Ekolodsstörningar - hjälp - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ekolodsstörningar - hjälp

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ekolodsstörningar - hjälp

    Hejsan,

    Jag har köpt lowrance hds live 7&9 vilket jag fiskat med en del gånger och allt har funkat bra. De gångerna jag tidigare fiskat har jag mest kört trolling men idag åkte jag ut för att kasta lite.

    det jag märkte är att ekolodet när jag står still har störningar på vissa djup (se bild) det konstiga är att detta försvinner när jag kommer upp i lite fart (se bild vid över 1.5 knop vid trolling, störningarna var kvar vid 1.1 knop, men inte alltid.) kan även tilläggas att det verkade uppkomma störningar på structure då och då på samma djup

    Någon som har en idee vad detta kan vara? Kikade på givaren och den verkar inte alls skrapad eller något.


    En annan fråga: Tycker ibland att jag ser sämre på structure scan via HDS live med tillhörande givare mot totalscan på min elite TI. Mycket mycket fiskar jag ser på vanligt 2d men inte structure: kändes som det inte hände lika ofta med ti enhen.

  • #2
    Ingen som har någon idee? Givare skall sitta bra monterad

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av Stonereg Visa inlägg
      Hejsan,

      Jag har köpt lowrance hds live 7&9 vilket jag fiskat med en del gånger och allt har funkat bra. De gångerna jag tidigare fiskat har jag mest kört trolling men idag åkte jag ut för att kasta lite.

      det jag märkte är att ekolodet när jag står still har störningar på vissa djup (se bild) det konstiga är att detta försvinner när jag kommer upp i lite fart (se bild vid över 1.5 knop vid trolling, störningarna var kvar vid 1.1 knop, men inte alltid.) kan även tilläggas att det verkade uppkomma störningar på structure då och då på samma djup

      Någon som har en idee vad detta kan vara? Kikade på givaren och den verkar inte alls skrapad eller något.


      En annan fråga: Tycker ibland att jag ser sämre på structure scan via HDS live med tillhörande givare mot totalscan på min elite TI. Mycket mycket fiskar jag ser på vanligt 2d men inte structure: kändes som det inte hände lika ofta med ti enhen.
      Hej Stonereg:n;

      Det behöver inte vara störningar du ser på ekolodsdisplayen... Det kan vara temperatursprångskiktet du ser...

      Old Firehand
      Leif Engström

      http://www.trumman.com/fisketips.htm

      Kommentera


      • #4
        Hej Leif!

        Jag spekulerade i det / plankton / liknande, det som jag dock funderar på isåfall är varför det försvinner när man kommer upp i hastighet. Antar att jag får komma ut å testa lite mer och i värsta fall försöka reklamera givaren.

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av Stonereg Visa inlägg
          Hej Leif!

          Jag spekulerade i det / plankton / liknande, det som jag dock funderar på isåfall är varför det försvinner när man kommer upp i hastighet. Antar att jag får komma ut å testa lite mer och i värsta fall försöka reklamera givaren.
          Givaren är nog helt OK.... När man kör fort med båten försvinner mindre detaljer och du ser bara sjöbotten....


          Old Firehand
          Leif Engström

          http://www.trumman.com/fisketips.htm

          Kommentera


          • #6
            Detaljer borde väl inte försvinna i 1.5 knops hastighet...?

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av Stonereg Visa inlägg
              Detaljer borde väl inte försvinna i 1.5 knops hastighet...?
              1,5 knop är vanlig Göstrollingfart...

              Försvinner detaljer på bildskärmen vid den farten bör du öka ekolodets känslighet manuellt för att kunna se mindre fiskar...

              Old Firehand
              Leif Engström

              http://www.trumman.com/fisketips.htm

              Kommentera


              • #8
                Det er sannsynligvis alle listene under skroget ditt som skaper turbulens, som du igjen ser på ekkoloddet ditt. Her hadde jeg forsøkt å montere ekkoloddgiveren på en kloss så du får den lengre ut fra akterspeilet, slik at turbulensen rekker å gå opp mellom akterspeil og ekkoloddgiver i trollingfart.
                Team Colibri

                Kommentera


                • #9
                  Tack colibri för svaret! Jag kom att tänka på en annan sak givet att störningarna ser ut att ligga några meter ned, kan det vara så att ljudet från givaren transporteras in i skrovet som vibrerar lätt vilket återger signaler? Kanske metall lösningen blir lite av en nackdel av den anledningen då metall transporterar ljud bättre än plast?

                  Kommentera


                  • #10
                    Ja, man kan absolutt få «ghostreturns» fra skroget også. Igjen vil en kloss som flytter giveren bakover hjelpe på det også.
                    Team Colibri

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Rospigg, 2009-05-24, 09:40
                    1 216 svar
                    156 026 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg HenkeW
                    av HenkeW
                     
                    Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17
                    12 svar
                    2 704 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Piscantur stercore  
                    Startad av SportAE, 2022-06-25, 13:51
                    27 svar
                    1 974 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg gabbu
                    av gabbu
                     
                    Startad av Wahlin, 2023-04-12, 19:17
                    2 svar
                    493 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg profilnamnet  
                    Startad av DavidFelmeri, 2023-04-28, 20:23
                    2 svar
                    354 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Old Firehand  
                    Arbetar...
                    X