Elektronikförbannelsen! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Elektronikförbannelsen!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Elektronikförbannelsen!

    Der är himla kul med prylar.
    Ekolod, plotter elmotorer och annat sköj.
    Är det nån mer än jag som fastnar i skärmtittande och prylhanterande?
    Jag kommer på mig själv sätta upp bästa kombon med skärmdelning, inställningar, googlar den där skumma inställningen, för att inte missa nåt som skulle kunna hjälpa.

    Jag glider gärna runt och letar fisk och eller strukturer, lite mer än nödvändigt för fisket..
    Dessutom känns det ju ohett att fiska om man inte sett liv på skärmen.

    Var själva fisket mer oförutsägbart, och rent ut av roligare med enklare grejer?

    Men roligt med prylar är det..
    Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
    &

    Fiskesnacks AbborrFemma 2020
    ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
    Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

    -Okänd

  • #2
    Fiskar bäst utan skit i båten. Elektronik dvs.
    Men är för att jag testar nya saker med ekoloden, platser jag annars struntat i.

    Men som du säger så är det sjukt kul.
    Ingen fisk är chans för fisk.
    https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

    Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
    https://www.youtube.com/user/jurgenjons

    Kommentera


    • #3
      Har en amerikansk fiskebåt med det mesta på... dock så får jag mest och störst fisk i min lilla roddbåt utan någon elektronik förutom en liten elmotor i aktern. I den fiskar jag ordentligt och koncentrerat utan att hela tiden kolla på olika lod, styra elmotor och tro hela tiden att gräset är grönare lite längre fram bara för det inte känns rätt på lodet. Men båda fiske sätten är roliga! (ska dock tillläggas att fisket är grymt bra där jag har roddbåten)

      Kommentera


      • #4
        Ja jag är sugen på att skaffa en liten ”roddbåt” igen med för mindre sjöar osv.
        Nu blir det stora sjöar, stora beten, långa spön och långa förflyttningar och djupt fiske.
        Lite tillbaka till basic hade kanske behövts liksom.
        Senast ändrad av Bowen; 2019-05-31, 18:19.
        Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
        &

        Fiskesnacks AbborrFemma 2020
        ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
        Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

        -Okänd

        Kommentera


        • #5
          Det där har jag funderat en del på sedan jag tog upp fisket på allvar igen efter ett antal års uppehåll. För att få en uppdatering över vad som hänt på fiskefronten så besökte jag förra året Sportfiskemässan, och jag blev totalt överväldigad av utvecklingen på elektroniksidan.När jag såg alla dessa fullutrustade fiskemaskiner med GPS-styrda elmotorer, sofistikerade sidoseende ekolod med elektroniska sjökort, plotter etc så kände jag att utvecklingen för min personliga del har gått för långt.

          När man kan se enstaka fiskar 50 meter åt vardera sidan av båten eller fira ner betet framför en 8-kilos gös som man ser på ekolodet 10 meter under båten, då har elektroniken för min del tagit över för mycket.

          Men sen är ju frågan var gränsen går. När jag började fiska gädda på allvar i Stockholms skärgård på 1970-talet så var det enda hjälpmedlet stora inplastade sjökort (som var svindyra). I mitten på 80-talet skaffade vi vårt första ekolod som egentligen inte visade mycket mer än djupet, men det blev ett lyft för vårt fiske genom att vi på ett helt annat sätt kunde hitta djupgrynnor och branter. Men det fanns de som redan då menade att dessa, med dagens mått mätt, rätt kassa ekolod var osportsliga.

          Det är nog så att var man sätter gränsen för elektroniska hjälpmedel är upp till var och en. Vissa tycker kanske att gränsen går vid en gisten eka, ett bambuspö med röd/vitt flöte och en mask på kroken, andra tycker det är häftigt och spännande med båtar som susar över fjärdarna i 50+ knop och är utrustade med det allra senaste i elektronikväg.

          Det kan också kanske finnas en åldersaspekt på detta, hade dagens elektronikprylar funnits för 30-40 år sedan så hade förmodligen min gräns då varit annorlunda än den är idag :-)

          Kommentera


          • #6
            Mina PB.n på gädda är från en 1mans jolle. Och på borre är från landfiske.

            förra säsongen med ren sportfiskebåt med 2 lod hds 7 resp 9 gen3. Elmotor. Jag fick mycket mer fisk än tidigare , dock inte större men framförallt lättare att hitta fisken. Ibland hade jag inte ens med spön ut. Utan åkte bara omkring i olika sjöar och studerade bottenstruktur det var minst lika kul som att fiska

