Lowrance logga live? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lowrance logga live?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Ursprungligen postat av Team Colibri Visa inlägg
    Sikkerhetsmarging = hvor mye strøm (A) du kan hente ut før batteriet begynner å sulfatere. Hvis du har et blybasert batteri er det i beste fall 50%. Dvs ditt batteri på 7Ah bør ikke lades ut mer enn 3,5Ah, helst mindre.

    Så med ditt regnestykke og sikkerhetsmarging på 50% (som nok er feil, sannsynligvis er den rundt 30-40%) blir regnestykket ditt:
    7,5X0,5/0,23= 16 timer
    7,5X0,5/0,75= 5 timer

    Med 30%:
    7,5X0,3/0,23 = 9 timer
    7,5X0,3/0,75 = 3 timer

    På dette tidspunktet pleier det å dukke opp en eller annen "luring" som sier noe slikt som: "Dette er feil, jeg har et batteri på 7Ah og har brukt det to dager på rad uten lading, det gikk helt fint. Du trenger ikke større batteri."

    Til det er det bare å si: Google sulfatering. Det er ikke sikkert du merker at batteriet er blitt dårligere fordi du overbelaster det en gang, eller fem ganger, eller ti ganger, men før eller siden vil overbelastning ødelegge batteriet ditt.
    Tusen tack, ovärderlig info!

    Så, om jag nu fattat det här rätt, så "behöver" jag minst 12ah. Dvs
    12*0,5/0,75 = 8 timmar

    Det borde täcka mitt behov av de längsta dagarna. Hittade ett agm 14ah för runt 500 kr så det är det lätt värt isåfall, och agm borde väl ha en säkerhetsmarginal på 50% iaf tycker man. Frågan då är väl om min nuvarande laddare orkar att ladda upp ett dubbelt så stort batteri? Eller tar det bara längre tid? Vet inte vad för laddare det är, det följde med batteriet och striker 4-kitet.

    Blev en hel del andra frågor här nu än vad rubriken handlar om, men ja, hoppas ni har överseende
    ​​​​​

    Kommentera


    • #12
      For blybatterier er en grei tommelfingerregel at laderen bør ha MINST 10% maksimal ladestrøm i forhold til batteriets kapasitet. Har du et 20Ah batteri bør altså ladere kunne lade minst 2Ah. Er batteriet 130Ah bør laderen være minst 13Ah. Årsaken er enkel, i et blybatteri øker motstanden med ladingsgraden. Dvs du trenger mer «trøkk» fra laderen for å lade fra 90% til 100% enn fra 60% til 90%. Er laderen for svak klarer den ikke de siste prosentene, batteriet blir ikke det man kaller toppladet, og på sikt vil det gi sulfatering.

      En 2Ah lader er teoretisk nok til et 14Ah Gelbatteri. Men disse små laderne er billige så du kan like gjerne legge på noen tiere og kjøpe en 4Ah-lader. Da har du forresten det samme oppsettet som jeg brukte selv, før jeg gikk over til Lithium. Mitt eldste 14Ah Gel fra Biltema er sikkert 7-8 år nå men fungerer fortsatt som om det var nytt.
      Team Colibri

      Kommentera


      • #13
        Ursprungligen postat av Team Colibri Visa inlägg
        Lowrance er det eneste merket med to varianter av live-kartlegging. Du kan bruke både Genesis Live og Navionics Sonarcharts Live, alt ettersom hvilket kart du bruker som bakgrunn.
        Kan man logga åt bägge samtidigt?

        Kommentera


        • #14
          På modeller med to minnekortlesere (HDS), ja da kan du kjøre alt samtidig. Det er dog en tøff belastning på prosessoren så jeg hadde ikke lagt opp til å gjøre det slik hver gang.

          Selv bruker jeg typisk GL og sonarlogg på HDSen, og SC Live på en IPad ved siden av. Da lastes uansett data opp til Navionics når jeg kommer hjem, så de får oppdatert sine kart også.
          Click image for larger version

Name:	IMG_6276.jpg
Views:	236
Size:	92,7 KB
ID:	2508106
          Team Colibri

          Kommentera


          • #15
            Vart laddar jag ner live till mitt 7 ti ?

            Kommentera


            • #16
              https://downloads.lowrance.com/softw...ex.html?r=1550

              Kommentera


              • #17
                Ursprungligen postat av Team Colibri Visa inlägg
                På modeller med to minnekortlesere (HDS), ja da kan du kjøre alt samtidig. Det er dog en tøff belastning på prosessoren så jeg hadde ikke lagt opp til å gjøre det slik hver gang.

                Selv bruker jeg typisk GL og sonarlogg på HDSen, og SC Live på en IPad ved siden av. Da lastes uansett data opp til Navionics når jeg kommer hjem, så de får oppdatert sine kart også.
                Click image for larger version

Name:	IMG_6276.jpg
Views:	236
Size:	92,7 KB
ID:	2508106
                Då kommer ju min dumma följdfråga såklart. Hur är det kopplat då?
                Min tanke är att du delar skärm med HDS på nåt sätt. Så borde inte hds processen stå för grovjobbet?

