Badstege till höger om utombordaren, var placera givaren för ekolodet? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Badstege till höger om utombordaren, var placera givaren för ekolodet?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Badstege till höger om utombordaren, var placera givaren för ekolodet?

    Jag har fått lära mig att man bör placera givaren till ekolodet på styrbord sida om propellern, men där har jag en badstege som ställer till det. Ska jag helt enkelt montera givaren på babord sida, eller finns det någon annan fiffig lösning? Ekolodet är ett Lowrance Hook² 7 SplitShot 2-i-1


  • #2
    Jag hade flyttat bad-/räddningsstegen om den var i vägen. Om den inte är i bruk kanske den kan sitta kvar om givaren placeras så den går fri igenom badstegen eller till vänster om. Det är svårt att se hur långt avstånd det blir från motorn till givaren om du kan gå innanför steget på skrovet, men det kan du ju mäta. Det ser ut som att den uppfälld inte skapar turbulens för givaren. Du kan ju testa det först innan du evt. flyttar badstegen.

    Kommentera


    • #3
      Hade samma på min. Gjorde som Mink! föreslår, flyttade den till andra sidan...

      Kommentera


      • #4
        Vet inget om Hook loden men tar för givet att man kan gå in i inställningarna och klicka i att givaren sitter till babord. Det kunde man tom på det lod som följde med min förra båt och det var från mitten av 90-talet...

        Sen vill ju vissa tillverkare mena på att det beror på åt vilket håll ens propeller snurrar vart man ska sätta den för att få ostört vatten. Jag tillhör de som menar att det möjligen finns lite mindre turbulent vatten bakom båten men att det ändå är kaos längst hela aktern så det har ingen praktiskt betydelse. Tycker själv att det är viktigare att hitta en lämplig höjd att sätt det i där man är under vattnet i plan men inte så mycket att det ser ut som det kommer en jet-ski.
        Senast ändrad av Muts; 2019-05-11, 21:45.

        Kommentera


        • #5
          Att flytta stegen ger nya hål i skrovet och gamla att spackla....
          Pröva och tryck fästet med givaren på mot skrovet strax höger om den "vita balken" och fäll ned stegen och se hur det lirar. Det nedre steget lär nog hamna klart nedanför och utanför givaren varför det bör funka utan problem.

          Kommentera


          • #6
            Stort tack för era svar. Det kommer att badas en del från båten, så stegen kommer att användas. Jag är inte sugen på att flytta den, då det som sagt innebär fyra stycken gamla hål som måste tätas.

            Vad tror ni om den här placeringen? Propellerns radie är 140mm och med det rekommenderade minimiavståndet på 75mm innebär det att att givaren ska placeras åtminstone 215mm från centrum. I det här fallet skulle det bli cirka 260mm, eller 20mm mindre om man mäter till givarens sida.



            Kommentera


            • #7
              Vad är det som är så skrämmande med att täta några hål ? Genomgående bult med en bricka på båda sidorna och en mutter, samt täta med tex Sika.

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av Jester Burk II Visa inlägg
                Vad är det som är så skrämmande med att täta några hål ? Genomgående bult med en bricka på båda sidorna och en mutter, samt täta med tex Sika.
                En flytt av stegen och dess övre hållare skulle innebära sex stycken nya hål som ska borras och lika många som ska tätas. Visst kan jag göra det, men är det inte är nödvändigt undviker jag det helst.

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av Jester Burk II Visa inlägg
                  Vad är det som är så skrämmande med att täta några hål ? Genomgående bult med en bricka på båda sidorna och en mutter, samt täta med tex Sika.
                  Ja det kanske inte skrämmer mig men det är sällan snyggt så jag unviker hål på min båt så länge andra lösningar funkar. Sen har man har sett en del akterspeglar som efter ett par motor-/givare-/badstegsbyten liknar ful schweizerost. Det är nog så att hål och slarviga tätningar är det som fuktskadat flest akterspeglar till en förtida död även om det sällan drabbar den som borrar.

                  Kommentera


                  • #10
                    Nu blir jag lite förvånad.
                    Visst hade vi en tråd för en månad sedan eller så där mer eller mindre exakt den position ts visar i senaste bilderna rekommenderades? Dvs rätt långt in mot mitten på båten.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Rospigg, 2009-05-24, 09:40
                    1 216 svar
                    155 915 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg HenkeW
                    av HenkeW
                     
                    Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17
                    12 svar
                    2 687 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Piscantur stercore  
                    Startad av SportAE, 2022-06-25, 13:51
                    27 svar
                    1 936 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg gabbu
                    av gabbu
                     
                    Startad av Jojje2, 2023-03-21, 22:59
                    13 svar
                    1 143 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg holden
                    av holden
                     
                    Startad av fishmark, 2023-03-30, 10:27
                    2 svar
                    161 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg fishmark  
                    Arbetar...
                    X