Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Val av säkring till Minn Kota

Collapse
X
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• FrankCastle
    started a topic Val av säkring till Minn Kota

Val av säkring till Minn Kota

Har tänkt köpa en Minn Kota Terrova BT 55, den ska monteras med en automatsäkring 60A och i beskrivningen så står det att det ska vara Minn Kotas egen https://www.ofc.nu/fiskeutrustning/m...matsakring-60a som kostar runt 600:-. Min fråga är då.. Kan man lika gärna köpa denna från Swedol https://www.swedol.se/automatskringpg-1002987.html eller går allt käpprätt och skogen då? Är Minn Kotas "special anpassad" just för deras motorer?

• Gösta
    replied
    Funkens variant är helt OK och i en mycket angenäm prisklass. Har en reservsäkring i varje väska men hr aldrig behövt byta på de minst fem år jag använt den... . Men vill man betala mer så...

Lämna en kommentar:

• engqvist
    replied
    Ursprungligen postat av Funken Visa inlägg
    43kr
    Den kör jag med och fungerar utmärkt . Har även löst ut en gång när jag skulle montera ny kontakt och glömde koppla ifrån batteriet.
    extra säkringar tar ytterst lite plats så det är inga problem.

Lämna en kommentar:

• anteman
    replied
    Kan vara värt att lägga ett gäng 10:or extra att slippa släpa på extra säkringar genom en automatsäkring med manuell återställning...

Lämna en kommentar:

• Funken
    replied
    75kr så kör jag på våran Motorguide XI5

Lämna en kommentar:

• Funken
    replied
    43kr

Lämna en kommentar:

• anteman
    replied
    Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg

Hej Anteman;

Det är först när motorn blir överbelastad eller blockerad som säkringen löser ut....

För mig hände det en gång vid nattlig göstrolling ute på Norra Björkfjärden att en lina kom in i propellern.....

Om jag inte hade haft någon automatsäkring då hade styrlindningarna eller rotorlindningar troligtvis bränts..."
    Jo jag förstår, formulerade tokigt, jag menar enbart att jag inte vet om min säkring verkligen löser ut om jag skulle råka ut för ditt öde... dvs om den funkar som tänkt när det behövs... men än så länge funkar den kanon - den leder alltså ström!
    Senast ändrad av anteman; 2019-05-17, 20:38.

Lämna en kommentar:

• FrankCastle
    replied
    Tack för all info och input! Då skippar jag Minn Kotas dyra variant.

Lämna en kommentar:

• Bowen
    replied
    Klart du kan!
    Jag hittade den för sent, skönt att du kom ifrån ockerpriserna!

Lämna en kommentar:

• Old Firehand
    replied
    [QUOTE=anteman;n2506588]Håller med engqvist, köpte en sån här och satt på kabeln den fungerar än... dvs den har aldrig löst ut så man vet ju inte... kan användas som strömbrytare också... om man har en elmotor som alltid kopplar mot fjärren och drar ström där.
    ]

Hej Anteman;

Det är först när motorn blir överbelastad eller blockerad som säkringen löser ut....

För mig hände det en gång vid nattlig göstrolling ute på Norra Björkfjärden att en lina kom in i propellern.....

Om jag inte hade haft någon automatsäkring då hade i värsta fall styrlindningarna eller rotorlindningar troligtvis bränts..

Vanliga glassäkringar är betydligt billigare i inköp än en automatsäkring och är lätta att byta vid bra ljusförhållanden och lugnt väder....

Nothing is forever!

Old Firehand
    Leif Engström

http://www.trumman.com/fisketips.htm
    Senast ändrad av Old Firehand; 2019-05-19, 09:42.

Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av Rospigg, 2009-05-24, 10:40
1 178 svar
146 587 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Bowen
av Bowen