Buster Q - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Buster Q

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Buster Q

    Tycker nya Buster M ser lockande ut men blir lite fundersam över det egenutvecklade systemet Buster Q som tydligen är standard nu i de båtarna. Någon som vet hur pass kompatibelt systemet är?

    T ex

    ​Kan det nätverka med några andra skärmar?​​​​​​

    Kommunicerar systemet över NMEA2000?

    Kommer jag att kunna använda mina kartor från Reefmaster?

    Kan jag logga och få ut data till Reefmaster?

    Någon kompabilitet med frontmonterad elmotor?


    Hoppas någon hunnit testa.

  • #2
    som jag fått det beskrivet så är det standard i modellen M2. (Går säkert att välja bort om man vill) Samt att, det är mer för båtåkaren än den inbitne fiskaren som oftast byter/väljer kraftfullare ekolod. I övrigt vet jag inte så mycket om det.

    Vill också minnas att man måste välja lod/givare som tillval?

    Kommentera


    • #3
      Ja precis, ska tydligen finnas som standard i alla båtar från M och större nu. Givare från Raymarine läser jag att man kan köpa till och då undrar man ju om hela systemet är ett Raymarine med samma möjligheter och begränsningar. Jag vill ha en Buster M men inte elektronik från Raymarine...

      Kommentera


      • #4
        Alltså standard i M2, inte i M1. Köpte precis en M1 och den är utan Q.

        Du kan nog utgå att lod-delarna är raymarine i grund och botten.

        Kommentera


        • #5
          Jag har Buster Q i min båt
          Buster är inte speciellt duktiga på att berätta vad Q kan och inte. Så jag har fått prova mig fram lite eftersom
          Finns lite info om vad som ingår i bifogad länk

          Nu har jag aldrig använt någon Raymarine utrustning men jag gissar att det är en strippad Raymarine gps/ekolod med en del tilläggsfunktioner (tex koppling till en enkel app via ett 3g kort som följer med gratis första 2 åren, instruktionsböcker mm)
          Funktionellt är det sämre inställningsmöjligheter än mitt 10 år gamla 5tums kit från Garmin. Bra om man är nybörjare trist annars
          Jag saknar också separata instrument för motordata då allt måste samsas på skärmen i Buster Q
          Dvs skulle skärmen lägga av kan jag inte se fart, bränslemätare etc.
          Ett separat ekolod är högt upp på önskelistan


          Radarn är integrerad i den mångsidiga Buster Q-smartskärmen. Den nästa generationens marinradar utnyttjar en pulskomprimeringsteknik, som ger en utmärkt bild både på korta och långa avstånd. Quantum skiljer sig från den traditionella magnetronradarn tack vare sin oöverträffade separationskvalitet. Därtill är radarn klar att användas på några sekunder, utan en lång uppvärmning. Buster Q tekniska data

          Kommentera


          • #6
            Q er en Raymarine Axiom.
            Team Colibri

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av Team Colibri Visa inlägg
              Q er en Raymarine Axiom.
              Är du säker på detta? Hittar bara Axiom i 7, 9, 12 eller 16 tum men Buster Q ska väl vara 10 eller 16 tum?

              Jag har inte hunnit testa min Buster Q mer än i garaget men inte mycket till inställningsmöjligheter och jag har ändå ett annat lod.
              Lite intresserad av att köra ekolodet på den också dock... Någon som vet om man kan köpa till ekolodsmodulen separat någonstans?

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av CoN` Visa inlägg

                Är du säker på detta? Hittar bara Axiom i 7, 9, 12 eller 16 tum men Buster Q ska väl vara 10 eller 16 tum?

                Jag har inte hunnit testa min Buster Q mer än i garaget men inte mycket till inställningsmöjligheter och jag har ändå ett annat lod.
                Lite intresserad av att köra ekolodet på den också dock... Någon som vet om man kan köpa till ekolodsmodulen separat någonstans?
                Det er ikke nødvendigvis slik at eksternt hus og skjerm i produktet som selges med Raymarine-logo, og tilsvarende med Buster logo er identisk, men innmaten er basert på det samme. Til sammenlikning har Navico produsert skjerm-enheter for flere motorprodusenter i årevis, disse er 95% identiske med skjermene med Navicos egne merker på. Det er en båtprodusent som "rebrander" Navico/ Simrad også, uten at jeg husker navnet på båtmerket i farten.

                Personlig ville jeg aldri kjøpt noen av disse "båtmerkene-elektronikk-skjermene". Supporten er tvilsom, oppdateringer i beste fall sjeldne og kompabilitet på tvers av annet utstyr bør man få skriftlig så man kan reklamere dersom ting ikke fungerer. Vi har allerede sett denne utviklingen i bil, der tidligere tiders løsninger med eksterne merker på radio og øvrig underholdningssystem i dag er erstattet med "integrerte"-systemer. Disse koster i praksis mer enn eksterne løsninger, og byr nesten utelukkende på dårligere løsninger enn tilsvarende eksternt utstyr. Men det ser pent ut i dashen.....

                Denne utviklingen handler primært om at båprodusenten forsøker å dra til seg en omsetning som de tidligere ikke har hatt, den handler minimalt om fordeler for kunden. (Subjektiv påstand.)
                Team Colibri

                Kommentera


                • #9
                  Sprang precis på lite mera info
                  Om man köper till ekolodsmodulen är det en Raymarine CP100 och en CHIRP givare (gissar på CPT100) man får
                  Skall försöka lägga lite tid på att kolla inställningsmöjligheter när jag är ute nästa gång

                  Kommentera

                  Foton

                  Collapse

                  Relaterat

                  Collapse

                  Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Rospigg, 2009-05-24, 09:40
                  1 216 svar
                  155 916 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg HenkeW
                  av HenkeW
                   
                  Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17
                  12 svar
                  2 687 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Piscantur stercore  
                  Startad av SportAE, 2022-06-25, 13:51
                  27 svar
                  1 936 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg gabbu
                  av gabbu
                   
                  Startad av Jojje2, 2023-03-21, 22:59
                  13 svar
                  1 144 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg holden
                  av holden
                   
                  Startad av fishmark, 2023-03-30, 10:27
                  2 svar
                  161 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg fishmark  
                  Arbetar...
                  X