c-map Genesis? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

c-map Genesis?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Har jag förstått det hela rätt att jag inte kan lägga en social Map på samma minneskort som sjökortet på en Elite TI enhet med bara en kortplats utan måste ta i och ur sjökortet resp. minneskortet med social mapsjön dvs social mapkartan går ej att lägga som ett lager över sjökortet?

    Kommentera


    • #12
      Kort svar: Nja.

      Litt lengre svar:
      Med sjøkart fra C-Map kan du ha Genesis Social Map som et lag over det vanlige sjøkartet. Dette oppdateres IKKE via den vanlige Genesis-nettsiden men via C-Maps hovedside og er en betalingstjeneste. Per nå oppdateres dessverre også dette laget sjeldnere enn Genesis Social Map, men dette er den eneste måten å ha begge deler i en enhet med bare en minnekortport. På sikt skal oppdateringsfrekvensen av Genesis-lager hos C-Maps hovedside økes så det er mer oppdatert, men det er fortsatt ment å være en betalingstjeneste. (Det første året er gratis.)
      Team Colibri

      Kommentera


      • #13
        Ok, så med ett cmap kort av icke senaste variant eller ett navionicskort kan man inte använda social mapkarta som ett lager över sjökortet utan måste skifta mellan minneskorten hela tiden. Känns lite 2008.

        Kommentera


        • #14
          Ursprungligen postat av holden Visa inlägg
          Ok, så med ett cmap kort av icke senaste variant eller ett navionicskort kan man inte använda social mapkarta som ett lager över sjökortet utan måste skifta mellan minneskorten hela tiden. Känns lite 2008.
          Det är nog ingen som någonsin har beskyllt ekolodstillverkarna för att vara i teknologins framkant direkt både hårdvaru- och mjukvarumässigt är de vad jag erfarit i alla fall några generationer bakom vad jag som tekniskt intresserad ser som modernt. Jag menar att kalla en skärmupplösning på 800x600 som "högupplöst" eller att bara ha en enda kortläsare i en produkt som är beroende av filer på kort.

          Kommentera


          • #15
            Ursprungligen postat av tintin_jkpg Visa inlägg

            Det är nog ingen som någonsin har beskyllt ekolodstillverkarna för att vara i teknologins framkant direkt både hårdvaru- och mjukvarumässigt är de vad jag erfarit i alla fall några generationer bakom vad jag som tekniskt intresserad ser som modernt. Jag menar att kalla en skärmupplösning på 800x600 som "högupplöst" eller att bara ha en enda kortläsare i en produkt som är beroende av filer på kort.
            Eller att det öht ska behövas minneskort när enheterna kan strömma data via nätet, som att man skulle få köpa ett minneskort över varje enskild bonnhåla man navigerar igenom i Google Maps.

            Kommentera


            • #16
              Funkar dom andra tillverkarna lika?
              Tänker främst på garmin och humminbird,

              Kommentera


              • #17
                Ursprungligen postat av husbehov Visa inlägg
                Funkar dom andra tillverkarna lika?
                Tänker främst på garmin och humminbird,
                Jag tycker att det känns VÄLDIGT mycket som en kartell med alla de stora (Lowrance, Humminbird, Garmin) som håller tillbaka utvecklingen genom att bestämma i förväg hur mycket de ska uppgradera från ett år till ett annat. De lär förmodligen samarbeta för att köpa upp uppstickare som utmanar för att på det viset kontrollera hela marknaden. Det låter väldigt konspiratoriskt, jag vet. Men faktum är att många branscher fungerar just på det viset och då och då åker de fast och får betala en spottstyver i böter...sen fortsätter de.

                Kommentera


                • #18
                  Jag tror man måste köpa en plotter för att förstå hur det funkar. För ju mer jag läser. Destomer dum i huvet känner jag mig.
                  Social map kan man ju kika på och se utbudet online utan medlemskap eller sånt. Men dom andra 2 verkar mer låst och otillgänglig.
                  Frågade min lokala fiskebutik vilken plotter han sålde mest av. Sprida skurar sa han. Men Garmin och och på senare tid Humminbird.
                  Ska jag köpa ett lod så känns det bäst om man köper det som används mest av lokalbefolkningen. Enda sättet är ju så vitt jag kan förstå att jämföra kartorna.

                  Kommentera

                  Foton

                  Collapse

                  Relaterat

                  Collapse

                  Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Rospigg, 2009-05-24, 09:40
                  1 216 svar
                  155 915 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg HenkeW
                  av HenkeW
                   
                  Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17
                  12 svar
                  2 684 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Piscantur stercore  
                  Startad av SportAE, 2022-06-25, 13:51
                  27 svar
                  1 936 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg gabbu
                  av gabbu
                   
                  Startad av Jojje2, 2023-03-21, 22:59
                  13 svar
                  1 143 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg holden
                  av holden
                   
                  Startad av fishmark, 2023-03-30, 10:27
                  2 svar
                  161 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg fishmark  
                  Arbetar...
                  X