Att hitta fisk med sidovy med ett Lowrance elite 7ti - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Att hitta fisk med sidovy med ett Lowrance elite 7ti

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Att hitta fisk med sidovy med ett Lowrance elite 7ti

    Hej,

    Jag tycker allmänt att det är svårt att hitta vare sig större individer eller stimfisk med sidovyn, samtidigt får jag tydliga bilder av strukturer som t.ex. stora stenar, bropelare eller kablar.

    Har ni några tips på vad ni har för inställningar för att hitta t.ex. stim? Det går ju att söka av områden med 2D-lodet i syftet att hitta stim för att sedan kunna fiska efter jagande borrar men det tar en jävla tid, det vore ju bra mycket mer effektivt att kunna göra det med sidovyn istället.

    Tacksam för tips.

  • #2
    Punkt nummer en er å begrense range, særlig til du føler du har kontroll og så heller øke range på det tidspunktet. Begynn med feks 20 meter til hver side, ikke mer. Så øker du kontrasten litt, sånn at bunnstrukturen ikke er "fin" lengre men har for mye kontrast, da blir det lettere å se fisk i vannsøylen. Husk også at båten må ha fremdrift for at sidescan skal fungere, 2-4 knop er passe hastighet.

    Så poster du skjermbilder her av hva du tror du ser, og så tar vi det derfra.

    Team Colibri

    Kommentera


    • #3
      Tack så mycket för de konkreta tipsen! Just nu har jag 30 meter åt vardera håll så jag ska minska ner det, tror verkligen på det du skriver om att öka kontrasten också.

      Postar kanske en print screen ikväll.

      Kommentera


      • #4
        Jag har kommit på något. Man kan köpa en korkboll på biltema. Längs änden så fäster man ett grov nylonlina på cirka 15 cm fäst vid ett större sänke. Man ankrar på en lugn plats i sjön och skapar en waypoint. Sedan slänger man korkbollen och sänket där som fungerar sedan ett "fiskeko" som hänger ovanpå botten och kan upptäckas med sidescan.

        Man kan åka fram och tillbaka och öva på att identifiera fiskar med denna metod. Naturligtvis kan man kasta in flera korkbollar på olika avstånd och på olika sidor av båten om man önskar. Möjligheterna att experimentera med hur lodet identifierar fisk med olika inställningar är närmast oändligt med denna metod. Genialt!

        https://www.biltema.se/bat/dacksutru...oll-2000020227
        Senast ändrad av Laxen2; 2018-11-16, 15:02.

        Kommentera

        Foton

        Collapse

        Relaterat

        Collapse

        Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av Rospigg, 2009-05-24, 09:40
        1 216 svar
        156 011 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg HenkeW
        av HenkeW
         
        Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17
        12 svar
        2 700 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Piscantur stercore  
        Startad av SportAE, 2022-06-25, 13:51
        27 svar
        1 966 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg gabbu
        av gabbu
         
        Startad av Wahlin, 2023-04-12, 19:17
        2 svar
        489 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg profilnamnet  
        Startad av DavidFelmeri, 2023-04-28, 20:23
        2 svar
        353 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Old Firehand  
        Arbetar...
        X