Batterilådor - hur viktigt är det? + förslag på bygglösning? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Batterilådor - hur viktigt är det? + förslag på bygglösning?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Batterilådor - hur viktigt är det? + förslag på bygglösning?

    Som rubriken nämner undrar jag hur viktigt batterilådor är.

    Jag tar hjälp av en marina för att fixa min buster RS och har kommit ganska långt i processen, se bifogade bilder. Som ni ser gäller det installation av elmotor och batteri.

    Ett potentiellt problem är dock att batterierna möjligtvis är för höga - iaf om man skall ha dem i en batterilåda.

    Har förstått att lådorna är bra för att undvika eventuellt syra lekage.

    Marinan säger även att det är viktigt då metallen leder ström. Detta påstående kan ni gärna utveckla om ni begriper mer exakt vad de syftar på.

    Tänkte även själv göra ett kastdäck som går i linje med främre toften, här under får nog batterierna inte heller plats, iaf om man skall ha dem i en låda, som ökar total höjd ganska mycket. Som ni ser på bilderna är marginalerna ganska små.

    Alla förslag på lösning välkomnas utöver min fråga

    Med vänlig hälsning,
    Senast ändrad av Stonereg; 2018-12-11, 20:11.

  • #2
    Såna batterier kan man väl montera liggandes?
    Kanske värt att kolla upp?

    Kommentera


    • #3
      Om batterienas poler får kontakt med båten som är av alu kortsluter du batteriet och det leds ström i båten. Man vill ha batterier i batterilådor pga av läckage, skydda polerna från kortslutning, skydda batterierna generellt från skador t.ex slag, och för att montera fast dem.

      Det är ju naturligt att rekommendera att batterier skall förvaras i batterilådor. Du vill verkligen inte kortsluta ett 12v batteri.

      Kommentera


      • #4
        Hur känsliga är litiumbatterier för läckage? Kanske räcker det gott med ett par batteritråg som de nedan? Du kan ju klippa upp plåten på toftens centrala ovansida så vinner du några centimeter i höjd. I toften, åt sidan skulle jag nog också montera en fast laddare med lämpligt IP-tal och montera den regnskyddat och inte direkt mot plåt.

        Om sen kastdäcket görs i plywood så leder inte det ström om nu polerna skulle "hoppa högt" vilket de knappast kan göra om batterierna är fästa mot tråget som skruvats fast i plywoodgolvet som borde finnas under toften.

        Kastdäcket i sig skulle jag i framkant fästa mot en nedåtgående förlängd plåt från fördäcket, gärna med ett långt gångjärn/flera små så att hela kastdäcket kan fällas upp för access till batterierna och förvaringsutrymmet som blir framför.

        En extra, tunn plywood-, plexiglas-, vinylmatta eller EVA- skiva bör läggas över batterierna om du inte vill exponera dem helt när du öppnar kastdäcket. Fördelen med EVA är att det kan skäras till så att den sitter i lagom spänn och ligger kvar. Såg ett amerikanskt hemmabygge och han hade regn/kontaktskyddat batterierna med en slags armerad väv som skruvats fast i ena sidan, bara att vika över batterierna som skydd och lätt att vika undan för access.

        se även denna sida för inspiration
        https://www.correllconcepts.com/boat_conversion.htm
        Senast ändrad av anteman; 2018-12-12, 00:59.

        Kommentera


        • #5
          Tack för många bra inputs.

          Hur känsliga Litiumbatterier är har jag dålig koll på, om någon har bättre kunskap på ämnet så uppdatera oss gärna.

          Utrymmet i fören räcker förmodligen också om man bara använder tråg. Dock är det ju bara metall där inne, skulle det funka om man klädde utrymmet i lämpligt material kanske?

          Kommentera


          • #6
            Ring leverantören/tillverkaren och kolla, vet inte ens om LiFePO4 batterier har syra i vätskeform som kan läcka... sånt är ju viktigt att veta innan installation.
            Jag har två Gelbatterier i min alubåt, utan tråg... gelbatterier har ingen vätska som kan läcka ut. De är stumt monterade mot golvet i ett förvaringsutrymme klädd invändigt men heltäckande matta med skruvade klämmor och rör inte på sig... dessutom sitter det EVA-skivor ovanpå som kilar fast batterierna mot kastdäcket precis ovan om de mot förmodan skulle släppa i infästningen mot golvet.
            Senast ändrad av anteman; 2018-12-12, 12:17.

            Kommentera


            • #7
              Tack för tipset, kikade upp och som sagt, LiFEPO4 skall enligt uppgift inte kunna läcka. enbart om man punkterar det, men då blir det istället en svetslåga.

              Kommentera

              Foton

              Collapse

              Relaterat

              Collapse

              Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Rospigg, 2009-05-24, 09:40
              1 216 svar
              156 009 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg HenkeW
              av HenkeW
               
              Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17
              12 svar
              2 698 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Piscantur stercore  
              Startad av SportAE, 2022-06-25, 13:51
              27 svar
              1 965 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg gabbu
              av gabbu
               
              Startad av Wahlin, 2023-04-12, 19:17
              2 svar
              487 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg profilnamnet  
              Startad av DavidFelmeri, 2023-04-28, 20:23
              2 svar
              353 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Old Firehand  
              Arbetar...
              X