                Frågar för jag vill förstå för mig själv om jag verkligen behöver ett HDS live eller om det räcker med elite ti2. Tycker dock att väljer jag att logga en sjö, där jag bor är utbudet bättre på navionics, Dock behöver dom rättas. Fel djup här och där. Medans GL är mest nån fläck här och där, En tjärn var det enda jag såg som var komplett.
                Kommer ju bara köra med el motor så nån större drift kostnad blir det inte för mig. Och i oktober kan man lika gärna sitta på sjön och logga som att sitta inne och sura. Är så mycket jakt här att man känner sig osäker i bärskogen.

                Har ju dock noll erfarenhet. Mitt gamla lod visade djupet och hade man tur kunde den visa fisk också, ibland.

                Kommentera


                • #18
                  HDS (og Elite Ti/ Ti2) har WIFI, og i det signalet de sender ut finnes det diverse data som NMEA-setninger. IPaden kobles mot dette WIFI-signalet, og da vil apper som kan ta i mot NMEA-data fungere på IPaden basert på det HDSen sender ut. HDSen har med andre ord lite med SC Live i Navionics-appen å gjøre, den står bare for datagrunnlaget. Prosesseringen skjer i IPaden/ appen.

                  Dette er med andre ord noe helt annet enn speiling, som gjøres via Link-appen, hvor du speiler HDSen på nettbrettet. Da gjøres all tung prosessering i HDSen, kun en mindre prosess som har med reskalering å gjøre skjer i appen.
                  Team Colibri

                  Kommentera


                  • #19
                    Då förstår jag bättre. Tack!

                    Då har du med andra ord ett navionics kort i hds läsaren och ett tomt för att spara sonar datan? GL får man köra mer på känn.
                    Har inte hittat info om det är inbyggt minne för sånt.
                    För om man har ett navionics och ett C-map så finns ju ingen plats kvar.

                    På Lowrance driven som är nu får man med ett valfritt C-map. Mailade olssons fiske och frågade, Frågade även dig Erik. och fick olika svar. Men tror att olssons fiske missuppfattade mig. Man behöver inte ett C-map kort för att använda GL med för att få ett lager på kartan så behövs C-map kortet. Inte för att jag förstår fördelen med det. Men får man det gratis så kan man ju inte tacka nej direkt.

                    Kommentera


                    • #20
                      Mange muligheter er både bra og dårlig. Bra fordi man vil ha de, dårlig fordi de kan være forvirrende.

                      Navionics SC Live på nettbrett slik som i bildet over krever IKKE at du har Navionics i kartplotteren, det er 100% uavhengig av hva som skjer i plotteren din. Hvis du derimot vil ha Navionics SC Live på selve plotteren, må du ha et Navionics i kartplotteren og dette må ha et aktivt abonnement (som koster penger hvert år). App og kartplotter er uavhengige av hverandre, men om du vil kan du synkronisere feks ruter og waypoints mellom de (så lenge du har aktivt abonnement).

                      Genesis Live, dvs den andre muligheten for live-mapping hos Lowrance, fungerer kun i selve kartplotteren. GL fungerer uten noen kart, men du må ha en minnebrikke i plotteren som plotteren lagrer GL-filene til. GL fungerer også med Genesis-kart, med Reefmaster-kart, med djupkarta.se-kart og selvfølgelig med C-Maps egne navigasjonskart.

                      Jeg har ikke noe skjermbilde med GL på C-Maps navigasjonskart, men her ser du det på Reefmaster. Teknisk spiller det altså ingen rolle hvilket kart du har i plotteren med GL, så lenge det IKKE er Navionics.
                      Click image for larger version  Name:	Screenshot_2018-11-03_23.42.05.png Views:	1 Size:	308,2 KB ID:	2508275

                      Felles for både GL og SC Live er altså at jeg samtidig logger sonar, en sonarlogg. Denne lagres til minnekortet og jeg bruker den i Genesis (Social Map) og i mitt eget kart som jeg lager med Reefmaster. Dersom jeg har brukt SC Live på IPaden får Navionics data derfra, hvis jeg ikke har brukt IPaden så konverterer jeg sonarloggen til GPX og laster den opp til Navionics. På den måten får både C-Map, Navionics og Garmin tilgang til den samme loggen og kan forbedre sine kart - som igjen betyr at neste gang jeg skifter kartplotter er jeg ikke bundet opp av at jeg har brukt hundrevis av timer på å forbedre kart for bare en produsent.

                      Her en liten film som teamkompis Dag gjorde om Genesis Live:
                      https://youtu.be/teG3uAO5SIw
                      Team Colibri

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Rospigg, 2009-05-24, 09:40
                      1 216 svar
                      155 915 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg HenkeW
                      av HenkeW
                       
                      Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17
                      12 svar
                      2 684 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Piscantur stercore  
                      Startad av SportAE, 2022-06-25, 13:51
                      27 svar
                      1 936 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg gabbu
                      av gabbu
                       
                      Startad av Jojje2, 2023-03-21, 22:59
                      13 svar
                      1 143 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg holden
                      av holden
                       
                      Startad av fishmark, 2023-03-30, 10:27
                      2 svar
                      161 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg fishmark  
                      Arbetar...
                      X