Lowrance Elite Ti2 eller Simrad GO XSE - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lowrance Elite Ti2 eller Simrad GO XSE

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Lowrance Elite Ti2 eller Simrad GO XSE

    Hej!

    Är på jakt efter ny 12 tums plotter / ekolod och har spanat in rubricerade men är osäker på vilken av dessa jag ska välja. Som jag förstår det är de hyfsat lika och båda går att använda med Active Imaging 3-i-1 givare, ser dock inte ut som att Simrad kan skapa konturer på djupkurvor men har däremot en mer sofistikerad pekskärm, i övrigt vet jag inte vad som skiljer. Vill t.ex. kunna spegla skärmen till en iPhone och iPad (primärt ekolodsbilden), förstår att det fungerar med Lowrance, lite osäker på om det fungerar medSimrad.

    Några tips på vilken jag bör välja? Är primärt avsett för fiske. Har bara hittat jämförelser mellan XSE och förra versionen av Elite Ti och där verkar de flesta anse XSE som det bättre alternativet.

    Tack på förhand.

    /Philip

  • #2
    De är väldigt lika. För fiske hade jag valt Elite Ti2 om priset varit detsamma. Mest för den har data overlay. Då kan man se data, t ex spänning och djup, hela tiden utan att det tar så mycket skärmutrymme. Sedan har Simraden ännu inte funktionen för live-kartläggning som är bra om man är på tillfälligt besök på ett vatten som inte redan är kartlagd i C-map social Maps. Spegla skärm funkar lika på båda ekoloden.

    Kommentera


    • #3
      Håller med Rima.
      Läste på någon sida för ett tag sedan att Simrad ska få Live-loggning så det är ju fint.

      ​​​​​​Det var en officiell Simradsida av något slag.

      Har ett 7xse som jag gillar, men saknar overlay då panelen tar onödig plats.

      Men det är bra. Har dock inte testat Ti2 så kan inte säga något om det.
      Vanliga Ti har jag ett bredvid dock.
      Ingen fisk är chans för fisk.
      https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

      Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
      https://www.youtube.com/user/jurgenjons

      Kommentera


      • #4
        GO er kompatibel med autopilot, har bedre skjerm og bedre touch samt kompabilitet med radar og mye bedre tur-statistikk.

        Elite Ti2 har Genesis Live.

        Du kan selvfølgelig ha data-overlegg på begge.
        Team Colibri

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av Team Colibri Visa inlägg
          GO er kompatibel med autopilot, har bedre skjerm og bedre touch samt kompabilitet med radar og mye bedre tur-statistikk.

          Elite Ti2 har Genesis Live.

          Du kan selvfølgelig ha data-overlegg på begge.
          Tsck! Bättre skärm som i upplösning eller? Vad innebär data-overlegg?

          Kommentera


          • #6
            Bedre skjerm som i at den er bedre å se på. Oppløsningen er den samme, men jeg mistenker at GO har glass limt på plast mens Elite har plast limt på plast.

            Data-overlegg/ data-overlay nevnes i #2 og er feks dyp, fart, temperatur eller ymse motordata oppgitt digitalt.
            Team Colibri

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av Team Colibri Visa inlägg
              Bedre skjerm som i at den er bedre å se på. Oppløsningen er den samme, men jeg mistenker at GO har glass limt på plast mens Elite har plast limt på plast.

              Data-overlegg/ data-overlay nevnes i #2 og er feks dyp, fart, temperatur eller ymse motordata oppgitt digitalt.
              Ja ok, tackar Vet du om båda går att titta på med polariserande solglasögon? Är ju problem med vissa skärmar vad gäller det. Någon koll på vilken som hanterar direkt solljus bäst? Reflektioner etc.
              Låter som att du föredrar GO-enheten i förhållande till Elite? Fortfarande lite osäker, framförallt eftersom GO inte kan hantera konturer motsvarande Garmin quickdraw contours.
              Senast ändrad av PhilipK; 2019-05-12, 09:23.

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av Rima Visa inlägg
                De är väldigt lika. För fiske hade jag valt Elite Ti2 om priset varit detsamma. Mest för den har data overlay. Då kan man se data, t ex spänning och djup, hela tiden utan att det tar så mycket skärmutrymme. Sedan har Simraden ännu inte funktionen för live-kartläggning som är bra om man är på tillfälligt besök på ett vatten som inte redan är kartlagd i C-map social Maps. Spegla skärm funkar lika på båda ekoloden.
                Stort tack för bra info! Låter helt klart som tämligen lika enheter.

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av joens Visa inlägg
                  Håller med Rima.
                  Läste på någon sida för ett tag sedan att Simrad ska få Live-loggning så det är ju fint.

                  ​​​​​​Det var en officiell Simradsida av något slag.

                  Har ett 7xse som jag gillar, men saknar overlay då panelen tar onödig plats.

                  Men det är bra. Har dock inte testat Ti2 så kan inte säga något om det.
                  Vanliga Ti har jag ett bredvid dock.
                  Tackar! Så overlays fungerar alltså inte?

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av Team Colibri Visa inlägg
                    Bedre skjerm som i at den er bedre å se på. Oppløsningen er den samme, men jeg mistenker at GO har glass limt på plast mens Elite har plast limt på plast.

                    Data-overlegg/ data-overlay nevnes i #2 og er feks dyp, fart, temperatur eller ymse motordata oppgitt digitalt.
                    Men inte kan man väl välja att presentera t.ex hastighet eller vattentemperatur på vilken bild som helst utan att ha panelen framme? Jag har iaf inte hittat den funktionen. Jag kör panelen på vissa "bilder" och vissa kör jag utan panel.

                    Vore annars nice att ha så att panelen kan försvinna om man inte tryckt på den på ett tag som Lowrance har.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Rospigg, 2009-05-24, 09:40
                    1 216 svar
                    155 916 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg HenkeW
                    av HenkeW
                     
                    Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17
                    12 svar
                    2 687 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Piscantur stercore  
                    Startad av SportAE, 2022-06-25, 13:51
                    27 svar
                    1 936 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg gabbu
                    av gabbu
                     
                    Startad av Jojje2, 2023-03-21, 22:59
                    13 svar
                    1 144 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg holden
                    av holden
                     
                    Startad av fishmark, 2023-03-30, 10:27
                    2 svar
                    161 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg fishmark  
                    Arbetar...
                    X