
          Finns det någon laddare herrn rekommenderar? Den här verkar lite snabbare
          https://lime-power.se/sv/produkter/t...e-12v-17a.html

          Kommentera


          • #6
            Den der er i hvertfall kraftig nok. 17A betyr at du lader ditt 60A-batteri på 3,5 timer.

            Jeg har ikke noe spesielt å anbefale av kraftige ladere for lithium, rett og slett fordi jeg anser de fleste av disse på være ganske like.
            Team Colibri

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av Laxen2 Visa inlägg
              Finns det någon laddare herrn rekommenderar? Den här verkar lite snabbare
              https://lime-power.se/sv/produkter/t...e-12v-17a.html
              Rekommenderade inte herrn nyss en laddare från Biltema? Eller ville du ha ytterligare ett exempel på en snabbare än just 4A?

              Kommentera


              • #8
                Har använt Limepowers laddare (inte exakt den du länka till) till mina batteribanker och de har funkat klockrent i två säsonger, nu säger inte det så jätte mycket för de är först om många år man ser om de skulle ha gett några skador på batterierna. Men kvaliten för funktion och egendrift ser helt ok ut i alla fall.

                Kommentera


                • #9
                  Ja, jag tänkte om Colibri hade någon prisvärd och snabb laddare att rekommendera. Biltemas laddare är alltför långsam och svag.

                  Förresten så verkar det också vara brist på bra och prisvärda batterier i Sverige kring 60 Ah. Finns det någon som kan rekommendera ett bra batteri med BMS på 60 AH som säljs i Sverige? Gärna kring 5-6000.

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av Laxen2 Visa inlägg
                    Ja, jag tänkte om Colibri hade någon prisvärd och snabb laddare att rekommendera. Biltemas laddare är alltför långsam och svag.

                    Förresten så verkar det också vara brist på bra och prisvärda batterier i Sverige kring 60 Ah. Finns det någon som kan rekommendera ett bra batteri med BMS på 60 AH som säljs i Sverige? Gärna kring 5-6000.
                    Hej!

                    Du kan kika lite i denna tråden https://www.fiskesnack.com/forum/fis...batteri-tråden
                    Där alla tänker lika tänker ingen särskilt mycket!

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Rospigg, 2009-05-24, 09:40
                    1 216 svar
                    155 915 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg HenkeW
                    av HenkeW
                     
                    Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17
                    12 svar
                    2 684 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Piscantur stercore  
                    Startad av SportAE, 2022-06-25, 13:51
                    27 svar
                    1 936 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg gabbu
                    av gabbu
                     
                    Startad av Jojje2, 2023-03-21, 22:59
                    13 svar
                    1 143 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg holden
                    av holden
                     
                    Startad av fishmark, 2023-03-30, 10:27
                    2 svar
                    161 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg fishmark  
                    Arbetar...
                    X