Batterival till ett garmin striker plus 4? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Batterival till ett garmin striker plus 4?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Batterival till ett garmin striker plus 4?

    Jag har ett extra ekolod som kommer användas när vi är fler i båten. Detta ekolod är kopplat idag till elmotorns batteri och jag får en del störningar tack vare det
    Vilken storlek på batteri behövs för att det ska räcka en hel dag?
    Jag har en 65 ah startbatteri som är bra och bara står just nu Funkar det kanske?

  • #2
    Ja det funkar men är tokstort

    räcker med 12ah mc batteri

    Kommentera


    • #3
      Okej. Jag vill helst inte ladda det vid varje tur, så I praktiken borde det alltså räcka för typ 6-7 turer?
      Jag behöver dessutom lite mer vikt i fören

      Kommentera


      • #4
        Batteriet tar mer stryk av att hanteras på det sättet.
        Det vill inte stå halvladdat mellan turerna utan vill vara fullt.
        Detta för att det ska fungera bra så länge som möjligt.

        Jag hade kört på det batteriet men laddat det ändå.
        Ingen fisk är chans för fisk.
        https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

        Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
        https://www.youtube.com/user/jurgenjons

        Kommentera


        • #5
          Såklart ska jag ladda det Men bara inte varje gång

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av holetaker Visa inlägg
            Jag har ett extra ekolod som kommer användas när vi är fler i båten. Detta ekolod är kopplat idag till elmotorns batteri och jag får en del störningar tack vare det
            Vilken storlek på batteri behövs för att det ska räcka en hel dag?
            Jag har en 65 ah startbatteri som är bra och bara står just nu Funkar det kanske?
            Du skal ALDRI koble følsom elektronikk til det samme batteriet du kobler elmotoren til. Hvis du er i tvil så Google "spenningsfall".
            Du skal ALLTID lade et blybasert batteri etter bruk. Om batteriet så er på 1000Ah og du har brukt din Garmin i 10 minutter spiller ingen rolle. Hvis du er i tvil så Google "sulfatering".

            Startbatterier er i utgangspunktet bygget for nettopp det, å starte noe. Dvs høy utlading men over kort tid. Det du trenger er et batteri bygget for forbruk, dvs liten utlading men over lang tid. Men hvis startbatteriet ditt ellers ikke vil bli brukt er det selvfølgelig bedre å bruke det du har, kontra noe du ikke har. Bare pass på at det blir ladet hver gang.

            For å komme med anbefalinger av batteri, må du oppgi enhetens strømforbruk (det finner du i manualen) og omtrent hvor mange timers bruk du skal ha mellom hver lading. Uten den infomasjonen er det ikke mulig å svare på spørsmålet ditt.
            Team Colibri

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av holetaker Visa inlägg
              Såklart ska jag ladda det Men bara inte varje gång
              Menar att jag hade laddat det varje gång. Oavsett om jag bara kört med ekolodet några timmar. Men det är ju lite beroende på hur rädd man är om batteriet.
              Annars kan du ju köpa ett beg från Blocket för några hundra, eller från någon skrot och köra slut på det. Så gjorde jag för några år sedan.
              Tror jag gav 250kr för ett beg 95ah batteri från en skrot. Det var bra, men inte toppen. Perfekt för att köra slut på
              Höll väl ett år ungefär innan det var helt kass med min misshandel. Eller rättare sagt en säsong
              Ingen fisk är chans för fisk.
              https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

              Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
              https://www.youtube.com/user/jurgenjons

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av joens Visa inlägg

                Menar att jag hade laddat det varje gång. Oavsett om jag bara kört med ekolodet några timmar. Men det är ju lite beroende på hur rädd man är om batteriet.
                Annars kan du ju köpa ett beg från Blocket för några hundra, eller från någon skrot och köra slut på det. Så gjorde jag för några år sedan.
                Tror jag gav 250kr för ett beg 95ah batteri från en skrot. Det var bra, men inte toppen. Perfekt för att köra slut på
                Höll väl ett år ungefär innan det var helt kass med min misshandel. Eller rättare sagt en säsong
                Ja, jag har ju ett som bara står. Tog det från förra båten, så det var typ gratis

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av holetaker Visa inlägg

                  Ja, jag har ju ett som bara står. Tog det från förra båten, så det var typ gratis
                  Ja, då är det ju lite upp till dig om du vill skippa ladda det varje gång och medvetet förstöra det så att säga.
                  Det kan ta rejält med stryk och dö snabbt med lite otur. Så det är ju hur du känner med det helt enkelt.
                  Men det kommer absolut fungera, och det bästa är att ladda det efter varje tur. Men du kan skippa det men också vara medveten om att det inte kommer hålla lika länge och kan beroende på elak man är mot det, dö väldigt fort.
                  Ingen fisk är chans för fisk.
                  https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

                  Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
                  https://www.youtube.com/user/jurgenjons

                  Kommentera


                  • #10
                    Rådet att endast ladda ur till cirka 50% och ladda upp till 100% efter varje användning gäller väl inte Litium batterier med BMS?

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Rospigg, 2009-05-24, 09:40
                    1 216 svar
                    155 915 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg HenkeW
                    av HenkeW
                     
                    Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17
                    12 svar
                    2 684 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Piscantur stercore  
                    Startad av SportAE, 2022-06-25, 13:51
                    27 svar
                    1 936 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg gabbu
                    av gabbu
                     
                    Startad av Jojje2, 2023-03-21, 22:59
                    13 svar
                    1 143 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg holden
                    av holden
                     
                    Startad av fishmark, 2023-03-30, 10:27
                    2 svar
                    161 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg fishmark  
                    Arbetar...
                    X