Lifepo4 batteri hur stort? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lifepo4 batteri hur stort?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Lifepo4 batteri hur stort?

    Hej skall köpa ett lifepo4 tänkte jag men hur stort behövs? Har en motorguide 12v ,brukar inte använda den mer
    än max 5-6 timmar på en dag,tittat på 80 o 100 amp.Vågar man köpa på ali- express har 100 amp för 4990 med laddare,och
    vilka summer tillkommer på en sådan summa därifrån. Eller skall man köpa ett i Europa bara de all tillverkas väl ändån l Kina

  • #2
    Köper du från aliexpress räkna med till och moms.

    Annars är dessa riktigt bra att ha och göra med, snabba leveranser och bra service.
    https://www.ev-power.eu/index.php

    Polarn har ett 60ah i sin båt och det har inte varit i närheten att bli urladdad.

    Kommentera


    • #3
      Vet ju inte hur du har det med laddare hemma, men jag kan tänka mig att du åker på att köpa en passande sådan också.
      Börjar väl runt 1000 kr.

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av tpettersson Visa inlägg
        Vet ju inte hur du har det med laddare hemma, men jag kan tänka mig att du åker på att köpa en passande sådan också.
        Börjar väl runt 1000 kr.
        Fördelen med lipo är det är inget motstånd i batteriet så dom tar emot allt som skickas till batteriet
        Laddare till lipo behöver inte vara något märkvärdigt så dom är ganska billiga https://www.biltema.se/bil---mc/bilb...eri-2000040498

        Kommentera


        • #5
          Hade jag haft fast installation av batteriet i båten hade jag satsat på minst 100 ah,gärna 140, nu köpte jag mitt rebelcell 70 ah huvudsakligen för viktbesparingen som är enorm jämfört med mitt gamla 100 ah blybatteri som jag släpat till förbannelse med. Hittills aldrig några problem med 5-6 timmars spotlockande med 55 lbs terrovan och ett ton båt. Det riktiga testet blir när jag kör både 40 lbs aktermonterad elmotor plus ekolod heldag i min lilla plastbåt i en skogssjö, återstår att se om det blir att ro tillbaka till bryggan.

          Kommentera


          • #6
            Alltså det där med LifePo4 är jättefina batterier, starka, lätta och håller en halv evighet. (Personligen tror jag att du får ett lika bra batteri från en känd tillverkare som du får från ex Aliexpress. Dom tillverkas ju på mer eller mindre samma ställe, oftast)

            Eftersom jag nu med största sannolikhet har trampat någon på tårna så tänker jag inte be om ursäkt för det. Vissa har egen tillverkning, andra inte. Punkt.

            Vill absolut inte vara någon party-pooper MEN, ett stort jävla MEEEEN! Tänk på att OM olyckan skulle vara frame och batteriet blir punkterat, får kraftiga slag eller stötar så kommer detta batteri börja brinna. Och det finns inget som kan släcka detta. Jag personligen vill inte ha det i min egen båt. Susa fram i 25-30 knop så är slag och stötar oundvikligt och ja... olyckor händer i båtar.

            Titta bara på Samsungs Galaxy Note 7 (eller vilken telefon det nu var) och det behövdes inte mycket för att de batterierna sa BOOM!
            Så pass att man förbjöd dessa på flygplan.

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av Mijni Visa inlägg
              Alltså det där med LifePo4 är jättefina batterier, starka, lätta och håller en halv evighet. (Personligen tror jag att du får ett lika bra batteri från en känd tillverkare som du får från ex Aliexpress. Dom tillverkas ju på mer eller mindre samma ställe, oftast)

              Eftersom jag nu med största sannolikhet har trampat någon på tårna så tänker jag inte be om ursäkt för det. Vissa har egen tillverkning, andra inte. Punkt.

