Simrad go 7 XSE totalscan vs Lowrance Hook2 7 Tripleshot - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Simrad go 7 XSE totalscan vs Lowrance Hook2 7 Tripleshot

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    ca 20 fot.
    Team Colibri

    Kommentera


    • #12
      Slog till på ett GO 7 XSE. Är det dumt att köra det på samma batteri som elstart för motorn? Bör jag se till att skaffa ett separat? Idag körs elstart samt befintligt ekolod (elite 5) på samma batteri, men det kan ju helt klart bli så att man står still och spinnfiskar mycket och inte kör runt. Finns ingen elmotor i båten tyvärr.

      Kommentera


      • #13
        Du skal ALDRI koble følsom elektronikk som ekkolodd, kartplottere, radar, VHF eller AIS mot samme batteri som elmotoren din. Årsaken er at elmotoren gir store spenningsendringer over batteripolene. Men du kan som regel bruke samme batteri som du bruker til en forbrenningsmotor.

        Hvor stort er batteriet du har i dag? (Ah) Har du tilgang til lading der båten oppbevares så du får satt på vedlikeholdslading? Hva er ladestrømmen fra motoren din og omtrent hvor mye kjører du per fiskedag? Har du svar på disse spørsmålene så har du svaret på om du bør ha et separat batteri, om batteriet du allerede har er tilstrekkelig eller om du kanskje skal fortsette med ett batteri men skifte det du har.
        Team Colibri

        Kommentera


        • #14
          Jag har haft min elektronik på samma batteri som min elmotor och det har fungerat utmärkt utan bekymmer.
          MEN!!! Nu har det slutat fungera.... eller det fungerar men blir störningar. Vet inte om det är för att jag har bytt batteri till Gel eller om det är för jag utökat med ett Garmin ekolod.
          Oavsett så fungerar det inte längre. Och jag ska byta till startbatteriet. I samma veva som jag gör det kommer jag även att byta det till ett AGM och se till att stödladda det mellan gångerna så det inte tar stryk.

          Så kör på och byt batteri om det behövs. Alternativt att du ser till att du har möjlighet att starta med snöre som en del motorer har.
          Har du inte snöre hade jag inte kopplat på samma. Surt att bli stående bara för man haft ekolodet igång
          Ingen fisk är chans för fisk.
          https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

          Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
          https://www.youtube.com/user/jurgenjons

          Kommentera


          • #15
            Ursprungligen postat av Team Colibri Visa inlägg
            Du skal ALDRI koble følsom elektronikk som ekkolodd, kartplottere, radar, VHF eller AIS mot samme batteri som elmotoren din. Årsaken er at elmotoren gir store spenningsendringer over batteripolene. Men du kan som regel bruke samme batteri som du bruker til en forbrenningsmotor.

            Hvor stort er batteriet du har i dag? (Ah) Har du tilgang til lading der båten oppbevares så du får satt på vedlikeholdslading? Hva er ladestrømmen fra motoren din og omtrent hvor mye kjører du per fiskedag? Har du svar på disse spørsmålene så har du svaret på om du bør ha et separat batteri, om batteriet du allerede har er tilstrekkelig eller om du kanskje skal fortsette med ett batteri men skifte det du har.
            Vet inte om jag var otydlig eller om det är svenska/norska som ställer till det. Eller så kanske du nämnde informationen angående elmotor bara för att vara tydlig hur som..

            Idag finns ingen elmotor i båten. Batteriet som finns används som startbatteri för en förbränningsmotor samt att driva ekolodet.. Båten är inte min och står inte hos mig (familjemedlem) så jag har tyvärr inte koll på hur stort batteriet är osv utan det är något jag måste kolla upp. Chansade och ställde frågan innan jag har koll på detaljerna utifall jag eventuellt skulle få svaret att man alltid bör köra ett separat batteri till ekolodet.

            Det finns iaf möjlighet att stödladda batteriet mellan turerna. Väldigt olika hur mycket som körs med båten, ibland trollar vi en del men ibland körs det väldigt korta sträckor med mycket stopp och start och endast spinnfiske. Får helt enkelt kolla upp vad för grejer vi har och även fundera exakt på hur det används.

            Kommentera


            • #16
              Ursprungligen postat av joens Visa inlägg
              Alternativt att du ser till att du har möjlighet att starta med snöre som en del motorer har.
              Har du inte snöre hade jag inte kopplat på samma. Surt att bli stående bara för man haft ekolodet igång
              Möjligheten saknas och vi har stött på problem en gång pga att batteriet aldrig stödladdades och hur det användes. Kommer se till att det inte sker igen

              Kommentera

              Foton

              Collapse

              Relaterat

              Collapse

              Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Rospigg, 2009-05-24, 09:40
              1 216 svar
              156 010 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg HenkeW
              av HenkeW
               
              Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17
              12 svar
              2 698 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Piscantur stercore  
              Startad av SportAE, 2022-06-25, 13:51
              27 svar
              1 965 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg gabbu
              av gabbu
               
              Startad av Wahlin, 2023-04-12, 19:17
              2 svar
              487 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg profilnamnet  
              Startad av DavidFelmeri, 2023-04-28, 20:23
              2 svar
              353 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Old Firehand  
              Arbetar...
              X