Lowrance Elite 9 ti bottenhårdhet och vegetation - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lowrance Elite 9 ti bottenhårdhet och vegetation

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Lowrance Elite 9 ti bottenhårdhet och vegetation

    Jag har ägt min elite 9 ti under en sommar. Känner nu att jag vill lära mig mer och att det ör bra tid att testa sig fram i soffan, men jag hittar inte så mycket vid googling.
    Det är så att jag har köpt genesis edge medlemskap så att jag ska kunna använda det med att visa bottenhårdhet och vegetation. Får dock inte det att fungera.
    jag har fråga hur det fungerar med detta. Är bottenhårdhet och vegetation något som jag bara kommer att få ifrån egna loggningar? Eller kan jag få det vid nedladdningar ifrån social map?
    Har ni någon bra länk till instruktionsfilm om hur det fungerar.
    Lite som jag kommit fram till och som jag tror att det fungerar, ni får gärna rätta mig, så ska jag från mina egna loggningar skapa egna bottenhårdhet och vegetations filer som jag ska lägga på mitt sd-kort.
    Behöver dessa filer ligga i samma mapp som huvudkartan, eller har det ingen betydelse var den lagras?

  • #2
    Och en tillhörande fråga. När jag har C-map som kartkälla så kan jag välja egna färger för olika djup. Dvs menyn visa/skuggad/ Djup 1 eller Djup 2. Där finns även bottenhårdhet och vegetation som dock är grå. Dvs ej möjligt att välja.
    Byter jag kartkälla till en socialmap så försvinner möjligheten ett gå in i meny Visa/skuggad. Dvs gråmarkerad. Jag kan därmed inte välja Djup 1 eller Djup 2. Och förstås inte bottenhårdhet eller vegetation.
    Vad beror det på?

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av Nittipod Visa inlägg
      Jag har ägt min elite 9 ti under en sommar. Känner nu att jag vill lära mig mer och att det ör bra tid att testa sig fram i soffan, men jag hittar inte så mycket vid googling.
      Det är så att jag har köpt genesis edge medlemskap så att jag ska kunna använda det med att visa bottenhårdhet och vegetation. Får dock inte det att fungera.
      jag har fråga hur det fungerar med detta. Är bottenhårdhet och vegetation något som jag bara kommer att få ifrån egna loggningar? Eller kan jag få det vid nedladdningar ifrån social map?
      Har ni någon bra länk till instruktionsfilm om hur det fungerar.
      Lite som jag kommit fram till och som jag tror att det fungerar, ni får gärna rätta mig, så ska jag från mina egna loggningar skapa egna bottenhårdhet och vegetations filer som jag ska lägga på mitt sd-kort.
      Behöver dessa filer ligga i samma mapp som huvudkartan, eller har det ingen betydelse var den lagras?
      Hej Nittipod;

      Mitt första ekolod var ett Lowrance Little Green Box LFP-300 (som du ser på bilden här..http://www.trumman.com/fisketips/galleri_05.htm..) Det köpte jag av Carl Lowrance något av åren 1963 - 65 och inget har lärt mig mera om bottenhårdhet, vegetation och fiskarna mellan botten och vattenytan...

      Utvecklingen av ekolod har gott rasande fort genom åren och idag lär man sig bäst genom att hänga med unga, vetgiriga sportfiskare....

      Skriv gärna och berätta om hur du upplever ditt nya Lowrance Elite 9 ti här på Fiskesnack....

      Old Firehand
      Leif Engström

      http://www.trumman.com/fisketips.htm



      Kommentera


      • #4
        Har Elite 9 ti men inte edge, vad kostar det i svenska kronor per år? Vad jag har hört så loggar man egna kartor för att sedan på C-map sidan göra veg och hårdhetskartor som man sedan för över på kortet igen och kan se i enheten. Finns en massa klipp på Youtube om detta. Tror inte att det går att se andras hårdhetskartor via socialmap.

        Kommentera


        • #5
          Det kostar 99 dollar/år.
          Vet du något bra klipp att kolla på?

          Kommentera


          • #6
            https://gofreemarine.com/2017/04/09/...d-bigger-fish/

            Hjälper den instruktionen?

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av Nittipod Visa inlägg
              1. Är bottenhårdhet och vegetation något som jag bara kommer att få ifrån egna loggningar?
              2. Eller kan jag få det vid nedladdningar ifrån social map?

              Lite som jag kommit fram till och som jag tror att det fungerar, ni får gärna rätta mig, så ska jag från mina egna loggningar skapa egna bottenhårdhet och vegetations filer som jag ska lägga på mitt sd-kort.
              Behöver dessa filer ligga i samma mapp som huvudkartan, eller har det ingen betydelse var den lagras?
              1. Ja
              2. Nei

              Når du skaper et kart i Genesis fra dine egne logger så kand du eksportere det kartet som enten dybde og vegetasjon eller dybde og bunnkomposisjon. Hvis du vil ha både vegetasjon og komposisjon så eksporterer du begge og legger de i hver sin mappe på minnekortet.

              Jeg skrev en slags Q&A-sak om Gensis for en tid siden som kan være verdt en kikk:
              http://teamcolibri.blogspot.com/2016...l-og-svar.html

              Team Colibri

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av Nittipod Visa inlägg
                Och en tillhörande fråga. När jag har C-map som kartkälla så kan jag välja egna färger för olika djup. Dvs menyn visa/skuggad/ Djup 1 eller Djup 2. Där finns även bottenhårdhet och vegetation som dock är grå. Dvs ej möjligt att välja.
                Byter jag kartkälla till en socialmap så försvinner möjligheten ett gå in i meny Visa/skuggad. Dvs gråmarkerad. Jag kan därmed inte välja Djup 1 eller Djup 2. Och förstås inte bottenhårdhet eller vegetation.
                Vad beror det på?
                C-Map som kilde gjelder C-Maps kartbrikker. Disse kartbrikkene finnes i mange varianter, men hvis du har N+ så kan du legge på Genesis Social Map som et lag i kartet. Merk at du IKKE gjør dette via det vanlige Social Map men via en oppdateringstjeneste på C-Maps nettside. Du kan altså IKKE laste ned et Social Map du ønsker og lagre det på din C-Map kartbrikke.

                Som nevnt over kan du IKKE få vegetasjon eller bunnkomposisjon fra Social Map, derfor er dette grået ut eller låst når du benytter Social Map eller C-Map kartbrikker.
                Team Colibri

                Kommentera

                Foton

                Collapse

                Relaterat

                Collapse

                Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Rospigg, 2009-05-24, 09:40
                1 216 svar
                155 915 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg HenkeW
                av HenkeW
                 
                Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17
                12 svar
                2 687 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Piscantur stercore  
                Startad av SportAE, 2022-06-25, 13:51
                27 svar
                1 936 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg gabbu
                av gabbu
                 
                Startad av Jojje2, 2023-03-21, 22:59
                13 svar
                1 143 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg holden
                av holden
                 
                Startad av fishmark, 2023-03-30, 10:27
                2 svar
                161 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg fishmark  
                Arbetar...
                X