Vad ser jag på lodet? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vad ser jag på lodet?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Vad ser jag på lodet?


  • #2
    Fisk och ett dåligt laddat batteri... Svårt att säga vilken typ av fisk dock, just att det är separerade ekon får mig att tro spridd rovfisk av det mindre slaget, typ borre, det är ju inga kraftfulla färger i dina ekon... men ekolodstolkning är svårt innan man lärt sig sitt egna lod, inställningar, vad man ser och sedan fångar hjälper till i förståelsen. Å andra sidan kör du på 83 kHz och det kan nog ge sämre/svagare ekon än 200 kHz vill jag minnas.

    Om jag orkade skulle jag gärna göra fiskaatrapper och sänka ned en 15 cm "mört" 40 cm "borre" och 80 cm "gös/gädda" på olika djup och sedan köra över dem med båten med olika fart och inställningar. Skulle underlätta inlärningskurvan markant inbillar jag mig...

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
      Fisk och ett dåligt laddat batteri... Svårt att säga vilken typ av fisk dock, just att det är separerade ekon får mig att tro spridd rovfisk av det mindre slaget, typ borre, det är ju inga kraftfulla färger i dina ekon... men ekolodstolkning är svårt innan man lärt sig sitt egna lod, inställningar, vad man ser och sedan fångar hjälper till i förståelsen. Å andra sidan kör du på 83 kHz och det kan nog ge sämre/svagare ekon än 200 kHz vill jag minnas.

      Om jag orkade skulle jag gärna göra fiskaatrapper och sänka ned en 15 cm "mört" 40 cm "borre" och 80 cm "gös/gädda" på olika djup och sedan köra över dem med båten med olika fart och inställningar. Skulle underlätta inlärningskurvan markant inbillar jag mig...
      Har också funderat på detta - för övrigt rekommenderar Bo Hall i Ekolodsboken att göra ungefär liknande fast med en vinkork har jag för mig och sedan köra förbi på olika avstånd och sidor osv. Det som kan komplicera är att olika material har olika densitet och därmed ger olika starkt eko. Vet inte hur trä förhåller sig gentemot valfri fiskkropp, sedan sägs det ju också att vissa arter ger starkare/svagare eko än andra.

      Ett krångligt men kanske rättvisande test är väl att bonka några matfiskar, trä upp dem på valfritt snöre och köra runt och titta på dem. Extra bonus är om man trär upp en 30 cm borre och en 30 cm träatrapp för att jämföra.

      Har också funderat på hur djupet påverkar, alltså att en 1,5 kg gös ger förhållandevis större eko om det är 4 m djupt jämfört med 16 m djupt. Ekot börde ju presenteras 4 ggr större på skärmen då den i förhållande till vattenkolumnen är 4 ggr större.

      I övrigt håller jag nog med Anteman.

      Kommentera


      • #4
        Batteriet va dåligt o böt till mitt andra strax efter.
        Ja, kanske är omöjligt att urskilja arter. Jag vill tro att det var braxen med tanke på vart det var. Fiskade med alla möjliga abborre beten utan minsta hugg, körde med gäddbeten, utan minsta hugg och fisken patrullerade i början av en större vik som blir grundare strax efter där bilden är tagen, utan någon markant brant, en hel del växtlighet i närområdet

        Kommentera


        • #5
          Ja att det inte hugger alls tyder på betesfisk, däremot tycker jag braxen borde ge tydligare ekon än bilden visar, få av dem som ens har ngt rött i sig, men sagt med reservation för frekvensvalet som kan ge sämre eko.

          Vi får vänta in Colibris svar, han kan nog berätta om både art och genomsnittsvikt om du meddelar ekolodsmodell och typ av vatten!

          Kommentera


          • #6
            Haha la ut frågan på Facebook med, har fått svar av honom bla

            Kommentera


            • #7
              Oh, var på fb? I en grupp?

              Kommentera


              • #8
                Du ser fisk, litt dårlig gjengitt pga signaltap fra stor konevinkel. (Glem at 83 kHz finnes) Du ser også urovekkende lav tilførselsspenning, her kan årsaken være dårlig batteri eller underdimensjonert elektrisk anlegg.

                Bruk 200 kHz som utgangspunkt men hvis du vil ha bredere konevinkel kan du også bruke medium chirp.
                Team Colibri

                Kommentera


                • #9
                  Varför står det " djup 7,1 " till höger och 7,3 i bilden?

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av royen Visa inlägg
                    Varför står det " djup 7,1 " till höger och 7,3 i bilden?
                    Fordi han henter informasjonen fra to forskjellige kilder.
                    Team Colibri

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Rospigg, 2009-05-24, 09:40
                    1 216 svar
                    156 014 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg HenkeW
                    av HenkeW
                     
                    Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17
                    12 svar
                    2 700 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Piscantur stercore  
                    Startad av SportAE, 2022-06-25, 13:51
                    27 svar
                    1 966 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg gabbu
                    av gabbu
                     
                    Startad av Wahlin, 2023-04-12, 19:17
                    2 svar
                    489 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg profilnamnet  
                    Startad av DavidFelmeri, 2023-04-28, 20:23
                    2 svar
                    353 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Old Firehand  
                    Arbetar...
                    X