Skillnad prestanda mellan Humminbird Helix G1/G2/G3? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Skillnad prestanda mellan Humminbird Helix G1/G2/G3?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Skillnad prestanda mellan Humminbird Helix G1/G2/G3?

    Jag undrar över ev skillnad i prestanda mellan Humminbird Helix G1/G2/G3. Förutom de uppgraderingar i ekolodsteknik som marknadsförs, har hårdvaran blivit snabbare vad gäller CPU/processorkraft eller är det i princip samma enhet ompaketerad med viss ny funktionalitet (bortsett från givaren).

  • #2
    Dette blir litt enklere hvis du snevrer det ned til størrelse og funksjonalitet. Feks var nettverk en stor forskjell mellom Helix 7 i gen 1 og 2, mens det ikke var en forskjell på Helix 9. I gen 3 er det nye ekkoloddgivere og mega+, så lenge du ser på modeller med Sideimaging. Etc etc.
    Team Colibri

    Kommentera


    • #3
      Jämför jag tex HELIX 9 CHIRP MEGA DI GPS G2N med HELIX 9 CHIRP MEGA DI+ GPS G3N ser de väldigt snarlika ut förutom ekolodsdelen. Rent utseendemässigt verkar man med G3 har gjort enheten lite kompaktare och att det är mindre "kant" utanför displayen. Annars ser specen för skärm (upplösning), GPS mm lika ut. Är det någon prestandaskillnad, dvs är G3 en snabbare enhet vid tex navigering i menyer, när jag zoomar på sjökortet och växlar skärm?
      Tyvärr är det sällan tillverkare (Garmin, Lowrance, Humminbird) redovisor specen på hårdvaran vad gäller tex CPU/processor utan man säljer enbart på funktionalitet. Köper jag en ny mobiltelefon förväntar jag mig att den är snabbare och bättre på allt är min tidigare mobiltelefon.

      Kommentera


      • #4
        Humminbird har verkligen sketit ut sig nya varianter av redan existerande modeller på kort tid. Skulle inte förvåna mig ett dugg om det bara är mjukvaran som ändrats mellan t ex helix 7 g1 och g2 och därmed också lika gärna kunnat vara en uppdatering.

        Kommentera


        • #5
          De har bare lært av de to største i bransjen, og lanserer nå nye generasjoner hvert andre år slik Navico og Garmin har gjort det de siste 10 årene eller så.

          I mine øyne er den største forskjellen Mega+ og lav-Q 2D som gir bedre 2D enn tidligere. Hadde de bare gjort om AutoChart PC til noe i nærheten av Reefmaster, støttet Airmar XID og ryddet opp interfacen sin nå så slipper jeg opp for argumenter for å ikke kjøpe Humminbird.
          Team Colibri

          Kommentera

          Foton

          Collapse

          Relaterat

          Collapse

          Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Rospigg, 2009-05-24, 09:40
          1 216 svar
          156 026 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg HenkeW
          av HenkeW
           
          Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17
          12 svar
          2 704 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Piscantur stercore  
          Startad av SportAE, 2022-06-25, 13:51
          27 svar
          1 974 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg gabbu
          av gabbu
           
          Startad av Wahlin, 2023-04-12, 19:17
          2 svar
          493 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg profilnamnet  
          Startad av DavidFelmeri, 2023-04-28, 20:23
          2 svar
          354 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Old Firehand  
          Arbetar...
          X