Lod/elmotor setup ny båt. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lod/elmotor setup ny båt.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Lod/elmotor setup ny båt.

    Hej.
    Jag har beställt ny båt som levereras i juli. Till den här jag preliminärbokat en ulterra och ett Lowrance hds live.
    Körde en terrova och ett Lowrance hds gen 3 på förra båten och var sjukt nöjd, därav samma märke nu.

    det jag söker information om är
    hurpass bra är motorguiden idag kontra hur pass bra står den sig mot en ulterra.
    skulle vara kul att kunna nyttja funktionen med att spela in och köra autopilot på elmotor ihop med lodet.
    Alternativ 2 är att byta hds live mot ett humminbird om jag förstått rätt för att kunna nyttja alla funktioner med elmotorn om den är en minnkota.

    Ni som kör setup med motorguiden och Lowrance samt minnkota och humminbird.
    använder man de funktionerna såpass mycket med att köra spår etc så det är värt att välja ett lod/motor bara för den sakens skull?

    mvh

  • #2
    Ulterra er bra, så lenge den ikke skal brukes i saltvann. Å sammenlikne den med MG er litt unfair siden MG ikke har den automatiske lift/ slip-funksjonen, men til bruk i ferskvann og mest spinnfiske hadde jeg valgt Ulterra. Er det mye trolling hadde jeg sterkt vurdert MG.

    Ellers kommer det to nye elmotorer på markedet til høsten som det skal bli spennende å se nærmere på.
    Team Colibri

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av Team Colibri Visa inlägg
      Ulterra er bra, så lenge den ikke skal brukes i saltvann. Å sammenlikne den med MG er litt unfair siden MG ikke har den automatiske lift/ slip-funksjonen, men til bruk i ferskvann og mest spinnfiske hadde jeg valgt Ulterra. Er det mye trolling hadde jeg sterkt vurdert MG.

      Ellers kommer det to nye elmotorer på markedet til høsten som det skal bli spennende å se nærmere på.
      Tack för ditt svar.
      Kommer till 80% att fiska i insjöar och 20% i älvar med bräckt vatten. Samt mestadels spinn och vertikalfiske.

      Dock är jag lite sugen på att kunna nätverka ekolod och elmotor. Det är dock inget krav, utan ville mest veta om det är värt att köra MG och Lowrance eller MK och humminbird just för de extra funktionerna.

      isåfall lutar det kanske mer åt att byta bort Hds live mot exempelvis en solix.

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av Coffe81 Visa inlägg

        Tack för ditt svar.
        Kommer till 80% att fiska i insjöar och 20% i älvar med bräckt vatten. Samt mestadels spinn och vertikalfiske.

        Dock är jag lite sugen på att kunna nätverka ekolod och elmotor. Det är dock inget krav, utan ville mest veta om det är värt att köra MG och Lowrance eller MK och humminbird just för de extra funktionerna.

        isåfall lutar det kanske mer åt att byta bort Hds live mot exempelvis en solix.
        Jag funderar i samma banor, men då jag vill ha livesight så är ju hds live givet,, men om man ska byta bort min kotan för att köpa en motoguide är svårt.
        Nu har jag inge ulterra men i ditt fall,, vilket känns viktigast att kunna enkelt upp o ner med elmotorn eller att kunna köra elmotorn med lodet?

        Men ska bli intressant vad som kommer i höst, antat det är lowrance som ska göra elmotorer?

        Kommentera


        • #5
          Det löste sig. Har en kompis som har en Helix 10 mega si någonting. Får låna den, så kan jag använda den som plotter till elmotorn så får jag se om det är något att ha.

          i värsta fall kanske man kan skaffa autopilot till bensinaren då jag kommer att köra med hydraulstyrning, och sen drivankare. Det borde väl fungera ungefär samma som med elmotorn?

          Kommentera

          Foton

          Collapse

          Relaterat

          Collapse

          Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Rospigg, 2009-05-24, 09:40
          1 216 svar
          155 916 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg HenkeW
          av HenkeW
           
          Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17
          12 svar
          2 687 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Piscantur stercore  
          Startad av SportAE, 2022-06-25, 13:51
          27 svar
          1 936 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg gabbu
          av gabbu
           
          Startad av Jojje2, 2023-03-21, 22:59
          13 svar
          1 146 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg holden
          av holden
           
          Startad av fishmark, 2023-03-30, 10:27
          2 svar
          161 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg fishmark  
          Arbetar...
          X