Lowrance logga live? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lowrance logga live?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #21
    Tack då blev jag klokare.

    Kommentera


    • #22
      Ursprungligen postat av Team Colibri Visa inlägg
      For blybatterier er en grei tommelfingerregel at laderen bør ha MINST 10% maksimal ladestrøm i forhold til batteriets kapasitet. Har du et 20Ah batteri bør altså ladere kunne lade minst 2Ah. Er batteriet 130Ah bør laderen være minst 13Ah. Årsaken er enkel, i et blybatteri øker motstanden med ladingsgraden. Dvs du trenger mer «trøkk» fra laderen for å lade fra 90% til 100% enn fra 60% til 90%. Er laderen for svak klarer den ikke de siste prosentene, batteriet blir ikke det man kaller toppladet, og på sikt vil det gi sulfatering.

      En 2Ah lader er teoretisk nok til et 14Ah Gelbatteri. Men disse små laderne er billige så du kan like gjerne legge på noen tiere og kjøpe en 4Ah-lader. Da har du forresten det samme oppsettet som jeg brukte selv, før jeg gikk over til Lithium. Mitt eldste 14Ah Gel fra Biltema er sikkert 7-8 år nå men fungerer fortsatt som om det var nytt.
      Hej, igen!

      Två frågor, du verkar ju vara rena uppslagsverket när det gäller detta

      Köpte mig ett 18 Ah blybatteri till ekolodet (Garmin striker plus 9sv). Köpte även en ctek mxs 10 för att ladda elmotorns batteri. I specen till laddaren står det att den laddar batterier mellan 20-200 Ah, men jag undrar, vad händer om jag kopplar på mitt 18 Ah på till den? Vad kan hända?

      Fråga 2: Oavsett vilken laddare jag väljer, räcker det att jag bara kopplar bort strömkabeln från lodet, men låter den sitta kvar på batteriet, och kopplar på laddare? Orsaken till frågan är att jag har monterat en batterihållare under pulpeten och jag kommer inte åt att skruva loss kabelskon utan att ta ur batteriet varje gång, och det vill jag helst slippa.

      Ha det gott!

      Mvh Micke
      Senast ändrad av Flink_Fishing; 2019-05-29, 19:24.

      Kommentera


      • #23
        Här är bilden

        Kommentera


        • #24
          Ursprungligen postat av Flink_Fishing Visa inlägg
          Här är bilden
          Glöm den bilden, jag håller i fel kabel där

          Kommentera


          • #25
            1. Laderen din har maksimal ladestrøm på 10A. Så lenge den har en følsom nok laderegulator, vil det ikke skje så mye galt med ditt 18Ah batteri, men i praksis er slike laderegulatorer sjelden særlig følsomme... Med andre ord er det en aldri så liten sjangs for at laderen vil kjøre på med maks ladestrøm og dermed koke det lille batteriet ditt.

            2. At det henger igjen en bit ledning har ingen betydning.
            Team Colibri

            Kommentera


            • #26
              Ursprungligen postat av Team Colibri Visa inlägg
              HDS (og Elite Ti/ Ti2) har WIFI, og i det signalet de sender ut finnes det diverse data som NMEA-setninger. IPaden kobles mot dette WIFI-signalet, og da vil apper som kan ta i mot NMEA-data fungere på IPaden basert på det HDSen sender ut. HDSen har med andre ord lite med SC Live i Navionics-appen å gjøre, den står bare for datagrunnlaget. Prosesseringen skjer i IPaden/ appen.

              Dette er med andre ord noe helt annet enn speiling, som gjøres via Link-appen, hvor du speiler HDSen på nettbrettet. Da gjøres all tung prosessering i HDSen, kun en mindre prosess som har med reskalering å gjøre skjer i appen.

              Trögfattade jag fick en till fundering.
              Räcker det med andra ord om jag har en elite ti2 istället för en hds? Är ju halva priset.
              Du skriver ipad. Är ipad/apple ett måste eller funkar en android också?

              Kommentera


              • #27
                Live-mapping og WIFI er identisk på Elite Ti2 og HDS Live ja, så hvis det bare er den funksjonaliteten du er ute etter holder det med Elite Ti2.

                IOS/ Android spiller ingen rolle her, funksjonalitet mot Navionics er identisk.
                Team Colibri

                Kommentera


                • #28
                  Det jag är ute efter är att kartlägga åt både navionics och genesis samtidigt. Inte för endast mig själv utan för att ladda upp och dela med mig.
                  Elite ti2 9 kostar 12 000kr
                  Hds live 9 kostar 20 000kr
                  För mellanskillnaden så får jag lätt en surfplatta och annat gott.
                  Själva kartläggningen är nåt jag kommer använda på vintern med navionics boating app.
                  Att leta efter fisk med lod för att fiska är inte min grej. Men kan ju vara kul med ett skvaller fönster när fisken ej är på hugg.

                  Enda andra funktionen ett ekolod har för mig är att leta efter siklöja på hösten. Och det duger väl bägge till.

                  Kommentera


                  • #29
                    Da klarer du deg leeeenge med Elite Ti2.
                    Team Colibri

                    Kommentera


                    • #30
                      Ursprungligen postat av Team Colibri Visa inlägg
                      1. Laderen din har maksimal ladestrøm på 10A. Så lenge den har en følsom nok laderegulator, vil det ikke skje så mye galt med ditt 18Ah batteri, men i praksis er slike laderegulatorer sjelden særlig følsomme... Med andre ord er det en aldri så liten sjangs for at laderen vil kjøre på med maks ladestrøm og dermed koke det lille batteriet ditt....
                      Så tänkte jag med och därför kopplade jag förr på mitt 12V, 12Ah separata gelbatteri till batteribanken (12V, 160Ah) för elmotorn med krokodilkälmmor i samband med att jag laddade banken med en 15A laddare, borde innebära en snällare laddning av det lilla ekolodsbatteriet... ?

                      Eller blir det samma skadliga "strömrusning" om den stora batteribanken har en märkbart högre spänning än den "lille" när den kopplas kopplas ihop? (Nu skilde det knappast mycket dem emellan då båda batteribankerna (12Ah/160Ah) hade jobbat en hel dag med ekolod respektive elmotor)

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Rospigg, 2009-05-24, 09:40
                      1 216 svar
                      155 916 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg HenkeW
                      av HenkeW
                       
                      Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17
                      12 svar
                      2 687 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Piscantur stercore  
                      Startad av SportAE, 2022-06-25, 13:51
                      27 svar
                      1 936 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg gabbu
                      av gabbu
                       
                      Startad av Jojje2, 2023-03-21, 22:59
                      13 svar
                      1 144 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg holden
                      av holden
                       
                      Startad av fishmark, 2023-03-30, 10:27
                      2 svar
                      161 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg fishmark  
                      Arbetar...
                      X