Konvertera Deeper djupkartor - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Konvertera Deeper djupkartor

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Konvertera Deeper djupkartor

    Undrar vad det finns för alternativ att konvertera mappade sjöar som gjorts med deeper till andra mer kompetenta ekolod som ska skaffas till min båt (Buster S). Jag har använt fiskekajak med deeper i minst 100h som jag gärna vill dra nytta av med båtens traditionella ekolod.

    Deepern håller inte riktigt måttet, förutom att det är extremt enkelt och automatiserat.

    Jag har en Lowrance HDS-5 på båten nu men kommer att uppgradera. Att kunna logga sjöarna jag fiskar i är det viktigaste. Garmin verkar smidiga på att göra djupkartor med, men är öppen för alla märken bara det blir en smidig lösning där man kan få med sig befintliga djupkartorna.

    Några förslag på hur man konverterar och intressanta modeller?

  • #2
    Slik eksporterer du fra Deeper:
    http://teamcolibri.blogspot.com/2017...eeper-sin.html

    Derfra kan du feks bruke Reefmaster til å lage kart til Lowrance eller Autochart til Humminbird. Konverterer du CSV-filen til GPX kan du laste den opp til Navionics og bruke oppdatert Sonarcharts på Raymarine, Lowrance, Hummimnbird eller Simrad.

    Garmin har et alternativ for å lage egne kart (Quickdraw) men du får ikke brukt dine Deeper-data der. Garmin er dessverre fortsatt det merket med dårligst/ færrest kartløsninger på markedet da de ikke godtar 3.-partsløsninger.
    Team Colibri

    Kommentera


    • #3
      Ta k för svar!

      Det var trist med tredjepartslösningar och garmin. Hade fått upp ögonen för Garmins enheter för loggning och en bra snabbkoppling i fästet.

      Har tänkt sätta min budget på mellan 8-12000 kr. Minimum 7” och helst nya modeller. Något förslag på vettig modell som allvetande guru?

      Det är främst mindre insjöar 0-30m djupa och lite älv utan djupkartor så att göra djupkartor och hantera dessa är en viktig funktion. Att dela kartor är inte intressanta då det mest är privata vatten. Helst så lättsamt som möjligt så klart. Deepers automatisering har varit väldigt smidigt!

      HDS Live verkar intressant om än lite i överkant på min budget.

      Kommentera


      • #4
        Hvis målet er å lage egne dybdekart så er min soleklare anbefaling Lowrance/ Simrad eller Humminbird. Da har du muligheten for både live-kartlegging der og da (som er praktisk på nye steder) og du får etterbehandlet data hjemme på PC (ikke Mac) så du kan moderere/ forbedre/ ta backup/ bruke data fra ulike kilder.

        Valget mellom de merkene igjen er mye smak og behag, særlig med såpass grunne vann som du nevner. Det er ingen hemmelighet at jeg primært bruker Lowrance selv, men det sitter faktisk en Humminbird Helix i båten min også. (Den skal dog skiftes etterhvert som jeg får råd til det.)

        Innenfor budsjett hadde jeg sett på Helix eller så kan du få veldig bra pris på Lowrance HDS Carbon nå om dagen.

        Med i budsjettet må du ha softwaren du trenger. AutoChart (med ZeroLine-minnebrikke) til Humminbird eller Reefmaster Pro til Lowrance.
        Team Colibri

        Kommentera

        Foton

        Collapse

        Relaterat

        Collapse

        Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av Rospigg, 2009-05-24, 09:40
        1 216 svar
        155 915 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg HenkeW
        av HenkeW
         
        Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17
        12 svar
        2 687 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Piscantur stercore  
        Startad av SportAE, 2022-06-25, 13:51
        27 svar
        1 936 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg gabbu
        av gabbu
         
        Startad av Jojje2, 2023-03-21, 22:59
        13 svar
        1 143 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg holden
        av holden
         
        Startad av fishmark, 2023-03-30, 10:27
        2 svar
        161 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg fishmark  
        Arbetar...
        X