              Vill absolut inte vara någon party-pooper MEN, ett stort jävla MEEEEN! Tänk på att OM olyckan skulle vara frame och batteriet blir punkterat, får kraftiga slag eller stötar så kommer detta batteri börja brinna. Och det finns inget som kan släcka detta. Jag personligen vill inte ha det i min egen båt. Susa fram i 25-30 knop så är slag och stötar oundvikligt och ja... olyckor händer i båtar.

              Titta bara på Samsungs Galaxy Note 7 (eller vilken telefon det nu var) och det behövdes inte mycket för att de batterierna sa BOOM!
              Så pass att man förbjöd dessa på flygplan.
              Jag kör minnkotas batterilåda, samma som jag använde till gamla blybatteriet. Att punktera den kräver väpnad konflikt eller liknande.

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av Mijni Visa inlägg
                Alltså det där med LifePo4 är jättefina batterier, starka, lätta och håller en halv evighet. (Personligen tror jag att du får ett lika bra batteri från en känd tillverkare som du får från ex Aliexpress. Dom tillverkas ju på mer eller mindre samma ställe, oftast)

                Eftersom jag nu med största sannolikhet har trampat någon på tårna så tänker jag inte be om ursäkt för det. Vissa har egen tillverkning, andra inte. Punkt.

                Vill absolut inte vara någon party-pooper MEN, ett stort jävla MEEEEN! Tänk på att OM olyckan skulle vara frame och batteriet blir punkterat, får kraftiga slag eller stötar så kommer detta batteri börja brinna. Och det finns inget som kan släcka detta. Jag personligen vill inte ha det i min egen båt. Susa fram i 25-30 knop så är slag och stötar oundvikligt och ja... olyckor händer i båtar.

                Titta bara på Samsungs Galaxy Note 7 (eller vilken telefon det nu var) och det behövdes inte mycket för att de batterierna sa BOOM!
                Så pass att man förbjöd dessa på flygplan.
                Det är lipo (litiumpolymer) som du tänker på. Lifepo4 (litiumjärnfosfat) är en annan typ av litiumbatterier som är mycket säkrare att hantera. Jag kör faktiskt ändå lipo-batteri till ekoloden. Men lifepo4 till elmotor.

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av Rima Visa inlägg

                  Det är lipo (litiumpolymer) som du tänker på. Lifepo4 (litiumjärnfosfat) är en annan typ av litiumbatterier som är mycket säkrare att hantera. Jag kör faktiskt ändå lipo-batteri till ekoloden. Men lifepo4 till elmotor.
                  Det är fortfarande ett klassiskt batteri. Jag förstår vad du säger, men det är fortfarande Litium-Ion-batterier. Med samma styrkor OCH svagheter.

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av holden Visa inlägg

                    Jag kör minnkotas batterilåda, samma som jag använde till gamla blybatteriet. Att punktera den kräver väpnad konflikt eller liknande.
                    Jepp, och Titanic var osänkbar...

                    Samtidigt som sannolikheten att det som skedde i Harrisburg skulle hända va ju nära 0... men när det väl hade hänt steg ju sannolikheten med nästan 100%.
                    (Och för er som inte förstår denna referens titta på Tage Danielssons monolog om sannolikhet på Youtube)

                    Maginotlinjen var ogenomtränglig...

                    Vill du ha fler exempel på där saker hänt "fast det inte kunde hända" ? =)

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Rospigg, 2009-05-24, 09:40
                    1 216 svar
                    155 916 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg HenkeW
                    av HenkeW
                     
                    Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17
                    12 svar
                    2 687 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Piscantur stercore  
                    Startad av SportAE, 2022-06-25, 13:51
                    27 svar
                    1 936 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg gabbu
                    av gabbu
                     
                    Startad av Jojje2, 2023-03-21, 22:59
                    13 svar
                    1 144 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg holden
                    av holden
                     
                    Startad av fishmark, 2023-03-30, 10:27
                    2 svar
                    161 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg fishmark  
                    Arbetar...
                    X