12V mellan pluspol och skrov - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

12V mellan pluspol och skrov

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • 12V mellan pluspol och skrov

    Hej, håller på och fixar med min ganska nyinköpta äldre BUSTER S och stötte på något som jag lär fråga om. Jag har 12v mellan pluspol och chassi/skrov. Har isolerat det till två saker, dels FM-antennen till marin radion som jordade på förbrukarsidan men även via grova minuskabeln till utombordaren. Blev förvånad för trodde/tror inte det ska vara så?

  • #2
    Klassiskt på alu båtar att vissa slarvar och jordar förbrukare i skrovet tex lanternor och då sätter jordkabeln runt en av skruvarna och visst den lyser men krypströmmen som blir gör att skrovet skadas pga galvaniska strömningar.

    Mitt tips riv ut det gamla elsystemet och dra nytt med rejäla matarkablar från batteri till pulpet där sätter Du en säkringshållare för allt Du behöver och kopplar plus till, sedan en jordplint som Du drar all minus till och se till att isolera mellan dessa och alu pulpeten då ska Du slippa ström i skrovet.

    Kommentera


    • #3
      Motorn jordar bland annat genom motorfästet och att undvika det är ingen lätt sak. Ha schyssta offeranoder bara så är det ingen fara. I övrigt bara att göra som Rospigg skrev.
      Senast ändrad av marbleman; 2019-04-23, 12:55.

      Kommentera


      • #4
        Det är likadant i min buster xl men så länga man inte har jordat något som förbrukar ström genom skrovet är det nog lugnt, dvs lampor, lanternor osv.
        Anledningen till varför hela skrovet är jordat är därför att motorn är jordad precis som marbleman skrev och bultat i skrovet

        Kommentera


        • #5
          Skrovet jordar genom vattnet så allt är helt normalt .Jord och minus är i detta fallet två olika saker .
          "HalvDan var här"

          Kommentera


          • #6
            Tack för svar. Misstänkte att motorn jordade (eller överförde minus) till skrovet då jag inte hittade något annat, förutom FM-antennen, som orsakade spänning mellan plus - skrov. Antingen det eller att någon kabel mellan motor - reglage.

            Är det samma på nyare utombordare?

            Ang FM-antennen som jordar mot skrovet, är det något jag ska oroa mig för?

            Kommentera

            Foton

            Collapse

            Relaterat

            Collapse

            Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Rospigg, 2009-05-24, 09:40
            1 216 svar
            155 915 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg HenkeW
            av HenkeW
             
            Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17
            12 svar
            2 687 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Piscantur stercore  
            Startad av SportAE, 2022-06-25, 13:51
            27 svar
            1 936 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg gabbu
            av gabbu
             
            Startad av Jojje2, 2023-03-21, 22:59
            13 svar
            1 143 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg holden
            av holden
             
            Startad av fishmark, 2023-03-30, 10:27
            2 svar
            161 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg fishmark  
            Arbetar...
            X