Lowrance logga live? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lowrance logga live?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #31
    Ursprungligen postat av Team Colibri Visa inlägg
    Live-mapping og WIFI er identisk på Elite Ti2 og HDS Live ja, så hvis det bare er den funksjonaliteten du er ute etter holder det med Elite Ti2.
    Men är det inte en stor fördel att som på Hds ha dubbla kortplatser om man vill använda ett sjökort samtidigt som man spar Genesis live mappningen på det andra kortet?

    Som #28 skriver skiljer det ju en del i pris mellan Elite och Hds. För en som endast vill ha en enhet och inte tänkt komplettera med livesight osv, är det motiverat att köpa Hds med dess extra funktioner och bättre skärm / upplösning trots det högre priset?

    Kommentera


    • #32
      Det er mange fordeler med HDS kontra Elite Ti2, derav prisforskjellen.

      Du kan fint kopiere (eller flytte) GL-filer mellom minnebrikker, men GL fungerer IKKE med Navionics. Dvs den dagen du bruker C-Maps sjøkart så lagres GL til den brikken, neste helg skal du bare bruke C-Map Genesis og har derfor en annen minnebrikke i, da kopierer du over GL-filene til den minnebrikken. Neste helg skal du bruke sjøkartet igjen, og kopierer da tilbake etc.

      Jeg har nesten alltid to minnebrikker i min HDS. Men du får det til som beskrevet over hvis du bare vil.

      Men ja, personlig bruker jeg HDS på grunn av nettverket med andre skjermer og moduler, på grunn av den bedre skjermen, på grunn av kombinert 2D-chirp og StructureScan og på grunn av to minnekortporter. Men jeg er neppe den helt typiske brukeren. Skal man ha en skjerm til vil jeg dog absolutt anbefale HDS uansett.
      Team Colibri

      Kommentera


      • #33
        Ursprungligen postat av husbehov Visa inlägg
        Det jag är ute efter är att kartlägga åt både navionics och genesis samtidigt. Inte för endast mig själv utan för att ladda upp och dela med mig.
        Elite ti2 9 kostar 12 000kr
        Hds live 9 kostar 20 000kr
        För mellanskillnaden så får jag lätt en surfplatta och annat gott.
        Själva kartläggningen är nåt jag kommer använda på vintern med navionics boating app.
        Att leta efter fisk med lod för att fiska är inte min grej. Men kan ju vara kul med ett skvaller fönster när fisken ej är på hugg.

        Enda andra funktionen ett ekolod har för mig är att leta efter siklöja på hösten. Och det duger väl bägge till.
        Eller också finns hds carbon 9 för 15000 med ai 3i1-givare på Olssons fiske. Givaren får du alltså köpa separat till.

        Kommentera


        • #34
          Jag ser att det sparas massa Genesis.Live filer på minneskortet efter att ha brukat funktionen att mappa live.

          Vad är dem till för ?. Kan dem användas till något eller kan man ta bort dem ?. Inget verkar ändå sparas på kartan ?. Återvänder jag till en sjö jag loggat live så är allt borta ändå.

          Någon som har koll vad dem är till för/kan användas till ?

          Kommentera


          • #35
            Litt usikker på hva du egentlig spør om nå?
            Ja, filene lagres på minnebrikken din. Kartpotteren leser så disse filene og viser de på skjermen akkurat som et hvilket som helst annet kart.
            Filene er der, så neste gang du er i samme område og slår på GL vil de vises på kartet som forrige gang, og du kan fortsette å bruke GL.

            Du bør selvfølgelig også logge sonar for bruk i Genesis eller tilsvarende tjenester.
            Team Colibri

            Kommentera


            • #36
              Ursprungligen postat av Team Colibri Visa inlägg
              Litt usikker på hva du egentlig spør om nå?
              Ja, filene lagres på minnebrikken din. Kartpotteren leser så disse filene og viser de på skjermen akkurat som et hvilket som helst annet kart.
              Filene er der, så neste gang du er i samme område og slår på GL vil de vises på kartet som forrige gang, og du kan fortsette å bruke GL.

              Du bør selvfølgelig også logge sonar for bruk i Genesis eller tilsvarende tjenester.
              Jaha. Nej jag var mest nyfiken på om det gick att använda dem till något, eftersom dem ändå sparas där. Men förstår att loggade filer och dessa inte är samma format.. Om filerna ändå sparas så känns det som att nästa gång jag besöker sjön, då borde min förra loggning ligga kvar, istället för att börja om från noll vilket jag fick göra nu.?.

              Osäker på vad du menar med "Filene er der, så neste gang du er i samme område og slår på GL vil de vises på kartet som forrige gang, og du kan fortsette å bruke GL." ?.

              Låter som att nästa gång jag besöker sjön och startar GL så dyker min gamla loggning upp ?. Så är inte fallet iallafall.
              Jag har besökt sjön flera gånger och jag får alltid börja om från början.. ( Ja jag loggar samtidigt till C-map också ).
              Men ändå.

              Kommentera


              • #37
                Her er det noe galt, for du skal fortsette på GL fra forrige gang du var i området.
                Team Colibri

                Kommentera


                • #38
                  Ursprungligen postat av Team Colibri Visa inlägg
                  HDS (og Elite Ti/ Ti2) har WIFI, og i det signalet de sender ut finnes det diverse data som NMEA-setninger. IPaden kobles mot dette WIFI-signalet, og da vil apper som kan ta i mot NMEA-data fungere på IPaden basert på det HDSen sender ut. HDSen har med andre ord lite med SC Live i Navionics-appen å gjøre, den står bare for datagrunnlaget. Prosesseringen skjer i IPaden/ appen.
                  Försökte idag. Första gången. Fick dock bara spår med Boating app. Är det nåt som sker i bakgrunden?
                  Har dock bara provperioden.
                  Efter att ha sökt och läst runt lite. Måste man ha 2 prenumerationer för att det ska funka? En på boating app och en till på ett navionics kort.
                  Dom flesta tutorial videos som dom länkar till finns ej kvar.

                  Kommentera


                  • #39
                    Sonarcharts Live i appen krevde ikke abonnement da jeg prøvde uten:
                    http://teamcolibri.blogspot.com/2016...aling.html?m=1
                    Etter at jeg skrev det har Navionics endret på oppsettet sitt så nå dekker ert abonnement mange plattformer. Ergo har jeg nå betalingsløsning på både nettbrett og smarttelefon.
                    Team Colibri

                    Kommentera


                    • #40
                      Jag fick det att funka tillslut. Det var med inställningar att göra. Allt behövdes göras manuellt.
                      Gick galant efter.
                      Ser du på nåt sätt när du kommer hem och får wifi att appen laddar upp resultatet?

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Rospigg, 2009-05-24, 09:40
                      1 216 svar
                      155 915 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg HenkeW
                      av HenkeW
                       
                      Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17
                      12 svar
                      2 684 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Piscantur stercore  
                      Startad av SportAE, 2022-06-25, 13:51
                      27 svar
                      1 936 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg gabbu
                      av gabbu
                       
                      Startad av Jojje2, 2023-03-21, 22:59
                      13 svar
                      1 143 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg holden
                      av holden
                       
                      Startad av fishmark, 2023-03-30, 10:27
                      2 svar
                      161 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg fishmark  
                      Arbetar...
                      X