Lowrance Elite Ti7 Totalscan inställningar för Mälaren. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lowrance Elite Ti7 Totalscan inställningar för Mälaren.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Lowrance Elite Ti7 Totalscan inställningar för Mälaren.

    Hej,

    Jag har nyligen lyckats göra en full reset av min enhet och lyckas inte få till mina inställningar som de var förut, var dock inte helt nöjd innan heller kan jag tillägga.

    Är det någon som använder en Lowrance-enhet och fiskar i Mälaren som kan tänka sig att dela med sig av sina inställningar för 2D, Downscan och Sidescan?

    Har tittat igenom säkert fem timmar av Youtube-klipp som förklarar hur de bästa inställningarna är men det enda jag känner mig säker på är att allt beror helt och hållet på vilket vatten och vilket djup man fiskar på, jag tänkte därför att någon med erfarenhet av att fiska i Mälaren (gärna kring Kungsängen-området) kanske kunde ge mig några tips på hur enheten kan ställas in för att tydligt kunna indentifiera olika bottenstrukturer samt fisk.

    Tack på förhand!

  • #2
    Brukar alltså använda enheten till att söka efter bottenstruktur där gös och abborre trivs samt att söka betesfisk/större individer på ett djup mellan 1-15 meter, om det hjälper någon att hjälpa mig.

    Kommentera


    • #3
      Ingen som har lust att hjälpa en ovis Kungsängen-bo?

      Kommentera


      • #4
        2D: 200 kHz, scroll 1/2 (ett hakk ned fra normal), a-scope på, overflatefilteret på lav, generelt støyfilter av, ping to hakk ned fra maks, følsomhet auto men juster ned 2 til 4 hakk etter forholdene.
        Team Colibri

        Kommentera


        • #5
          Tack så mycket!

          Har du några tips för downscan också möjligtvis? Det bästa är ju när man kan ha 2D och DS bredvid varandra och jämföra vad man ser.

          Kommentera


          • #6
            Det er ikke så mye å stille på hva gjelder SS og DS hos Lowrance, det handler mest om hvordan ekkoloddgiveren er montert/ justert og om å holde riktig fart.
            Team Colibri

            Kommentera


            • #7
              Jag fiskar i Mälaren utanför Kvicksund.
              Tycker mitt TI7 fungerar bra med fabriksinställningarna, men jag fiskar inte så djupt och SS har jag inte lärt mig använda än.

              Däremot är givarens placering och vinkel oerhört viktigt har jag märkt.
              Montera den så den inte störs av "strömmande" vatten och laborera med vinkeln tills du känner dig nöjd.
              Jag pratade med en expert på fiskemässan förra året och fick tips om att vinkeln på givaren ska luta svagt (några grader) nedåt. Provade detta och det fungerade toppen för mig.
              Senast ändrad av tpettersson; 2019-04-28, 07:20.

              Kommentera


              • #8
                Tack för tipsen!

                Idag har jag givaren monterad med hjälp av ett fäste på babordsida, egentligen skulle det säkert vara mycket mer bekymmerfritt om den var monterad centrerat under båten. Vet dock inte hur man skulle göra för att fästa den, har en flipper 570 så jag kommer inte åt skrovet inifrån. Någon som har idéer om hur man kan fästa en totalscan-givare ordentligt under båten utan att riskera läckage? Jag kan inte ha den aktermonterad då min motor kommer vara i vägen och den saknar el-tilt.

                Kommentera

                Foton

                Collapse

                Relaterat

                Collapse

                Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Rospigg, 2009-05-24, 09:40
                1 216 svar
                156 011 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg HenkeW
                av HenkeW
                 
                Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17
                12 svar
                2 699 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Piscantur stercore  
                Startad av SportAE, 2022-06-25, 13:51
                27 svar
                1 965 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg gabbu
                av gabbu
                 
                Startad av Wahlin, 2023-04-12, 19:17
                2 svar
                488 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg profilnamnet  
                Startad av DavidFelmeri, 2023-04-28, 20:23
                2 svar
                353 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Old Firehand  
                Arbetar...
                X