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av Bowen Visa inlägg
              Ja jag är sugen på att skaffa en liten ”roddbåt” igen med för mindre sjöar osv.
              Nu blir det stora sjöar, stora beten, långa spön och långa förflyttningar och djupt fiske.
              Lite tillbaka till basic hade kanske behövts liksom.
              Förstår vad du menar, själv har jag fiskat extremt mycket i många år och gjort det mesta, åkt land och rike runt för att fiska, har mer fiskeprylar än vad man kan använda under en livstid Självklart har det varit lärorikt och kul och kommer fortsätta med det.. Men sedan jag hitta min sjö, så tycker jag att det är det enkla fisket som ger den bästa njutningen, att inte behöva släpa på massa prylar, trailande och båtåkande utan bara åka ut med två sköna spön en låda med favorit beten och koncentrera sig på att fiska bra och knäcka koden för dagen..
              Senast ändrad av Matte77; 2019-05-31, 23:28.

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av Matte77 Visa inlägg

                Förstår vad du menar, själv har jag fiskat extremt mycket i många år och gjort det mesta, åkt land och rike runt för att fiska, har mer fiskeprylar än vad man kan använda under en livstid Självklart har det varit lärorikt och kul och kommer fortsätta med det.. Men sedan jag hitta min sjö, så tycker jag att det är det enkla fisket som ger den bästa njutningen, att inte behöva släpa på massa prylar, trailande och båtåkande utan bara åka ut med två sköna spön en låda med favorit beten och koncentrera sig på att fiska bra och knäcka koden för dagen..
                Samma sak här.
                Sitta på samma sten som jag suttit på med min pappa sedan jag var 10år och fiska på samma ställe hela kvällen är en speciell känsla.
                Ingen fisk är chans för fisk.
                https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

                Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
                https://www.youtube.com/user/jurgenjons

                Kommentera


                • #9
                  Frågan är om jag grejar åka ut med en jolle utan ekolod och massa fiskeprylar.
                  Jag har bekanta ”som *gillar att fiska”* och åker ut med ett abumatic set och en vobbler från Jula. För mig är det inte att fiska och jag förstår dessa lika lite som som dom förstår min fulla båt med prylar..
                  Nej för mig blir det minimala fisket vertikal på gös. Då har jag inte mycket grejer med mig, och ekolodet är en naturlig del.
                  Eller havsöringsfiske med fluga, eller glidandes med båt i skärgårsvikar. Också minimalt med utrustning.
                  Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
                  &

                  Fiskesnacks AbborrFemma 2020
                  ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
                  Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

                  -Okänd

                  Kommentera


                  • #10
                    Då kan ju lika gärna jag dumförklara mig. Har väl tillbringat närmare 4 månader nu med att läsa och se på tonvis med youtube clip. Felet är att jag lär mig information som var aktuell för 2 månader sen. Så jag får ständigt läsa om nåt nytt, lägga om planen osv.
                    Och just ekolodet är en den stora boven! En produkt som jag inte förstår mig på. Kunde lika gärna sätta en pinne i fören som vek sig när jag kom in på grunt. Släpar helst 2 wobblers när jag letar abborren. Hugger det på bägge så är det lönt att stanna och kasta.
                    Eller åka ut till en grynna och meta abborre med löja.
                    Just ekolodet ger inte mitt fiske nånting. Annat än på hösten då jag kan bespara mig några nät läggningar genom att leta efter siklöjan.

                    Enda poängen för mig att köpa ett hds live 9 tum för 20 000 kr, plus en ipad (hoppades på en tablet, men jävla apple har fingrarna i allt). blir säkert en 5-7000kr till med fäste och skydd.
                    Detta endast så jag ska kunna kartlägga sjöar. Och sen betala för att använda informationen på vintern. En dubbel dumhet!
                    Sen är jag ju en sån där som ska man göra nåt så ska man göra det rätt på en gång eller ge fan i det.
                    Känner stor skam om jag ska vara ärlig.

                    Ibland undrar jag vad nån skulle ta för att åka upp och karta upp dom sjöar som är av intresse. Det är säkert billigare än lodet!

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Rospigg, 2009-05-24, 09:40
                    1 216 svar
                    155 916 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg HenkeW
                    av HenkeW
                     
                    Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17
                    12 svar
                    2 687 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Piscantur stercore  
                    Startad av SportAE, 2022-06-25, 13:51
                    27 svar
                    1 936 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg gabbu
                    av gabbu
                     
                    Startad av Jojje2, 2023-03-21, 22:59
                    13 svar
                    1 144 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg holden
                    av holden
                     
                    Startad av fishmark, 2023-03-30, 10:27
                    2 svar
                    161 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg fishmark  
                    Arbetar...
                    X