Fråga om sjökort - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fråga om sjökort

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Fråga om sjökort

    Känns som jag ställer frågor som borde vara uppenbara nu. Men då jag söker så får jag för mycket information i skallen så jag kanske blandar ihop och läser olika svar till nästan samma fråga.

    Fråga 1: Om jag köper en Lowrance plotter. Måste jag ha ett C-map kort för att använda genesis funktioner?
    Intrycket jag får är att det räcker med att registrera enheten. Sen ha ett tomt minneskort och lägga in kartor på dom sjöar jag är på.
    C-Map ingår ju nu i lodet en månad till utan kostnad. Men har jag inte behov av kortet så ser jag ingen vits med att ha det.

    Fråga 2: Navionics. Jag ser att sjöar i mitt område inte ens finns med på kartan, en del är blå som vatten, men många visas som land. Om jag köper ett kort från dom (råd på kort?). Och jag loggar en eller flera sjöar som inte finns med. Kommer dom i framtiden att dyka upp?

    Tanken är att använda genesis, Logga klart dom halv färdiga sjöarna.
    Men då jag tänker köpa appen till mobilen av Navionics. Ha den på en surfplatta till båten vid behov, eller bara mobilen. Ser dock att på den kartan så är det grova fel. Grynnor på 1 meter saknas där det nu visas 10 meter. Om jag har deras kort. Kan jag då åka dit med båten och köra över det området (nån fotbolls plan). Och sen ladda upp så blir det justerat med tiden?
    Kryllar ju av djupfel i Dellensjöarna på deras kort. Men detta är helt klart det allvarligaste. En större båt sätter sig lätt på grund där om den är tillräckligt tung och gräver ner sig i botten. När torkan var som värst förra året så gissar jag att det var knappt 1 meter djupt där, lägre på sina fläckar.

    Tyckte jag läste nånstans att så länge man bidrar med info så är nåt kort kostnadsfritt, stämmer det?

  • #2
    1. Nei, du behøver ikke å ha en C-Map minnebrikke for å bruke Genesis eller Genesis Live.

    2. Ja

    Genesis Social Map er gratis, uansett om du bidrar eller ei. Navionics koster penger, men du kan bruke appen med SC Live uten å betale årlig abonnement for kart.
    Senast ändrad av Team Colibri; 2019-05-21, 08:18.
    Team Colibri

    Kommentera


    • #3
      Satt och väntade på dig. Du är som en skollärare här för oss okunniga.
      Alltid klockrena svar.

      Kommentera

      Foton

      Collapse

      Relaterat

      Collapse

      Ämnen Statistik Senaste inlägg
      Startad av Rospigg, 2009-05-24, 09:40
      1 216 svar
      155 916 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg HenkeW
      av HenkeW
       
      Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17
      12 svar
      2 687 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg Piscantur stercore  
      Startad av SportAE, 2022-06-25, 13:51
      27 svar
      1 936 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg gabbu
      av gabbu
       
      Startad av Jojje2, 2023-03-21, 22:59
      13 svar
      1 144 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg holden
      av holden
       
      Startad av fishmark, 2023-03-30, 10:27
      2 svar
      161 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg fishmark  
      Arbetar...
      X